Słuchaj
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Konrad Piasecki
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Marcin Sońta , Mateusz Ptaszyński
Michał Korościel
Justyna Dżbik, Roman Osica
Marcin Wojciechowski
Hubert Radzikowski
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Dlaczego warto sprawdzać geometrię kół?

27.09.2017 12:48

Utrzymanie właściwej geometrii kół to gwarancja bezpieczeństwa na drodze oraz bardziej ekonomicznej jazdy, co potwierdzają eksperci Premio.

Dlaczego warto sprawdzać geometrię kół?

fot. materiały prasowe

Najprościej ujmując, geometria kół to odpowiednie ich ustawienie zarówno pod względem nawierzchni, jak i samego zawieszenia. Utrzymanie niewłaściwych parametrów zagraża bezpieczeństwu podróżujących, gdyż powoduje pogorszenie przyczepności, co skutkuje niestabilnym prowadzeniem samochodu. Poza tym ma też negatywne konsekwencje dla naszego portfela, wynikające z szybszego zużycia opon, możliwości uszkodzenia niektórych elementów samochodu oraz zwiększonego spalania paliwa.

Najważniejsze w geometrii kół są takie wartości jak:

  • zbieżność,
  • kąt pochylenia,
  • kąt pochylenia sworznia zwrotnicy,
  • kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.

W większości nowoczesnych samochodów jedynym możliwym parametrem, który można regulować jest zbieżność kół. To od niej w dużej mierze zależy stabilność pojazdu przy jeździe na wprost. Jednak, jak wynika z obserwacji serwisantów Premio, kierowcy zbyt rzadko to kontrolują, co potwierdzają słowa Leszka Archackiego z serwisu Premio Falco w Olsztynie:

"

Zdarza się dość często, że kierujący zaniedbują te czynności latami, co powoduję zapiekanie się elementów regulacyjnych, a tym samym uniemożliwia regulację i w konsekwencji przekłada się na kosztowną wymianę elementów zawieszenia i układu kierowniczego.

"

Zaleca się, by przynajmniej raz w roku po okresie zimowym przeprowadzać badanie geometrii kół. Jednym z najczęściej spotykanych objawów złego ustawienia geometrii jest tzw. „ściąganie auta”. Jeżeli zaobserwujemy, że na prostym odcinku drogi – po chwilowym puszczeniu koło kierownicy – auto zaczyna skręcać, wówczas możemy przypuszczać, że winne temu jest złe ustawienie kół.

Kolejnym objawem niewłaściwej geometrii jest opóźniona reakcja samochodu na ruchy kierownicą. Jest to najczęściej widoczne podczas pokonywania zakrętów, jeśli słyszymy wtedy popiskiwanie opon, należy udać się do serwisu. Kontrola mechanika będzie też wskazana, gdy podczas najeżdżania na krawężnik – przy wyprostowanych kołach – zauważymy gwałtowną zmianę położenia kierownicy. Dowodem na niewłaściwą geometrię, zauważalnym gołym okiem, jest też nierównomierne zużycie bieżnika po wewnętrznej i zewnętrznej stronie opony.

RadioZET/goodyear/MS

Zagłosuj

Czy zawsze stosujesz się do ograniczeń prędkości?