Gra o tron na radiozet.pl. Poznaj nową grę i włącz ją za darmo

Gry testujące naszą wiedzę to ulubiona rozrywka milionów ludzi. Triviador to z jednej strony klasyczna gra quizowa, a z drugiej prosta zabawa strategiczna, w której walczymy o dominację na mapie podzielonej na regiony.

ZAGRAJ W GRĘ ZA DARMO

Ten poradnik ma wam pomóc wejść w świat Triviadora, poznać zasady rządzące rozgrywką, dostępne opcje i strategię, która pozwoli wam osiągnąć przewagę nad rywalami. Pamiętajcie jednak, że to, co pozwala nam w Triviadorze wygrywać, to przede wszystkim wiedza. 

Dla waszej wygody podzieliliśmy cały poradnik na rozdziały. Jeśli dopiero chcecie zacząć grać polecamy przeczytać całość. Jeśli macie zaś jakieś konkretne pytania, możecie poszukać ich w konkretnych działach. Przy poszukiwaniach informacji doradzamy korzystanie ze skrótu klawiszowego Ctrl+F.

Rejestracja i początek gry

Żeby zacząć grę powinniśmy wejść na tę stronę. Pierwsze, co zobaczymy, to ekran logowania. Jeśli jesteśmy nowymi graczami powinniśmy skorzystać z opcji Rejestracja (zielona ramka). Po wpisaniu tam naszego adresu e-mail dostaniemy na naszą skrzynkę wiadomość z wygenerowanym hasłem.

Teraz możemy zalogować się do gry, korzystając z naszego adresu i wygenerowanego hasła. Kiedy już to zrobimy pojawi się przed nami główny ekran gry z aktywną opcją "Rozpocznij grę". W tym momencie możemy, a nawet powinniśmy kliknąć kolorową tarczę, dzięki czemu od razu zacznie się pierwsza gra.

Pierwsze kilka rozgrywek każdy gracz rozgrywa ze sztuczną inteligencją, co ma pozwolić mu bezboleśnie poznać podstawowe zasady. Przejdźmy teraz dalej. W następnym rozdziale omówimy podstawowe opcje związane bezpośrednio z rozgrywką.

Gra o tron króla quizów

Kiedy chcemy zacząć grę wybieramy opcję "Rozpocznij grę" (1) i następnie wybieramy pomiędzy Zasadami standardowymi, w których serwery gry wybiorą nam losowych graczy, a Grą towarzyską, która jest dostępna dopiero po rozegraniu kilku pierwszych rozgrywek.

 

Jeśli wybierzemy Zasady standardowe rozpocznie się automatyczne losowanie przeciwników. Jeśli zdecydujemy się na granie z przyjaciółmi, klikniemy "Gra towarzyska", a potem "Utwórz grę towarzyską"  będziemy mogli skorzystać z kilku ciekawych opcji. 

Jeśli tworzymy grę towarzyską zazwyczaj chcemy bawić się ze znajomymi. Możemy ich poszukać na liście zalogowanych graczy (ramka), albo wpisać nazwę gracza w polu zaznaczonym strzałką. Poniżej (1) możemy także dołączyć do naszej gry sztuczną inteligencję, lub losowego gracza. Dzięki temu możemy grać z jednym znajomym i jedną obcą osobą lub SI.

Po prawej możemy także znaleźć dodatkowe opcje. Wybrać długą, albo standardową kampanię (2) i  tematy pytań, które pojawią się w rozgrywce. Kiedy wszystko jest gotowe wystarczy kliknąć Utwórz grę (4). Bezpośrednio później pojawi się przed nami mapa Polski podzielona na województwa. Każdy gracz zaczyna z jednym zamkiem, który stanowi jego stolicę. 

Na ekranie głównym znajduje się kilka elementów wartych omówienia. 

W górnym lewym rogu (1) widzimy listę graczy. Jeśli są oznaczeni normalnymi imiona, to możemy być pewni, że są to gracze kierowani przez sztuczną inteligencję, gramy z nią na początku naszej przygody z Triviadorem, a także wtedy, kiedy tak zdecydujemy tworząc grę towarzyską. Kiedy najedziemy na wybranego gracza kursorem pojawią się takie informacje jak jego poziom i region,  z którego pochodzi (o ile podał on tę informacje), a także możliwość zaproszenia tego gracza do znajomych lub zablokowania go. Ta druga opcja sprawi, że gra nie przydzieli nas więcej do tej samej rozgrywki. Obok awatarów graczy znajduje się także liczba aktualnie posiadanych punktów zwycięstwa. Jeśli w momencie końca rozgrywki na mapie jest więcej niż jeden gracz wygrywa ten, który ma więcej punktów.

Poniżej (2) znajduje się okno czatu, możemy dzięki niemu rozmawiać z graczami, z którymi właśnie walczymy.

W lewym dolnym rogu (strzałka) znajdują się opcje dotyczące dźwięku, możliwość dostosowania głośności, albo całkowitego wyciszenia gry.

Wzdłuż dolnej krawędzie (3) umieszczone są różnego typu koła ratunkowe, których dokładniejsze omówienie znajdziecie w rozdziale Arsenał, czyli jak możemy sobie dopomóc a także licznik pokazujący stan naszego portfela.

Sama mapa, jak wspomnieliśmy jest podzielona na województwa, gra losuje pole startowe dla każdego z graczy, a następnie rozpoczyna się faza zdobywania terenu.

Wojna dzieli się na przygotowania wojenne i wojnę właściwą

Kiedy rozpoczyna się rozgrywka każdy z trzech graczy zajmuje jedno pole, żeby ustalić granice naszych państw będziemy odpowiadać na całą serię pytań. Odpowiedzią na każde z nich będzie liczba. Wszyscy gracze odpowiadają w tym samym czasie. Wygrywa ten, kto będzie najbliżej poprawnej odpowiedzi. Jeśli dwie osoby będą równie blisko odpowiedzi wgrywa ten, kto odpowiedział szybciej. Gracz, który odpowie najlepiej lub najszybciej będzie mógł zająć dwa województwa, osoba, która był wolniejsza, lub mniej precyzyjna dostaje jedno nowe pole, a trzeci człowiek, który odpowiedział najsłabiej nie dostaje nic. 

Zajmować możemy jedynie pola sąsiadująca z naszym tertorium. Wyjątkiem jest sytuacja, w której nasz kraj nie sąsiaduje z żadnym wolnym polem. Wtedy możemy osiedlić się na dowolnym niezajętym miejscu. Pamiętajmy o tym także wtedy, kiedy obudowujemy naszego przeciwnika.

Odpowiedź możemy wpisać zarówno myszą na klawiaturze na ekranie (ramka), jak i przez fizyczną klawiaturę, co jest zazwyczaj szybsze. Obok (strzałki) pojawiają się dostępne koła ratunkowe, które możemy użyć klikając na nie. Poniżej (ramka) możecie znaleźć także pole, które pozwala ocenić pytanie. Jeśli jest błędne, zbyt proste, zbyt trudne, albo po prostu nam się nie podoba możemy zagłosować. Jeśli wiele osób zrobi tak samo pytanie zostanie usunięte z gry.

Faza zajmowania terenu kończy się, kiedy wszystkie pola będą zajęte, zgodnie z nieubłaganą logiką dziejów w tym momencie zaczyna się wojna, w której gracze po kolei będą atakować swoje ziemie. W naszej turze możemy wybrać jedno pole, które chcemy zaatakować. Jeśli spróbujemy zdobyć zwykłe pola oznaczone rycerzem będziemy musieli odpowiedzieć na jedno pytanie zamknięte.

Mamy określony, niezbyt długi czas na odpowiedź, jednak to, kto odpowie jako pierwszy nie ma znaczenia. Jeśli obaj gracze się pomylą nasza agresja zostaje uznana za odpartą, jeśli wygra broniący się także, jeśli to my, atakując odpowiemy dobrze, a nasz przeciwnik źle przejmujemy jego prowincję i dostajemy punkty zwycięstwa, jeśli jednak obaj odpowiemy dobrze, a w praktyce zdarza się to dosyć często, będziemy musieli odpowiedzieć na pytanie otwarte, w którym odpowiedź wyrażona będzie liczebnikiem, a szybkość odpowiedzi będzie miała znaczenie. W tym momencie remis jest niemożliwy, a województwo, o które walczymy zostanie przy tym, kto odpowie lepiej i szybciej. 

Jeśli obrońca obroni się przed agresją dostanie 100 punktów zwycięstwa. 

Walka o stolicę wygląda bardzo podobnie, z tą różnicą, że każdy zamek stołeczny posiada trzy "punkty życia". Każda pojedyncza runda (pytanie zamknięte + pytanie otwarte w wypadku remisu) wygrana przez agresora niszczy jedną wieżę zamku. Kiedy agresor wygra trzy rundy przejmuje wszystkie pola należące do pokonanego gracza. Wystarczy jednak jedna wygrana obrońcy, żeby oblężenie zostało przerwane. Co ważne, jeśli w jednej rundzie uda nam się zniszczyć dwie z trzech wież pozostaną one zniszczone nawet, jeśli nasz atak zostanie odparty. Możemy dokończyć dzieła w następnej rundzie, o ile nie ubiegnie nas w tym trzeci gracz, jak wiadomo gdzie dwóch się bije tam trzeci korzysta

Jeśli ktoś, dajmy na to gracz zielony zniszczy stolicę gracza niebieskiego gracz czerwony będzie mógł spróbować odbić pole, na którym stała niebieska stolica. Zdobywanie tego pola nie będzie różnić się od walki o każde inne niestołeczne województwo, jednak wciąż jest ono warte nie 200 czy 400, a 1000 punktów.

Taktyka, panie hetmanie

Znacie już podstawowe zasady rządzące rozgrywką, warto jednak zastanowić się, jak grać, żeby wygrać. Mamy dla was kilka praktycznych porad, które pozwolą osiągnąć sukces.

Ja osobiście najczęściej wybieram taktykę konsekwentnego atakowania tego samego gracza z dużym naciskiem położonym na próbę zniszczenia stolicy. Każdy zamek jest tak samo silny, więc zawsze bardziej opłaca się walczyć z tym graczem, który ma więcej punktów. W efekcie sukcesu zyskamy więcej.

Zacząć myśleć musimy już w fazie zdobywania terenu. Oczywiście kluczowe jest jaknajlepsze odpowiadanie, ale liczy się także myślenie w trakcie wybieraniam które województwo zająć. Powinniśmy kierować się tu dwoma prioytetami. Po pierwsze, musimy odgradzać swoją stolicę od wroga, tak, żeby żadna wroga prowincja nie stykała się z naszym zamkiem. Po drugie, musimy zająć jak największą ilość pól przylegających do stolic wroga. W trzeciej kolejności warto się postarać, by przeciwnik, którego mamy w planie wchłonąć został odgrodzony od trzeciego gracza. Dzięki temu minimalizujemy szanę na to, że my osłabimy stolicę naszego celu, a potem trzeci gracz przyjdzie na gotowe i ją przejmie.

Spójrzcie na obrazek. W lewym dolnym rogu możemy zobaczyć, kto i ile pól będzie zajmował w tej turze. Jeden rycerz = jedno pole. W tym momencie proponowalibyśmy zająć pola a i b. Dzięki temu nie tylko zdobędziemy możliwość atakowania niebieskiej stolicy, ale także odgrodzimy się od przeciwników. W sytuacji idealnej pownniśmy doprowadzić do sytuacji, która wyglądałaby tak:

W tej sytuacji mamy dostęp do jednej wrogiej stolicy, a sami jesteśmy zabezpieczni. Problemem może być jedynie fakt, iż niebieski gracz jest dość słaby i pokonanie go nie przyniesie nam wielkich korzyści, a żeby dostać się do stolicy gracza czerwonego musielibyśmy zająć trzy województwa, zanim czerwony zajmie choćby jedno. Ostatecznie w tej rozgrywce faza zdobywania terenu skończyła się tak:

Przy takim układzie sił proponowalibyśmy dwie strategie. Próbujemy przejąć stolicę niebieskiego gracza bezpośrednim atakiem, albo przebić się od północy do zielonej stolicy.

Oczywiście można przyjąć inną strategię i zamiast stolic przejmować poszczególne województwa. Pamiętajmy jednak, że przejcięc stolicy wroga wymaga od nas wygranej w trzech rundach, a daje minimum tysiąc punktów,  a potencjalnie nawet i trzy razy więcej. Trzy rundy wygrane na zwykłych polach dadzą nam w najlepszym przypadku 1200 punktów.

Na koniec warto pamiętać, że żadna taktyka nie zapewni nam zwycięstwa, jeśli będziemy słabo odpowiadać na pytania. W Triviadorze można dzięki odpowiedniej strategii

Arsenał, czyli jak możemy sobie dopomóc

W Triviadorze możemy pomóc sobie zarówno na płaszczyźnie strategicznej, jak i przy odpowiadaniu na pytania. Zacznijmy od szybkiego przeglądu dostępnych środków:

Wspomagacze do użycia w trakcie odpowiadania na pytania

Dostępny od poziomu 2.

Młot usuwa dwie błędne odpowiedzi w pytaniach zamkniętych

Dostępny od poziomu 3.

Teleskop wskaże jedną odpowiedź, która prawdopodobnie będzie prawidłowa w pytaniach zamkniętych. Tak samo, jak w przypadku Papugi i Zapytaj załogę odpowiedź wskazana przez koło ratunkowe nie zawsze jest prawidłowa.

Dostępny od poziomu 6.

Zapytaj załogę wskazuje procentowo, jaka odpowiedź będzie najprawdopodobniej poprawna w pytaniach zamkniętych. Tak samo, jak w przypadku Papugi i Teleskopu załogę odpowiedź wskazana przez koło ratunkowe nie zawsze jest prawidłowa.

Dostępna od poziomu 9.

Papuga podobnie jak dwa poprzednie koła ratunkowe podpowiada ci w pytaniach zamkniętych. Również tutaj może się zdarzyć, że papuga podpowie ci nie to, co trzeba.

Podczas odpowiadanie zamknięte dostępne w danej chwili wspomagacze wyświetlają się po obu stronach opcjonalnych odpowiedzi (zaznaczenia). Żeby z nich skorzystać wystarczy na nie kliknąć. Jeśli pod ikoną wspomagacza pojawia się cena oznacza to, że możemy z niego skorzystać płacąc podaną kwotę.

Wspomagacze taktyczne

Dostępne od poziomu 4

Magiczne skrzydła pozwalają nam zaatakować województwo, które nie graniczy z naszym państwem. 

Dostępny od poziomu 7.

Wybrany temat, dzięki temu wspomagaczowi możemy atakując wroga wybrać temat pytań, na które będziemy odpowiadać w trakcie bitwy. 

Dostępne od poziomu 8.

Zbuduj fortecę pozwala ci wzmonić wybrane tertorium. Dzięki temu wróg będzie musiał wygrać w jeszcze jednej rundzie pytań, żeby przejąć dane pole.

Wspomagacze serii

Za każdą kolejną partię w Triviadorze dostajemy punkty doświadczenia. Jeśli będziemy wygrywać lub zajmować drugie miejsce kilka razy z rzędu nastąpi tak zwana seria zwycięstw, a każda kolejna wygrana będzie owocowała większą ilością doświadczenia. Jeśli w pewnym momencie przegramy, przerwiemy serię i będziemy musieli zacząć od początku. Żeby tego uniknąć możemy skorzystać ze wspomagaczy serii, są to po kolei: Pirat (Poziom 11) Oficer (Poziom 13), minister (Poziom 15), król (Poziom 17), biskup (Poziom 19).

Jak to działa? Jeśli przegramy raz możemy użyć pirata (jeśli go mamy). Jeśli zagramy drugi raz możemy użyć oficera i tak dalej. Jeśli dajmy na to przegramy po raz czwarty, a nie mamy króla nie możemy zastąpić go żadnym innym wspomagaczem, nawet teoretycznie lepszym biskupem.

Skąd wziąć wspomagacze? Otrzymujemy je za różnego typu misje (o których więcej w rozdziale XXX) i za zwycięstwa w grze. Możemy je także kupić na rynku.

Jest on dostępny w oknie głównym gry. Kiedy naciśniemy jego ikonę zobaczymy, co możemy akurat kupić.

Zakończenie

Ten poradnik zawiera podstawową wiedzę na temat funkcji dostępnych w Triviadorze, dzięki niemu możecie mieć pewność, że nic ważnego was nie omija, jednka osiągnięcie wysokiego poziomu w grze wymaga od nas przede wszystkim wiedzy. Żeby ją poszerzać warto przede wszystkim czytać, oglądać filmy dokumentalne i fabularne gry wideo osadzone w historycznych realiach. Sam Triviador także może nauczyć was niejednego. Odpowiadając na kolejne pytania nieświadomie i czasem nawet wbrew woli przyswajamy sobie wiedzę z bardzo wielu dziedzin.

Mamy wielką nadzieję, że ten tekst pomoże wam bezprobelmowo wejść w świat Triviadora i czerpać z zabawy dużo radości i satysfakcji.

gry.onet.pl - Grupa Onet-RASP.

Więcej: