Słuchaj
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Konrad Piasecki
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Marcin Sońta , Mateusz Ptaszyński
Michał Korościel
Justyna Dżbik, Roman Osica
Marcin Wojciechowski
Hubert Radzikowski
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Benzynowe silniki Mazdy mają zużywać tyle paliwa, co wysokoprężne

09.08.2017 12:05

Japoński producent samochodów opracował silnik nowej generacji, który ma łączyć w sobie zalety jednostek benzynowych oraz wysokoprężnych. Jego debiut zapowiedziano na 2019 rok.

Benzynowe silniki Mazdy mają zużywać tyle paliwa, co wysokoprężne

fot. materiały prasowe

SkyActiv-X ma korzystać z systemu Spark Controlled Compression Ignition, zarządzającego procesem spalania. O takim koncepcyjnym rozwiązaniu mówi się od wielu lat, jednak problem stanowiło komercyjne zastosowanie tego rodzaju technologii ze względu na trudności z dokładnym kontrolowaniem procesu spalania.

Producent twierdzi, że innowacyjne rozwiązanie ma łączyć w sobie zalety silników benzynowych i wysokoprężnych, co pozwoli osiągnąć doskonałe osiągi pod względem mocy, przyspieszenia oraz ekologii.

Wraz ze sprężarką, silnik o zapłonie samoczynnym może mieć o 10-30% więcej momentu obrotowego w stosunku do oferowanej dzisiaj w modelach Mazdy wolnossącej jednostki SkyActiv-G. Największym jednak zaskoczeniem jest efektywność kontroli procesu spalania, co skutkuje niższym zużyciem paliwa. Wyobraźnię rozbudzają informacje o tym, że motor benzynowy ma spalać mniej paliwa od turbodiesla SkyActiv-D.

Mazda realizuje strategię mającą na celu redukcję emisji CO2 o 50% do 2030 roku oraz o 90% do 2050 roku.

RadioZET/MS