Słuchaj
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Konrad Piasecki
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Marcin Sońta , Mateusz Ptaszyński
Michał Korościel
Justyna Dżbik, Roman Osica
Marcin Wojciechowski
Hubert Radzikowski
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Uwaga! Systemy multimedialne w samochodach rozpraszają kierowców

09.10.2017 12:06

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez specjalistów z AAA, współczesne systemy multimedialne w nowoczesnych samochodach rozpraszają kierowców. W testach wzięło udział 130 osób, które zasiadło za kierownicami 30 nowych aut.

Uwaga! Systemy multimedialne w samochodach rozpraszają kierowców

fot. materiały prasowe

Indywidualnym ocenom poddano każdy z pojazdów. Systemy multimedialne w 12 samochodach uznano za bardzo absorbujące uwagę. O ile 40% aut uplasowało się na samym szczycie górnej granicy skali, o tyle żaden z nich nie znalazł się na samym dole.

Eksperci z AAA przeprowadzając badania współpracowali z uniwersytetem Utah. Do pomiarów wykorzystano zaawansowane technologie. Sprawdzano kiedy kierowca nie patrzył na drogę lub nie nie był na niej skupiony. W trakcie trwania testów, prowadzący zobligowani byli do korzystania z poleceń głosowych i wykonywania określonych zadań za pośrednictwem systemu multimedialnego, w tym zmiany częstotliwości stacji radiowej lub nawiązanie połączenia telefonicznego.

Naukowcy określili niski poziom rozproszenia jako równoznaczny z słuchaniem muzyki. Z kolei wysoki wymagał takiego zaangażowania, jak podczas bilansowania książeczki czekowej.

Najgorsze systemy multimedialne potrafiły absorbować uwagę na dłużej niż 40 sekund i to podczas wykonywania takich czynności jak wprowadzanie adresu docelowego do systemu nawigacyjnego. Mało tego – im bardziej kierowcy byli sfrustrowani, tym poziom ich rozproszenia wzrastał, o czym wspomniał Marshall Doney, prezes i dyrektor generalny AAA:

"

Kierowcy chcą, aby technologia była bezpieczna i łatwa w obsłudze. Jednak mnogość funkcji we współczesnych samochodach sprawia, że są one zbyt złożone, przez co frustrują. "

AAA przedstawiło wyniki producentom samochodów i dostawcom w nadziei na poprawę systemów multimedialnych. Zanim to nastąpi, zaleca się unikanie korzystania z ich niektórych funkcji podczas jazdy.

Oto wyniki odzwierciedlające stopień, w jakim poszczególne systemy multimedialne w samochodach absorbują kierowców:

Niski: Brak

Średni: Chevrolet Equinox LT, Ford F-250 XLT, Hyundai Santa Fe Sport, Lincoln MKC Premiere, Toyota Camry SE, Toyota Corolla SE, Toyota Sienna XLE

Wysoki: Cadillac XT5 Luxury, Chevrolet Traverse LT, Ram 1500, Ford Fusion Titanium, Hyundai Sonata Base, Infiniti Q50 Premium, Jeep Compass Sport, Jeep Grand Cherokee Limited, Kia Sorento LX, Nissan Maxima SV, Toyota Rav4 XLE

Bardzo wysoki: Audi Q7 QPP, Chrysler 300 C, Dodge Durango GT, Ford Mustang GT, GMC Yukon SLT, Honda Civic Touring, Honda Ridgeline RTL-E, Mazda3 Touring, Nissan Armada SV, Subaru Crosstrek Premium, Tesla Model S, Volvo XC60 T5 Inscription

RadioZET/MS

Zagłosuj

Zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 51 km/h w obszarze zabudowanym to dobre rozwiązanie?