Słuchaj
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Konrad Piasecki
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Marcin Sońta , Mateusz Ptaszyński
Damian Michałowski, Michał Korościel
Justyna Dżbik, Roman Osica
Marcin Wojciechowski
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Czy seniorzy powodują więcej wypadków?

19.10.2017 14:56

Liczba aktywnych kierowców w podeszłym wieku wciąż rośnie. Pytanie jednak brzmi czy seniorzy nie stanowią zagrożenia na drodze dla siebie i innych uczestników ruchu drogowego?

Czy seniorzy powodują więcej wypadków?

fot. materiały prasowe

Na początku września 2017 roku 104-letni kierowca Fiata Uno doprowadził do kolizji. Z kolei nieco ponad miesiąc później – 16 października – 97-letni mieszkaniec Białej Podlaskiej prowadząc Fiata 126p wjechał w pieszych. Przykładów zdarzeń drogowych z udziałem starszych osób nie brakuje. Temat bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego w obliczu seniorów za kierownicą powraca jak bumerang. Część internautów sugeruje, że powinny nastąpić zmiany prawne nakazujące zabierania prawa jazdy osobom powyżej określonego wieku lub przymusowe, cykliczne badania pod kątem kierowania pojazdami. Ale czy słusznie?

Jak wynika z raportu „Wypadki drogowe w Polsce w 2016 roku”, wydanego przez Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, kierowcy po 60. roku życia powodują znacznie mniej wypadków w porównaniu z młodszymi. I to po zestawieniu liczby wypadków, jaka przypada na populację w danym przedziale grupowym. Wśród seniorów (60+) wskaźnik zdarzeń drogowych na 10 000 osób wynosi 4,9 i jest niższy niż dla grup 18-24 (18,4), 25-39 (10,4) oraz 40-59 (7,3).

Sama grupa wiekowa 60+ jest mocno zróżnicowana, dlatego warto przyjrzeć się dokładniejszym statystykom z podziałem na podgrupy. Wtedy okaże się, że tendencja jest jednoznaczna – wraz z wiekiem, liczba wypadków maleje. W przedziale 60-64, wskaźnik wypadków na 10 000 osób wynosi 4,42 i jest wyższy niż dla grup 65-69 (3,55), 70-74 (2,99), 75-79 (2,79), 80-84 (2,05) i 80+ (0,86).

Ze statystyk wynika również, że mężczyznom w przedziale wiekowym 18-24 wypadek zdarza się co 1,7 mln przejechanych kilometrów, a tym po sześćdziesiątym roku życia – raz na 2,6 mln.

Jak potwierdzają eksperci z mfind.pl, porównywarki ubezpieczeń na polskim rynku, to wszystko ma swoje odzwierciedlenie w cenach ubezpieczeń. Nawet 30-latkowie płacą za obowiązkowe OC więcej od 70-latków.

Co ciekawe, w niektórych krajach władze zdecydowały się na wprowadzenie obowiązkowych badań mających na celu przedłużenie ważności prawa jazdy.

RadioZET/MS

Zagłosuj

Czy uważasz, że seniorzy stanowią zagrożenie za kierownicą?