Słuchaj
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Konrad Piasecki
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Marcin Sońta , Mateusz Ptaszyński
Damian Michałowski, Michał Korościel
Justyna Dżbik, Roman Osica
Marcin Wojciechowski
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Tomasz Kuchar: Kierowcom brakuje wyszkolenia

24.10.2017 13:46

Kierowcom brakuje wyszkolenia. Dotyczy to zarówno młodych, jak i doświadczonych. W przypadku tych drugich sytuacja jest gorsza, bo złe nawyki są tak zakorzenione, że ich zmiana jest niekiedy wręcz niemożliwa - mówił rajdowy mistrz Polski Tomasz Kuchar w rozmowie z poniedziałkową "Rzeczpospolitą".

Tomasz Kuchar: Kierowcom brakuje wyszkolenia

fot. materiały prasowe

Eksperci są zgodni, co do tego, że egzamin na prawo jazdy jedynie przygotowuje adeptów jazdy samochodem do poruszania się pojazdem w ruchu ulicznym. Kwestia ewentualnego zapanowania nad autem w przypadku poślizgu zdaje się być kompletnie ignorowana, wręcz nieistotna. Nic zatem dziwnego, że wielu kierowcom brakuje podstawowej wiedzy teoretycznej z zakresu bezpiecznej jazdy – nie wspominając już o umiejętnościach praktycznych.

Niewiele osób zdaje sobie sprawę co to jest podsterowność i nadsterowność oraz w jaki sposób można do nich doprowadzić. Ba, nawet tak podstawowe zagadnienia jak poprawne zajęcie miejsca za kierownicą lub właściwe układanie rąk to dla sporej liczby kierowców czarna magia.

To wszystko zdają się potwierdzać słowa Tomasza Kuchara:

"

Kursy i egzaminy na prawo jazdy nie są – mówiąc delikatnie – doskonałe. Mamy coraz lepsze samochody, wyposażone w świetne systemy bezpieczeństwa, ale kierowcy nie wiedzą, jak one działają, kiedy się uaktywniają itp. Nie wiedzą, czym jest system ABS, że nie skraca on drogi hamowania, jak myśli większość kierowców, ale wręcz może ją wydłużyć. Nie wiedzą, że odstęp między autami nie mierzy się w metrach, tylko w sekundach. Ale skąd mają o tym wiedzieć, skoro nie ma tego w programie kursów?

"

Zdobywca tytułu rajdowego Mistrza Polski 2017 wspomniał o złych nawykach:

"

Ludzie parkując, często kręcą nią (kierownicą - PAP) jedną ręką na tzw. mydełko, czyli ocierają kierownicę otwartą dłonią. Może jest to wygodne i podczas parkowania faktycznie bezpieczne, ale problem w tym, że nasz mózg zapamiętuje ruchy, które najczęściej wykonujemy. Gdy później, w sytuacji skrajnie niebezpiecznej (...) nasz mózg zamiast należytego uchwytu kierownicy oburącz, użyje techniki „mydełka” - nie mamy szans… "

Wielu internautów jest zdania, że częściową winą za taki stan rzeczy można obarczać również słabą infrastrukturę, czyli niedostateczną liczbę torów, na których w bezpiecznych warunkach można doskonalić technikę jazdy samochodem. A nawet jeśli tego rodzaju obiekty są w zasięgu ludzi, to wciąż odstręczają dość wygórowane ceny. Inni z kolei twierdzą, że przy odrobinie chęci i niewielkim nakładem finansowym za pomocą kierownicy komputerowej można wyuczyć się dobrych nawyków w symulatorach.

RadioZET/PAP/MS

Zagłosuj

Wiesz co to jest podsterowność, nadsterowność i jak poprawnie zająć pozycję za kierownicą?