Słuchaj
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Konrad Piasecki
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Marcin Sońta , Mateusz Ptaszyński
Michał Korościel
Justyna Dżbik, Roman Osica
Marcin Wojciechowski
Hubert Radzikowski
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Tak powstawał FSO Polonez

25.07.2017 10:55

Na YouTubie można obejrzeć film promocyjny FSO, na którym zobaczymy proces produkcji oraz testów Polonezów. Ze względu na charakter nagrania, o aucie usłyszymy same superlatywy.

Tak powstawał FSO Polonez

fot. kadr z wideo

42% produkowanych aut przeznaczonych było na eksport, głównie do krajów europy zachodniej. Podczas wytwarzania samochodu, producent szczególny nacisk kładł na jakość, spełniając tym samym wymogi kontrahentów zagranicznym. Każdy egzemplarz był skrupulatnie kontrolowany po zjeździe z taśmy montażowej.

Masowa produkcja FSO Poloneza rozpoczęła się w maju 1978 roku. W lipcu ogłoszono przerwę remontową, po czym wznowiono wytwarzanie w sierpniu. Pojazd opracowany został na płycie podłogowej Fiata 125p, z którego zresztą przejęto szereg rozwiązań technicznych. Niestety samochód odziedziczył także sporo wad poprzednika.

Polonez mierzył 4272 mm długości, 1650 mm szerokości i 1420 mm wysokości przy rozstawie osi wynoszącym 2509 mm. Ważył od 1115 do 1140 kilogramów. Mógł przewieźć do 5 osób, a w jego bagażniku wygospodarowano przestrzeń na 300 litrów. Pod maską pracowały jednostki 4-cylindrowe o pojemności od 1.3 do 2.0 litrów i mocy od 60 do nawet 190 KM w przypadku odmiany 1500 Turbo A.

RadioZET/MS