Słuchaj
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Konrad Piasecki
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Marcin Sońta , Mateusz Ptaszyński
Michał Korościel
Justyna Dżbik, Roman Osica
Marcin Wojciechowski
Hubert Radzikowski
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Archive

Archive

fot. discogs.com

Archive

kraj: Wielka Brytania

gatunek: trip-hop, elektronika, rock

Archive jest brytyjskim zespołem muzycznym wywodzącym się z Londynu. Założony w 1994 roku z inicjatywy Dariusa Keelera oraz Danny’ego Griffithsa zespół, prezentuje sobą zróżnicowany styl muzyczny, którego nie można jednoznacznie zaszufladkować do jednej kategorii. Archive w swojej muzyce łączy takie gatunki jak: trip-hop, muzyka elektroniczna, rock progresywny, czy past-rock.

Momentem poprzedzającym powstanie Archive był rozpad brytyjskiego zespołu breakbeatowego o nazwie Genaside. Nowa formacja Keelera oraz Griffithsa razem z piosenkarką Royą Arab oraz raperem Johnem Rosko, zacieśniła szeregi i w 1996 roku wydała swój pierwszy album zatytułowany Londinium – pod patronatem wytwórni Island Record. Album ten był dość ciekawym wyrazem ekspresywności muzyków. Zarówno przez fanów, jak i krytyków określany był jako mieszanka prezentująca sobą mroczną stronę trip-hopu (podpadającą pod klimat Massive Attack) połączoną z hardcorem, muzyką elektroniczną oraz breakbeatem. Połączenie takie zwyczajnie wbijało słuchającego w grunt, bombardując go całą gamą różnorodnych doznań dźwiękowych. Do całości dodane zostały partie smyczkowe, dzięki czemu krążek zyskał lekko barokowy wydźwięk. Niestety krytycy mimo umiarkowanego zainteresowania, nie wróżyli formacji długiego życia – nie pomylili się w tej kwestii gdyż, po niespełna roku zespół się rozpadł. Wydawać by się mogło, że będzie to koniec Archive, tak się jednak nie stało. Muzycy bogatsi o nowe doświadczenia oraz pewni jakości swojej wizji muzycznej, w 1997 roku reaktywowali zespół, rozpoczynając współpracę z nową wokalistką, którą została Suzanne Wooder.

W efekcie w 1999 roku na sklepowych półkach ukazał się drugi studyjny album Archive zatytułowany „Take My Head”. Krążek ten również mieszał ze sobą różne konwencje oraz style – stanowił on wypadkową popu oraz symfonicznego trip-hopu. Melodycznie bardzo odbiegał od swojego poprzednika. Sami muzycy określają ten album, jako najbardziej problematyczny w całej swojej karierze – borykali się oni wtedy z licznymi problemami, które prawie udaremniły wydanie krążka – jak różnice w gustach muzycznych, między poszczególnymi członkami zespołu oraz wyjątkowo oporną współpracą z producentami.

Lata 2000 – 2001 upłynęły Dariusowi oraz Danowi na nagrywaniu nowych dem z rychłą perspektywą powrotu do studia nagraniowego. Po dotarciu  swojego nowego stylu muzycznego, rozpoczęli za pośrednictwem magazynu Mojo, poszukiwanie nowego wokalisty. Wtedy to zgłosił się do nich Craig Walker, z którym dość szybko podjęli stałą współpracę.

Podczas wspólnej pracy z Walkerem, Archive powiększyło swoją dyskografię o kolejne 3 albumy. Przyczyniły się one głównie do wzrostu popularności grupy, zbierając przychylne oceny ze strony publiczności oraz krytyków muzycznych. Szczególnie pozytywny oddźwięk albumy wywołały we Francji oraz Polsce, gdzie zespół od długich lat posiada szerokie rzesze zdeklarowany fanów.

Za punkt zwrotny w karierze Archive można śmiało uznać wykorzystanie ich kawałków muzycznych „You All Look the Same to Me” (2002)  oraz „Noise” (2004) w oficjalnej ścieżce dźwiękowej do francuskiego filmu Michel Vaillant (2003). Od tego momentu Archive zaczęło wyraźnie odchodzić od swoich trip-hopowo elektronicznych korzeni na rzecz muzyki eksperymentalnej, psychodelicznej oraz progresywnej.

W 2004 roku promując album Noise, grupa Archive rozpoczęła trasę koncertową po Europie, w tym samym czasie z powodów osobistych z zespołu odszedł Walker. Na jego miejsce wzięto nowego wokalistę, którym był Dave Pen (członek grupy BirdPen). W czasie koncertu w Wiedniu Keller i Griffiths spotkali Pollarda Berriera, który zaprezentował im swoje demo. Muzykom tak bardzo spodobała się wizja muzyczna artysty, że zaprosili go do stałej współpracy z Archive.

Był to moment, w którym rozpoczęła się zupełnie nowa era dla Archive. W 2006 roku wydali nowy album pod tytułem „Lights”, który stanowił zwieńczenie wysiłków wszystkich członków grupy. Dodatkowo zespół powiększył się o nową wokalistkę – Marię Q. Archive przestał być zespołem statycznym – jednego wokalisty, a przeistoczył się w kolektyw artystów, którzy w rozmaity sposób przyczyniali się do wzrostu jego popularności oraz jakości brzmienia w nadchodzących latach.

Album „Lights” zrobił bardzo pozytywne wrażenie zarówno na fanach, jak i krytykach muzycznych.  Bilety na koncerty grupy rozchodziły się w ekstremalnie szybkim tempie.

W 2009 roku Archive wydał swój najlepszy album „Controlling Crowds – Parts I-III. Krążek zajął pierwsze miejsca na listach przebojów we Francji oraz Grecji, drugie w Szwajcarii oraz piąte w Luxemburgu. Singiel grupy „Bullets”, który promował album był najlepiej przyjętym w historii zespołu. Dużym zaskoczeniem był powrót, przy produkcji albumu, rapera Johna Rosko, który swoim głosem wniósł niesamowita głębię do wielu utworów. W połowie września Archive wydało kolejną 4 część albumu „Controlling Crowds”, w tym samym roku rozpoczęła się również ich wielka trasa koncertowa, na którą bilety zostały wyprzedane praktycznie na starcie.

Następne lata w działalności Archive to albumy, koncerty oraz nagrody. Zespół ten w ciągu swojej kariery przebył prawdziwą ewolucję. Obecnie muzycy zaangażowani są w cały szereg pobocznych projektów muzycznych, współpracując z najbardziej znanymi nazwiskami ze świata muzyki i show-biznesu. Każdy krążek Archive to wyjątkowa przygoda muzyczna, do której chętnie się wraca.