Słuchaj
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Konrad Piasecki
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Marcin Sońta , Mateusz Ptaszyński
Michał Korościel
Justyna Dżbik, Roman Osica
Marcin Wojciechowski
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Oto zupełnie nowy Nissan Leaf. Ma 240 km zasięgu

07.09.2017 13:55

Zdaniem producenta, Leaf ma być najbardziej zaawansowanym samochodem elektrycznym dla masowego odbiorcy. Co kryje w sobie wizytówka inteligentnej mobilności japońskiej marki?

Oto zupełnie nowy Nissan Leaf. Ma 240 km zasięgu

fot. materiały prasowe

To pierwszy model w gamie producenta, który na rynku europejskim ma być wyposażony w innowacyjne rozwiązania techniczne, wspomagające kierowcę. Mowa między innymi o technologii e-Pedal, pozwalającej na sterowanie napędem i hamulcami w zupełnie nowy sposób.

Wyobraźnię rozbudza informacja o 378 kilometrach maksymalnego zasięgu, zgodnie z nowym europejskim cyklem jazdy NEDC. Jednak konsument powinien wziąć pod uwagę, że ta wartość zgodnie ze standardami EPA to już tylko 240 kilometrów. Co istotne, dla bardziej wymagających klientów Nissan zaprezentuje pod koniec 2018 roku droższą odmianę o zwiększonej mocy i pojemności akumulatorów, pozwalającą na pokonanie jeszcze większego dystansu na jednym ładowaniu.

W nowym Leafie zastosowano pionierski system wspomagający kierowcę o nazwie ProPILOT, a także zaawansowany, w pełni elektryczny zespół napędowy oraz funkcje komunikowania się z budynkami, do których jest podłączony, o czym wspomniał Hiroto Saikawa, prezes i dyrektor generalny firmy Nissan:

"

Leaf jest wizytówką wizji inteligentnej mobilności Nissana, która jest głównym filarem strategii mark. Auto ze zwiększonym zasięgiem na jednym ładowaniu, w połączeniu z technologią autonomicznej jazdy, taką jak ProPILOT Park, i z prostą obsługą systemu e-Pedal wzmacnia pozycję Nissana jako lidera rynku samochodów elektrycznych oraz ekspansję samochodów elektrycznych w ujęciu globalnym. Leaf jest także zapowiedzią rozwiązań, które będą stosowane w przyszłych modelach Nissana.

"

Nissan Leaf, mierzący 4480 mm długości, 1790 mm szerokości, 1535 mm wysokości, przy rozstawie osi 2700 mm, rozwija moc 150 KM i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jego prześwit wynosi 150 mm, a współczynnik oporu powietrza – 0,28 Cx. We wnętrzu wygospodarowano miejsce dla 5 dorosłych osób. Masa całkowita pojazdu to 1535 kg. Czas ładowania przy użyciu standardowych gniazdek wynosi od 8 do 16 godzin. Z kolei szybkie ładowanie pozwala na uzupełnienie baterii do poziomu 80% w zaledwie 40 minut.

Nowością jest funkcja e-Pedal. Umożliwia ona ruszanie, zwiększanie i zmniejszanie prędkości oraz zatrzymywanie się poprzez samo operowanie pedałem przyspieszenia. Przy całkowicie zwolnionym pedale przyspieszenia układ odzyskiwania energii i hamulce cierne są włączane automatycznie, doprowadzając stopniowo do całkowitego zatrzymania się samochodu.

Ponadto kierowca będzie miał do dyspozycji asystenta wspomagającego kierowcę ProPILOT oraz system autonomicznego parkowania ProPILOT Park.

Ciekawostką jest możliwość zastosowania akumulatora Leafa jako mobilnego źródła energii. Technologia Vehicle-to-Grid (V2G) pozwala na dwukierunkowy przepływ energii, a tym samym pełną integrację samochodów elektrycznych z siecią elektroenergetyczną. Pomaga ona także we wchłonięciu energii z mniej przewidywalnych źródeł odnawialnych przez sieć elektroenergetyczną poprzez lepsze zintegrowanie i zwiększenie opłacalności eksploatacji tych źródeł. Właściciele elektrycznych Nissanów mogą podłączać swoje auta do sieci elektroenergetycznej, aktywnie uczestnicząc w dostarczaniu energii i uzyskując z tego tytułu dodatkowy dochód.

RadioZET/MS