Słuchaj
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Konrad Piasecki
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Marcin Sońta , Mateusz Ptaszyński
Michał Korościel
Justyna Dżbik, Roman Osica
Marcin Wojciechowski
Hubert Radzikowski
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Skoda Kodiaq 1.4 TSI 150 KM 4x4 Style [TEST]

30.06.2017 15:55

Kodiaq to pierwszy model Skody w segmencie dużych SUV-ów. Z opcjonalnym trzecim rzędem siedzeń, długością 4697 mm, szerokością 1882 mm i powiększonym prześwitem to jedno z największych i najbardziej funkcjonalnych aut, które kiedykolwiek stworzył czeski producent.

Skoda Kodiaq 1.4 TSI 150 KM 4x4 Style [TEST]

fot. RadioZET.pl

Samochód opracowano na płycie podłogowej MQB. We wnętrzu znajdziemy wiele rozwiązań określanych mianem „Simply Clever”, takich jak mechanizm wysuwający ochronne nakładki na krawędzi drzwi, przycisk do elektrycznej blokady tylnych drzwi, specjalne zagłówki tylnej kanapy mogące pełnić rolę poduszek, wnęki na parasolki, możliwość otwierania klapy bagażnika ruchem stopy pod zderzakiem.

Układ jezdny

Pod maską testowego egzemplarza znalazł się 1,4-litrowy silnik TSI o mocy 150 KM i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego, współpracujący z 6-biegową skrzynią ręczną oraz napędem na obie osie. Auto w takiej konfiguracji jest w stanie rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 9,8 sekundy i pomknąć 197 km/h. Według danych producenta, Kodiaq powinien zadowalać się zużyciem paliwa na poziomie 6,9 l/100 km w cyklu mieszanym, przy zużyciu 8,3 l/100 km w mieście i 6 l/100 km poza nim. Rzeczywiste wyniki są zbliżone do deklarowanych.

Poza relatywnie niewielkim zużyciem paliwa, atutami jednostki są wysoka kultura pracy (cicha praca i brak wyczuwalnych wibracji), dobra reakcja na gaz oraz dynamiczna charakterystyka. Silnik w sposób równomierny rozwija moc, bez zadyszki zapędzając wskazówkę prędkościomierza pod czerwone pole. Elastyczna jednostka sprawia, że nie trzeba z dużą częstotliwością żonglować biegami za pomocą precyzyjnie działającej skrzyni biegów.

Układ kierowniczy daje kierowcy dużo informacji zwrotnych o położeniu przednich kół. Sam Kodiaq prowadzi się stabilnie, pewnie. Nawet po sprowokowaniu poślizgu auto zachowuje się w sposób przewidywalny. Przy nagłym odpuszczeniu gazu w zakręcie spodziewać się można lekkiej i łatwej do opanowania nadsterowności.

Wnętrze

Czeska marka przyzwczaiła nas do… niemieckiej jakości. We wnętrzu znajdziemy dobrze spasowane materiały wysokiej jakości. Plastiki są miękkie i przyjemne w dotyku. Zarówno fotel kierowcy, jak i pasażera pierwszego rzędu, pozwalają na wygodne dobranie pozycji, oferując szeroki zakres regulacji. Nie brakuje miejsca ani na nogi, barki, ani nad głowami. Równie przestronnie jest w drugim rzędzie siedzeń – może brakować jedynie przestrzeni na szerokość dla trzech dorosłych pasażerów. Dodatkowe 2 fotele w trzecim rzędzie przeznaczone są z myślą o młodszych podróżnych.

Wyposażenie i systemy bezpieczeństwa

W podstawowej odmianie Active samochód wyposażony jest w 7 poduszek powietrznych, radar z przodu samochodu pozwalający na automatyczne hamowanie w razie zagrożenia (FRONT ASSIST), funkcję automatycznego hamowania podczas manewru cofania (MANOEUVRE ASSIST), system monitorowania ciśnienia w oponach, 17-calowe felgi stalowe z osłonami Borneo, oświetlenie tylne w technologii LED, sterowane elektrycznie przednie, tylne szyby, wraz z lusterkami bocznymi, czujniki parkowania z tyłu, klimatyzację manualną, radio SWING  z 6,5-calowym ekranem dotykowym, wejście USB, tapicerkę materiałową i fotele z manualną regulacją wysokości.

Wyposażenie Ambition rozszerzone jest ponadto o system bezkluczykowego uruchamiania silnika, zabezpieczenie drzwi przednich i tylnych, czarne relingi dachowe, wielofunkcyjną kierownicę trójramienną, 18-calowe felgi aluminiowe TRITON, dwustrefową klimatyzację automatyczną, tapicerkę Ambition, schowek na parasol w przednich drzwiach, podłokietnik tylny z uchwytami na napoje oraz automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne z czujnikiem deszczu.

Topowe Style oferuje trójstrefową klimatyzację automatyczną, reflektory przednie w technologii full LED z funkcją adaptacji świateł AFS, przednie światła przeciwmgłowe w technologii LED z funkcją CORNER, 19-calowe felgi aluminiowe w kroju TRIGLAV, aktywny tempomat działający do prędkości 160 km/h, Driving Mode Select pozwalający na wybór profilu jazdy, bezkluczykowy system obsługi pojazdu, radio Bolero z wejściem SD, USB, Aux-in.

Koszty i werdykt

Ceny Skody Kodiaq startują od 92 400 zł za bazową odmianę Active z 1,4-litrowym silnikiem o mocy 125 KM. W zamian za tę kwotę przyszli właściciele otrzymają bardzo dobrze dopracowany, funkcjonalny i uniwersalny samochód, który w dodatku jest bezpieczny. W testach Euro NCAP otrzymał końcową notę 5 gwiazdek, zdobywając 92% w kategorii ochrony dorosłych pasażerów, 77% za ochronę dzieci, 71% za ochronę pieszych i 54% za działanie systemów bezpieczeństwa.

4.5/5

RadioZET/MS