Setki filmów z tajnych testów NASA na YouTubie

20.07.2017 11:31

NASA otworzyła swoje archiwa – na kanale Armstrong Flight Research Center opublikowano ponad 500 nagrań z historycznych testów i lotów prototypowych pojazdów. Jest nawet symulator lądowania na Księżycu.

Setki filmów z tajnych testów NASA na YouTubie

fot. zrzut ekranu

Opublikowane materiały dotyczą zarówno prac prowadzonych jeszcze w ubiegłym wieku – między innymi dotyczących X-1 (pierwszego samolotu, który przekroczył w locie prędkość dźwięku), promu kosmicznego Enterprise (pierwszego, testowego modelu, który jednak nigdy nie został wysłany w kosmos) czy symulatora lądownika księżycowego (Lunar Landing Research Vehicle) – jak i osiągnięć z bardziej współczesnych czasów.

W tym drugim przypadku możemy zobaczyć między innymi testy X-43A (samolotu hiperdźwiękowego, rozwijającego prędkość ponad 11 000 km/h), bezzałogowego promu X-40A (demonstrator technologii dla X-37B, tajemniczego promu używanego przez amerykańskie wojsko) czy X-45A (niewidzialnego dla radarów drona).

Duża część sfilmowanych testach była w swoim czasie tajna –dla miłośników rozwoju lotnictwa oraz podboju kosmosu udostępnione archiwum zawiera prawdziwe perełki, do których wcześniej cieżko było się dostać.

NASA ma nadzieję, że dzięki podzieleniu się archiwami świadomość o rodzaju prac badawczych wykonywanych przez agencję wzrośnie.

Zagłosuj

Interesuje Cię podbój kosmosu?

RadioZET.pl/MT