Słuchaj
Tomek Florkiewicz, Aga Kołodziejska
Konrad Piasecki
Tomek Florkiewicz, Aga Kołodziejska
Damian Michałowski, Michał Korościel
Marcin Wojciechowski
Justyna Dżbik, Marcin Łukasik
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Microsoft pokazał następną konsolę - wydajniejsza niż PS4 Pro

06.04.2017 15:36

Nowa konsola Microsoftu została oficjalnie zaprezentowana, lecz wciąż nie znamy jej nowej nazwy poza kodowym "Project Scorpio". Znamy jednak już jej specyfikacje i możliwości - konsole jeszcze nie posiadały tak mocarnej specyfikacji.

Microsoft pokazał następną konsolę - wydajniejsza niż PS4 Pro

fot. Microsoft

Mimo że Microsoft był nieco w tyle w przypadku tej generacji konsol (Xbox One jest wyraźnie mniej wydajny od PlayStation 4), w przypadku pojedynku usprawnionych konsol, które wkradły się niespodziewanie w środku generacji - pojedynek PlayStation 4 Pro kontra Project Scorpio zdecydowanie wygra Microsoft.

Project Scorpio - dane techniczne 

Sercem Project Scorpio jest wykonana w 16nm architekturze jednostka APU. Zawiera w sobie zarówno procesor, jak i układ graficzny, pozwalające na uruchomienie gier w rozdzielczości 4K - 3840 na 2160 pikseli.

Procesor to wciąż ośmiordzeniowa jednostka bazująca na architekturze Jaguar - znanej z klasycznego Xboxa One, lecz z mocno podniesionymi zegarami - z 1,75 GHz do 2,3 GHz (PS4 Pro to ten sam procesor, lecz o 2,1 GHz).

scorpio CPU

fot. DigitalFoundry

Układ graficzny tym razem jest w stanie znacznie sprawniej wykorzystać dobrodziejstwo bibliotek DirectX 12. Powinno to odciążyć procesor o 50%, dzięki czemu znacznie mocniejsza karta graficzna będzie w stanie przejąć na siebie część obliczeń.

By osiągnąć tak dużą wydajność o jakiej mówimy, układ graficzny musiał otrzymać znacznego "kopa" mocy. Osiągnięcie tak wysokiej wydajności było możliwe m.in. dzięki bardzo dużemu podniesieniu taktowania rdzeni układu graficznego - ze standardowego 853 MHz w przypadku Xboxa One i 12 jednostek obliczeniowych do 1172 MHz i 40 jednostek obliczeniowych w przypadku Project Scorpio (dla przykładu PS4 Pro posiada 911 MHz i 36 jednostek obliczeniowych). Według materiału DigitalFoundry to ponad 43% mocy ponad to, co potrafi PlayStation 4 w wersji Pro.

4k

Pamięć operacyjna też doczekała się usprawnień. Nie tylko mowa tutaj o 12 GB, zamiast 8 GB w oryginalnej wersji konsoli, lecz również jest to nowy standard pamięci GDDR5 (zamiast DDR3). Powinno to dać więcej przestrzeni dla tekstur w grach i innych efektów, jak również więcej pamięci dla systemu operacyjnego. Pozwoli to rozwinąć skrzydła samemu systemowi Xboksa - streamowanie gier w wyższej rozdzielczości, lepsza jakość audio i wiele więcej.

Zagłosuj

Uważasz, że Project Scorpio posiada odpowiednio mocną specyfikację?

Podsumowując - co uzyskamy z nowym Xboksem, czego nie mogliśmy na Xbox One? Biblioteka gier będzie taka sama, lecz uruchomimy gry w wyższej rozdzielczości (do 4K), uzyskamy w nich większą wydajność, a także skorzystamy z wielu innych usprawnień - jak chociażby wspomniana lepsza jakość audio i nowe funkcjonalności w samym systemie operacyjnym.

forza

Czy warto czekać na Project Scorpio?

Jeśli zależy nam na graniu w najwyższej możliwej jakości to jak najbardziej. Microsoft naprawdę stara się odzyskać swoją pozycję lidera z poprzedniej generacji sprzętu. Duża przewaga Playstation 4 na Xboksem One wymusza na Microsofcie postawienie na mocarne podzespoły i o ile nie udało się firmie wygrać pojedynku Xbox One vs PlayStation 4, tak walka Projektu Scorpio z PlayStation 4 Pro, wydaje się być przesądzona na korzyść Microsoftu. Pytanie tylko ile finalnie konsola będzie kosztować - zbyt wysoka cena może zabić pomysł na tego typu produkt.

Jak jednak Project Scorpio wypadnie na tle sprzedaży, a nie samych cyferek w mocy obliczeniowej, przekonamy się już niedługo. Konsola ma zadebiutować już pod koniec tego roku.

Zagłosuj

Zamierzasz kupić Project Scorpio?

RadioZet.pl/DigitalFoundry/AM