Słuchaj
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Konrad Piasecki
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Marcin Sońta , Mateusz Ptaszyński
Michał Korościel
Justyna Dżbik, Roman Osica
Marcin Wojciechowski
Hubert Radzikowski
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Billie Holiday

Billie Holiday

fot. Wikimedia Common

Billie Holiday

kraj: USA

gatunek: jazz

Eleonora Fagan (urodzona 7 kwietnia 1915 roku, zmarła 17 lipca 1959) znana światu lepiej, jako Bille Holiday była amerykańską artystką jazzową oraz songwriterką, której twórczość stanowiła jeden z głównych elementów kształtujących współczesny świat muzyczny. Jej styl śpiewu doskonale zestawiał się z całą gamą instrumentów jazzowych. Dzięki swojemu unikalnemu podejściu, Billie Holiday traktowana jest, jako prekursorka w profesjonalnej manipulacji oraz modulacji. Co ciekawe Holiday śpiewała oraz tworzyła intuicyjnie – nie posiadała ona żadnej formalnej edukacji muzycznej. Nie przeszkodziło jej to jednak być traktowaną na równi z innymi wielkimi nazwiskami jazzowymi, które z biegiem lat i rozwojem swojej kariery szybko zdeklasowała. Jej wyjątkowy głos przyciągał uwagę i pozwalał jej każdorazowo na pełne porwanie publiczności. Nie dziwi zatem fakt, że po ustabilizowaniu swojej kariery muzycznej gdziekolwiek by się nie pojawiła, to podążały za nią tłumy.

Eleonora Fagan miała dość burzliwe dzieciństwo, które bezpośrednio odbiło się na jej stylu muzycznym. Po obraniu muzycznego celu w życiu, Holiday zaczęła występować w nocnych klubach, jako wokalistka. Jej pierwszym obszarem działań był Harlem. To tutaj, jako pierwszy jej talent rozpoznał John Hammond. Niedługo potem Holiday podpisała kontrakt z wytwórnią Brunswick Records (1935), w której wydany został jej znany hit jazzowy „What a Little Moonlight Can Do” (powstały przy współpracy z Teddym Wilsonem). Między 1930, a 1940 rokiem Billie Holiday mocno zaznaczyła swoją obecność w mainstreamie muzycznym – współpracując w tym okresie z dwiema nowymi wytwórniami muzycznymi: Columbia Records oraz Decca Records.

Szybkie życie gwiazdy w pewnym momencie, zaczęło jednak bardzo negatywnie odbijać się na Holiday. W latach 40-tych borykała się ona z licznymi problemami natury prawnej oraz uzależnieniem od narkotyków. Trafiła też na krótko do więzienia. Mimo dalszego występowania na scenie – jak na przykład w prestiżowej Carnegie Hall, jej problemy z alkoholem oraz narkotykami, stopniowo podkopywały jej wiarygodność, jako artystki. Mimo wszystko nawet w najtrudniejszych chwilach liczba jej fanów pozostawała olbrzymia. Fama zbudowana latami podtrzymywała popularność Billie w okresie po 1950 roku. Jej pogarszające się zdrowie spowodowane nadużyciem alkoholu oraz narkotyków jak i wyplątywanie się z nieudanych związków, spowodowały znaczne pogorszenie się jej głosu, co przełożyło się ujemnie na jakość jej nowych albumów. Finalne utwory, które zostały wydane u schyłku jej życia, spotkały się z bardzo mieszanym odbiorem ze strony krytyków oraz publiczności. Fani ciągle liczyli na to, że Billie odbije się od zbliżającego się dna i powróci do swojej dawnej dynamicznej osobowości. Niestety w 1958 roku ukazał się jej ostatni album „Lady in Satin”, rok później Billie Holiday zmarła na marskość wątroby. Album „Last Recording” został wydany po jej śmierci.

Spora część zgromadzonego materiału muzycznego Holiday, została wydana pośmiertnie, przez co jest ona w dalszym ciągu traktowana, jako aktualny, dynamiczny czynnik wpływający na rozwój muzyki – nie tylko w Stanach Zjednoczony, ale również na całym świecie. Wszystkie nagrody muzyczne Grammy zostały jej przyznane również pośmiertnie. Billie Holiday była artystką szeroko docenianą, zarówno za życia jak i po śmierci, jej burzliwa kariera pokazuje jednak jak łatwo jest przekroczyć linię między pasją, a zatraceniem. Milionowe rzesze fanów oraz gigantyczna dyskografia, stanowią wyjątkową artystyczną schedę po piosenkarce. Mimo upływu lat przekazy liryczne pozostają ciągle aktualne. Billie Holiday tworzyła muzykę, które się nie słuchało, ale czynnie przeżywało