Teraz gramy

Microsoft pokazał następną konsolę - wydajniejsza niż PS4 Pro

06.04.2017 15:36

Nowa konsola Microsoftu została oficjalnie zaprezentowana, lecz wciąż nie znamy jej nowej nazwy poza kodowym "Project Scorpio". Znamy jednak już jej specyfikacje i możliwości - konsole jeszcze nie posiadały tak mocarnej specyfikacji.

Microsoft pokazał następną konsolę - wydajniejsza niż PS4 Pro

fot. Microsoft

Mimo że Microsoft był nieco w tyle w przypadku tej generacji konsol (Xbox One jest wyraźnie mniej wydajny od PlayStation 4), w przypadku pojedynku usprawnionych konsol, które wkradły się niespodziewanie w środku generacji - pojedynek PlayStation 4 Pro kontra Project Scorpio zdecydowanie wygra Microsoft.

Project Scorpio - dane techniczne 

Sercem Project Scorpio jest wykonana w 16nm architekturze jednostka APU. Zawiera w sobie zarówno procesor, jak i układ graficzny, pozwalające na uruchomienie gier w rozdzielczości 4K - 3840 na 2160 pikseli.

Procesor to wciąż ośmiordzeniowa jednostka bazująca na architekturze Jaguar - znanej z klasycznego Xboxa One, lecz z mocno podniesionymi zegarami - z 1,75 GHz do 2,3 GHz (PS4 Pro to ten sam procesor, lecz o 2,1 GHz).

scorpio CPU

fot. DigitalFoundry

Układ graficzny tym razem jest w stanie znacznie sprawniej wykorzystać dobrodziejstwo bibliotek DirectX 12. Powinno to odciążyć procesor o 50%, dzięki czemu znacznie mocniejsza karta graficzna będzie w stanie przejąć na siebie część obliczeń.

By osiągnąć tak dużą wydajność o jakiej mówimy, układ graficzny musiał otrzymać znacznego "kopa" mocy. Osiągnięcie tak wysokiej wydajności było możliwe m.in. dzięki bardzo dużemu podniesieniu taktowania rdzeni układu graficznego - ze standardowego 853 MHz w przypadku Xboxa One i 12 jednostek obliczeniowych do 1172 MHz i 40 jednostek obliczeniowych w przypadku Project Scorpio (dla przykładu PS4 Pro posiada 911 MHz i 36 jednostek obliczeniowych). Według materiału DigitalFoundry to ponad 43% mocy ponad to, co potrafi PlayStation 4 w wersji Pro.

4k

Pamięć operacyjna też doczekała się usprawnień. Nie tylko mowa tutaj o 12 GB, zamiast 8 GB w oryginalnej wersji konsoli, lecz również jest to nowy standard pamięci GDDR5 (zamiast DDR3). Powinno to dać więcej przestrzeni dla tekstur w grach i innych efektów, jak również więcej pamięci dla systemu operacyjnego. Pozwoli to rozwinąć skrzydła samemu systemowi Xboksa - streamowanie gier w wyższej rozdzielczości, lepsza jakość audio i wiele więcej.

Zagłosuj

Uważasz, że Project Scorpio posiada odpowiednio mocną specyfikację?

Podsumowując - co uzyskamy z nowym Xboksem, czego nie mogliśmy na Xbox One? Biblioteka gier będzie taka sama, lecz uruchomimy gry w wyższej rozdzielczości (do 4K), uzyskamy w nich większą wydajność, a także skorzystamy z wielu innych usprawnień - jak chociażby wspomniana lepsza jakość audio i nowe funkcjonalności w samym systemie operacyjnym.

forza

Czy warto czekać na Project Scorpio?

Jeśli zależy nam na graniu w najwyższej możliwej jakości to jak najbardziej. Microsoft naprawdę stara się odzyskać swoją pozycję lidera z poprzedniej generacji sprzętu. Duża przewaga Playstation 4 na Xboksem One wymusza na Microsofcie postawienie na mocarne podzespoły i o ile nie udało się firmie wygrać pojedynku Xbox One vs PlayStation 4, tak walka Projektu Scorpio z PlayStation 4 Pro, wydaje się być przesądzona na korzyść Microsoftu. Pytanie tylko ile finalnie konsola będzie kosztować - zbyt wysoka cena może zabić pomysł na tego typu produkt.

Jak jednak Project Scorpio wypadnie na tle sprzedaży, a nie samych cyferek w mocy obliczeniowej, przekonamy się już niedługo. Konsola ma zadebiutować już pod koniec tego roku.

Zagłosuj

Zamierzasz kupić Project Scorpio?

RadioZet.pl/DigitalFoundry/AM