Słuchaj
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Konrad Piasecki
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Marcin Sońta , Mateusz Ptaszyński
Damian Michałowski, Michał Korościel
Justyna Dżbik, Roman Osica
Marcin Wojciechowski
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Jakie powinno być idealne auto elektryczne według Polaków?

08.11.2017 13:00

Spółka ElectroMobility Poland zleciła firmie Kantar TNS przeprowadzenie kompleksowych badań dotyczących preferencji Polaków względem aut elektrycznych.

Jakie powinno być idealne auto elektryczne według Polaków?

fot. materiały prasowe

Celem przedsięwzięcia było sprawdzenie świadomości polskich kierowców na temat elektromobilności i polskiego auta elektrycznego, określenie akceptowalnych parametrów technicznych i cen przed rozpoczęciem budowy prototypów, zweryfikowanie popularności alternatywnych rozwiązań biznesowych (car sharing, abonament na baterie) oraz sprawdzenie na ile kwestia pochodzenia produktu jest istotnym czynnikiem podczas wyboru potencjalnego auta.

Aż 73% ankietowanych odpowiedziało twierdząco na pytanie, czy zastanawiali się nad zakupem samochodu elektrycznego. Dla 12% najistotniejszym parametrem przy wyborze auta była liczba miejsc (co najmniej 4), dla 11,9% długa gwarancja, a dla 11% – dostęp do usług serwisowych. Za najmniej istotne uznawano markę producenta (3,3%), łatwość montażu fotelika dziecięcego (2,9%), czy prestiż (2,1%).

Za ewentualnym zakupem pojazdu elektrycznego w przypadku 59% przemawiały przede wszystkim kwestie ekonomiczne, 55% wskazało ekologię, 52% cenę, a 48% – infrastrukturę.

Różne były oczekiwania względem minimalnego zasięgu – przedział 201-500 km wskazało 39% ankietowanych, 31% za konieczność uznało możliwość przejechania od 101-200 km, dla 24% akceptowalny był zasięg do 100 km. Tylko 6% wymagało powyżej 500 km.

Spore dysproporcje były również pod względem minimalnego czasu ładowania – 29% respondentów wskazało do godziny, 24% do 2 godzin, 14% do 3 godzin, 32% powyżej 3 godzin.

Osoby biorące udział w badaniu odpowiedziały na pytanie gdzie chcą ładować miejskie auto elektryczne. Najwięcej osób wybrało parkingi (osiedlowe, miejskie i P+R), 52% stacje benzynowe, 40% centra i galerie handlowe, 25% hipermarkety, 12% dom i garaż, 10% centrum miasta, 8% biurowce i miejsca pracy, 6% instytucje, urzędy, szkoły, 6% ulice i drogi, 4% dworce i 3% specjalne stacje ładowania.

Prawie połowa ankietowanych (48%) uważa, że punkty ładowania powinny znajdować się w odległości około 50 km od siebie. 19% oczekiwałoby jeszcze gęstszej infrastruktury, 20% akceptuje odległości rzędu 100 km. Po 6% respondentów wybrało 150 i 200 km, a 1% zaznaczyło „rzadziej niż co 200 km”

Przy wyborze samochodu niezwykle istotne są koszty. Aż 64% jest zdania, że auto elektryczne powinno być o kilkanaście procent tańsze od modelu podobnej klasy, wyposażonego w silnik spalinowy. Dla 33% akceptowalna jest porównywalna cena względem aut o tradycyjnym napędzie.

Na pytanie o wybór między samochodem o zasięgu 150 km i cenie 60 000 zł a pojazdem o zasięgu 300 km w cenie 100 000 zł, aż 67% wskazało na pierwszy, a pozostałe 33% – na drugi.

Niezwykle istotne dla Polaków jest… produkcja pojazdu w Polsce – 63%, finansowanie (60%) i darmowe parkowanie w strefach miejskich (47%). Mniej uwagi przykłada się do możliwości jazdy po buspasach (21%), czy ewentualnym podatku ekologicznym dla aut spalinowych (14%).

64% uznało abonament na baterię za zachęcającą formę zakupu, przy czym kierowcy skłonni są płacić średnio około 200 zł miesięcznie za ich wynajem. 48% zainteresowanych jest korzystaniem z polskiego auta elektrycznego w systemie car sharingu.

Zdaniem większości idealnym pojazdem jest auto produkowane w Polsce, 4-osobowe i 5-drzwiowe, o katalogowej cenie około 60 000 zł, kupione dzięki zachętom finansowym oraz przywilejom, o zasięgu 150 km i czasie maksymalnego naładowania do 2 godzin, przy infrastrukturze pozwalającej na możliwość ładowania w punktach oddalonych od siebie w odległości 50 km.

RadioZET/MS

Zagłosuj

Jesteś zainteresowany zakupem samochodu elektrycznego?