Słuchaj
Hubert Radzikowski
Marzena Chełminiak
Justyna Dżbik, Kamil Nosel
Marcin Wojciechowski
Marcin Łukasik
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Testy zderzeniowe aut osobowych z różnymi modelami naczep

31.03.2017 12:32

Amerykański instytut IIHS (Institute for Highway Safety) przeprowadził testy zderzeniowe z udziałem różnych modeli naczep.

Testy zderzeniowe aut osobowych z różnymi modelami naczep

fot. kadr z wideo

Stalowe belki ochronne mają za zadanie chronić pasażerów pojazdu, zapobiegając jego wjechaniu pod naczepę. I rzeczywiście wywiązują się ze swoich zadań. Jest tylko jedno „ale”. W laboratoryjnych warunkach, w których auto uderza całą swoją szerokością, zapewniają dostateczną ochronę. W rzeczywistości już niekoniecznie. Powód jest prosty – wypadki są bardzo różne.

Dlatego, aby z największą możliwą starannością odwzorować prawdziwe warunki drogowe, IIHS poddał 8 najpopularniejszych naczep testom zderzeniowym, zakładającym trzy różne scenariusze. W pierwszym przypadku auto uderza całą szerokością, w drugim przypadku połową szerokości, a w trzecim – niespełna 1/3 szerokości:

O ile ten pierwszy test był łatwy, o tyle ten ostatni okazał się dla wielu naczep zbyt trudny, o czym też wspomniał David Zuby, szef działu badań w instytucie IIHS:

"

Spełnienie standardów kanadyjskich jest dobrym pierwszym krokiem. Sporo jest jeszcze do zrobienia. Oblanie „testu 50-procentowego” jest ogromnym problemem – z naszych analiz wynika, że w prawdziwym życiu połowa z uderzeń w tył ciężarówki jest właśnie tego typu. Jeśli producenci naczep poprawiliby działanie belek ochronnych, zyskaliby na tym pasażerowie auta. A przy okazji koszty naprawy naczepy uległyby redukcji. Mamy nadzieję, że NHTSA przyjrzy się tej sprawie i ją ureguluje.

"

Najlepiej jednak prowadzić w taki sposób, by minimalizować szanse na wypadek.

RadioZET/MS

Zagłosuj

Jesteście za przeprowadzaniem takich testów?