Słuchaj
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Konrad Piasecki
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Marcin Sońta , Mateusz Ptaszyński
Michał Korościel
Justyna Dżbik, Roman Osica
Marcin Wojciechowski
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Nadjeżdża król. Oto hipersamochód Mercedesa-AMG – Project One

12.09.2017 13:55

Mercedes-AMG, po licznych zapowiedziach i zwiastunach, wreszcie zaprezentował swój najnowszy hipersamochód. Project One to pierwszy na świecie model dopuszczony do ruchu ulicznego, który ma napęd rodem z bolidu Formuły 1.

Nadjeżdża król. Oto hipersamochód Mercedesa-AMG – Project One

fot. materiały prasowe

Moc pochodzi z przerobionej wersji układu hybrydowego znanego z bolidy W08 F1, w tym turbodoładowanego 1,6-litrowego silnika V6 i 4 elektrycznych motorów. Dwie jednostki umieszczone na przedniej osi mogą pracować z prędkością obrotową do 50 000 obr./min. Trzeci silnik zintegrowany jest z turbosprężarką, a czwarty – zamontowany bezpośrednio w jednostce spalinowej. Całkowita moc układu wynosi ponad 1000 KM.

Jak twierdzi Mercedes-AMG, w tym aucie nie tylko nie ma mowy o żadnym tzw. „turbo lagu”, ale także poprawiono reakcję jednostki na każde muśnięcie gazu do tego stopnia, że silnik szybciej reaguje w porównaniu z wolnossącymi V8. Wszystko to było możliwe właśnie dzięki zastosowaniu motorów elektrycznych oraz wspomaganej elektrycznie turbosprężarce.

Z opisu wynika, że niemiecki producent stworzył coś więcej niż sam układ hybrydowy. To już wyższy poziom inżynierii, niespotykany jak dotąd w autach drogowych. Przekłada się to na osiągi. Project One jest w stanie pognać z prędkością maksymalną przekraczającą 350 km/h, co jednak istotniejsze – sprint ze startu zatrzymanego do 200 km/h zajmuje mu mniej niż 6 sekund!

Mniej imponująco brzmi możliwość przejechania do 25 km przy wykorzystaniu wyłącznie napędu elektrycznego. Za to system chłodzenia jest bardzo zbliżony do tego, który znajdziemy w bolidzie Formuły 1.

Moc przekazywana jest na tylne koła za pośrednictwem zupełnie nowej automatycznej przekładni o 8 przełożeniach, zaprojektowanej specjalnie z myślą o tym modelu. Kierowca do wyboru ma dwa tryby jazdy – automatyczny i ręczny, przy czym w przypadku tego ostatniego biegami operuje się za pośrednictwem łopatek umieszczonych za kierownicą.

We wnętrzu znalazły się dwa wysokiej rozdzielczości ekrany o przekątnej 10 cali, a także spłaszczona u góry i dołu kierownica wielofunkcyjna, pozwalająca m.in. na wybór trybu jazdy i ustawień zawieszenia. Nie zabrakło takich udogodnień jak automatyczna klimatyzacja, sterowane elektrycznie szyby, czy tylna kamera cofania. Ta ostatnia jest zresztą niezbędna ze względu na brak tylnej szyby.

Mercedes-AMG wyprodukuje tylko 275 egzemplarzy Project One i wszystkie będą miały kierownicę umieszczoną po lewej stronie. Ceny zaczynają się od 2,27 miliona euro. Najprędzej samochód zobaczymy na ulicach za 18 miesięcy, bo właśnie tyle ma zająć producentowi dopracowanie przedprodukcyjnego modelu.

RadioZET/MS

Zagłosuj

Czy hipersamochody powinny być dopuszczone do ruchu ulicznego?