Naga modelka reklamuje torebki. Czy kampania Mohito słusznie oburza?

W branży modowej widok roznegliżowanej modelki to chleb powszechni. Jednak w internecie zawrzało po publikacji zdjęć nagiej modelki reklamującej torebki Mohito. Część internautów wytyka znanej marce odzieżowej uprzedmiotowienie kobiety.

Sesje fotograficzne nagich modelek nie są żadną innowacją w branży modowej, wręcz przeciwnie – wielu znanych projektantów wykorzystuje piękno kobiecego ciała do reklamy swoich produktów.  

3 listopada 2015 roku na Facebooku fala krytyki zalała zdjęcia z najnowszej kampanii Mohito promującej torebki. Fotografie nagich modelek, przysłoniętych skórzaną galanterią, udostępnił na swoim profilu Hollaback! Polska – międzynarodowy ruch sprzeciwiający się molestowaniu w przestrzeni publicznej. Czy słusznie?

Epoka kamienia łupanego

Kontrowersyjne zdjęcia z nowej kampanii marki zmuszają odbiorców do refleksji nad tym, czy reklamowanie produktu przez pryzmat nagiego, kobiecego ciała jest etyczne.

"

– Reklama jest dziedziną, w której można rozwinąć wyobraźnię, gdzie można rozwinąć kreatywność. Ale niestety w tej branży pracuje dużo ludzi, którzy pod względem mentalności pozostają w epoce kamienia łupanego – komentuje Magdalena Środa.

"

Zupełnie inne stanowisko w tej sprawie reprezentują pracownicy branży modowej. Dla nich tego typu zdjęcia nie są prowokacyjne. Reprezentują pewien stały trend w kampaniach reklamowych.

"

– Nie widzę nic oburzającego w tej kampanii reklamowej. Tego typu działania, oczywiście z zachowaniem dobrego smaku i gustu, służą prezentacji produktu. Moim zdaniem nie można łączyć kobiecej nagości w modzie z uprzedmiotowieniem modelek. Ponadto oferowane produkty kierowane są do kobiet, co również zmienia wydźwięk reklamy. W tym konkretnym przypadku uważam, że nie ma też mowy o "sprzedawaniu seksem". Zdjęcia są estetycznie spójne, dobrze pokazują produkt, a naga skóra współgra z fakturą torebek – chwali kampanię Mohito Dyrektor Zarządzający agencją Marketing Modowy, Maciej Stodolny. "

Drugie dno

Póki co Mohito nie zabrakło głosu w dyskusji na temat swojej kampanii. Firma, publikując zdjęcia, skupiła się jedynie na walorach estetycznych prezentowanych torebek.

Na początku października 2015 roku pisaliśmy o innej kampanii, która oburzyła internautów. Nagranie miało na celu zwrócenie uwagi społeczeństwa na problem gwałtów i wykorzystywania seksualnego. Na filmie przedstawiono 4 różne sytuacje, w których widzimy, jak mężczyźni wykorzystują kobiety. Jak słusznie zauważyli panowie, w żadnej z nich ofiarą napaści nie jest mężczyzna.

Uważacie, że kampania Mohito jest seksistowska?

Więcej: