Jak wygląda stan wzroku polskich kierowców?

26.10.2017 13:50

Vision Express zlecił agencji GfK Polonia badanie mające na celu ocenę stanu wzroku polskich kierowców.

Jak wygląda stan wzroku polskich kierowców?

fot. materiały prasowe

W dniach 4-7 września 2017 roku w 14 salonach Vision Express w bezpośrednich rozmowach z ankieterami udział wzięło 137 kierowców w wieku 40+, jeżdżących samochodem przynajmniej raz w tygodniu. Dodatkowo, w ramach przeprowadzonych od 15 do 22 września badaniach internetowych na pytania odpowiedziała reprezentatywna grupa 1000 pełnoletnich, aktywnych kierowców.

Według badań ekspertów kierujący pojazdem w czasie każdego przejechanego kilometra podejmuje statystycznie od 8 do 12 decyzji, mając na każdą mniej niż pół sekundy. Podstawą w ocenie sytuacji na drodze jest oczywiście wzrok. Szacuje się, że kierujący pojazdami odbierają dzięki niemu aż 90% informacji z otoczenia. Niestety, polscy kierowcy swoje oczy zaniedbują – badania „Vision Express: O wzroku kierowców” dowodzą, że problem braku korekcji wzroku albo źle dobranych okularów lub soczewek dotyczy sześciu na dziesięciu kierowców powyżej 40. roku życia. Ponad jedna czwarta z nich mogła spowodować przez to niebezpieczną sytuację na drodze.

Podczas prowadzenia pojazdu oczy są nienaturalnie skupione na obserwowaniu drogi. Szczególnie wyczerpująca jest jazda przez tereny miejskie, gdzie kierowca rejestruje nawet do 120 bodźców wzrokowych na minutę. Dodatkowo włączona przez cały czas klimatyzacja lub ogrzewanie samochodu wysuszają powierzchnię oka. Jest ono słabiej nawilżone i szybciej się męczy.

Zmęczenie oczu dotyczy wszystkich kierowców, choć nasila się z wiekiem. Ponad połowa Polaków w wieku 40+ przyznaje, że kierowanie autem jest dla nich obecnie mniej komfortowe niż jeszcze kilka lat temu. Po długiej podróży kierowcy najczęściej, obok zmęczenia, narzekają na ból oczu. Zjawisko to jest jednak znacznie częstsze i silniejsze u osób, które mają źle dobraną korekcję wzroku bądź – mimo wskazań – nie stosują jej wcale. Wpatrzone w drogę oczy w naturalny sposób starają się zapewnić kierowcy ostrość widzenia, a za słabe lub za mocne szkła w okularach stanowią dla nich ogromną przeszkodę, z którą muszą nieustannie „walczyć”. Ta „walka” kosztuje mnóstwo wysiłku – oczy się męczą znacznie szybciej, co pogarsza komfort widzenia.

Eksperci od lat apelują, aby wykonywać regularne badania wzroku, rekomendując każdemu wizytę u okulisty lub optometrysty co 12 miesięcy. Tymczasem z badań wynika, że ponad 40% kierowców w Polsce nie wie, czy ma dobry wzrok. Specjaliści potwierdzają, że często osoby przekonane, że widzą świetnie, dopiero w salonie optycznym przekonują się, że mogą widzieć lepiej.

Z badań wynika, że jedynie co dziesiąty kierowca w wieku 40+ przestrzega zaleceń lekarzy i bada swój wzrok co roku. 28% ankietowanych deklaruje, że chodzi do optometrysty lub okulisty raz na dwa, trzy lata. Więcej niż co trzeci kierowca 40+ (36%) bada wzrok rzadziej niż raz na 10 lat.

Obecne przepisy w żaden sposób nie wymuszają na kierowcach regularnego badania wzroku. Do 2013 roku 85% kierowców posiadało prawo jazdy wydawane bezterminowo – po zmianach w przepisach maksymalny czas ważności tego dokumentu to 15 lat. Wprowadzone regulacje pozwalają wprawdzie na wpisanie do prawa jazdy obowiązku prowadzenia w okularach lub szkłach kontaktowych – w żaden jednak sposób nie obliguje to tych kierowców do regularnego sprawdzania ewentualnych zmian w ostrości widzenia.

RadioZET/Vision Express/MS

Zagłosuj

Czy zawsze stosujesz się do obowiązujących ograniczeń prędkości?