UOKiK sprawdził konta operatorów. Znalazł nadpłaty, których nie oddano

06.11.2017 14:01

Dokładna kwota zalegających na rachunkach bankowych operatorów telefonicznych pieniędzy należących do klientów nie została podana – Urząd określił tylko, że jest znaczna. Podpowiedział też, jak sprawdzić, czy można ubiegać się o zwrot.

UOKiK sprawdził konta operatorów. Znalazł nadpłaty, których nie oddano

fot. TygZam/CC0

UOKiK tłumaczy, że nadpłata na koncie abonenckim może powstać na wiele sposobów – przez pomyłkę można zapłacić więcej, niż się powinno, operator wprowadzi poprawki lub uzna reklamację już po zakończeniu umowy, klient zapomniał odebrać kaucje za sprzęt itp.

Pieniądze te należą do klientów, ale operatorzy nie kwapią się, żeby je zwrócić. Urząd przeprowadził kontrolę i sprawdził, jakie kwoty przechowują najwięksi polscy operatorzy komórkowi.

- Łącznie mówimy o dużych kwotach. Wiele z nich może się pojawić tuż po rozwiązaniu umowy z konsumentem, a operatorzy nie oddają ich automatycznie. Naszym zdaniem, powinni informować abonentów o wysokości nadwyżki i warunkach jej zwrotu. A sam ten proces powinien być dla nich łatwy do zainicjowania i bezpłatny. Nie wykluczamy podjęcia dalszych działań w przypadku tych operatorów, którzy utrudniają konsumentom uzyskanie zwrotu nadpłat - mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Operatorzy nie wykazują zazwyczaj inicjatywy i nie informują samodzielnie klientów (szczególnie tych odchodzących) o pojawieniu się nadwyżki wpłat. Zwrot środków nie następuje ponadto automatycznie, tylko realizowany jest za pomocą wniosków. Często wymogiem jest na przykład wysłanie go listem poleconym, co zniechęca klientów mających małe nadpłaty.

UOKiK poinformował, że w skutek podjętych przez Urząd działań Netia skontaktowała się z konsumentami, aby poinformować ich o wysokości zaległych środków i możliwości ich zwrotu. Klienci Netii otrzymali zwrot kaucji, którą wpłacili, zawierając umowę.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, żeby po po zakończeniu umowy z operatorem sprawdzić stan swojego konta abonenckiego. Jeżeli umowa już nie obowiązuje i nie wiesz, czy masz nadpłatę, możesz zapytać operatora, czy rozliczył się z tobą ze wszystkich pieniędzy. Gdy chcesz odzyskać nadpłatę, złóż wniosek do operatora

Jak ubiegać się o zwrot nadpłaconych pieniędzy od operatorów?

Orange:

  • Wniosek złóż telefonicznie, elektronicznie, w biurze obsługi klienta
  • We wniosku wskaż sposób zwrotu np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu
  • Orange wyjaśnia szczegóły procedury zwrotu nadpłat na stronie internetowej

Polkomtel (Plus):

  • Wniosek złóż pisemnie lub elektronicznie (e-mail, faks)
  • We wniosku wskaż sposób zwrotu, np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu
  • Polkomtel wyjaśnia szczegóły procedury zwrotu nadpłat na stronie internetowej

P4 (Play):

  • Wniosek złóż pisemnie, elektronicznie, (e-mail, faks), w biurze obsługi klienta
  • We wniosku wskaż sposób zwrotu, np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu
  • P4 wyjaśnia szczegóły procedury zwrotu nadpłat na stronie internetowej

T-Mobile:

  • Wniosek złóż pisemnie, elektronicznie (e-mail, faks) lub za pomocą formularza
  • We wniosku wskaż sposób zwrotu, np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu
  • T-Mobile wyjaśnia szczegóły procedury zwrotu nadpłat na stronie internetowej
Zagłosuj

Czy po zakończeniu umowy operator oddał Ci nadpłatę?

RadioZET.pl/UOKiK/MT