Słuchaj
Tomek Florkiewicz, Aga Kołodziejska
Konrad Piasecki
Tomek Florkiewicz, Aga Kołodziejska
Damian Michałowski, Michał Korościel
Marcin Wojciechowski
Justyna Dżbik, Marcin Łukasik
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Testy zderzeniowe aut osobowych z różnymi modelami naczep

31.03.2017 12:32

Amerykański instytut IIHS (Institute for Highway Safety) przeprowadził testy zderzeniowe z udziałem różnych modeli naczep.

Testy zderzeniowe aut osobowych z różnymi modelami naczep

fot. kadr z wideo

Stalowe belki ochronne mają za zadanie chronić pasażerów pojazdu, zapobiegając jego wjechaniu pod naczepę. I rzeczywiście wywiązują się ze swoich zadań. Jest tylko jedno „ale”. W laboratoryjnych warunkach, w których auto uderza całą swoją szerokością, zapewniają dostateczną ochronę. W rzeczywistości już niekoniecznie. Powód jest prosty – wypadki są bardzo różne.

Dlatego, aby z największą możliwą starannością odwzorować prawdziwe warunki drogowe, IIHS poddał 8 najpopularniejszych naczep testom zderzeniowym, zakładającym trzy różne scenariusze. W pierwszym przypadku auto uderza całą szerokością, w drugim przypadku połową szerokości, a w trzecim – niespełna 1/3 szerokości:

O ile ten pierwszy test był łatwy, o tyle ten ostatni okazał się dla wielu naczep zbyt trudny, o czym też wspomniał David Zuby, szef działu badań w instytucie IIHS:

"

Spełnienie standardów kanadyjskich jest dobrym pierwszym krokiem. Sporo jest jeszcze do zrobienia. Oblanie „testu 50-procentowego” jest ogromnym problemem – z naszych analiz wynika, że w prawdziwym życiu połowa z uderzeń w tył ciężarówki jest właśnie tego typu. Jeśli producenci naczep poprawiliby działanie belek ochronnych, zyskaliby na tym pasażerowie auta. A przy okazji koszty naprawy naczepy uległyby redukcji. Mamy nadzieję, że NHTSA przyjrzy się tej sprawie i ją ureguluje.

"

Najlepiej jednak prowadzić w taki sposób, by minimalizować szanse na wypadek.

RadioZET/MS

Zagłosuj

Jesteście za przeprowadzaniem takich testów?