20 lat temu ruszyła produkcja Octavii

Wszystko zaczęło się we wrześniu 1996 roku w fabryce Mlada Boleslav. Właśnie wtedy ruszyła wielkoseryjna produkcja kompaktu Skody.

To pierwszy model opracowany przy współpracy z Volkswagenem. Praktycznie z miejsca stał się hitem sprzedażowym. Został oparty na płycie podłogowej PQ 34, znanej między innymi z Golfa IV. Początkowo dostępny był z jednym z dwóch silników czterocylindrowych – benzynowym oraz wysokoprężnym. W 1998 roku do gamy dołączyło kombi, a rok później – odmiana z napędem 4x4.

Decyzje podejmowane przez przedstawicielstwo marki szybko znalazło swoje odzwierciedlenie w słupkach sprzedaży. Do zakończenia produkcji pierwszego modelu – co nastąpiło w listopadzie 2010 roku – Skodzie udało się znaleźć 470 000 chętnych na Octavię kombi i 970 000 na wersję sedan.

Druga generacja również była strzałem w dziesiątkę – tym razem prym wiodło kombi. Na auto w takiej konfiguracji zdecydowało się 900 000 osób spośród 1 600 000 wszystkich klientów, którzy wyjechali z salonu nowymi, kompaktowymi Skodami.

Skodzie trzeciej generacji, wytwarzanej od grudnia 2012, wystarczyło niespełna 4 lat na wyprodukowanie milionowego egzemplarza. Stworzenie jubileuszowego modelu świętowano pod koniec marca 2016 roku.

Składową sukcesu obecnej generacji Octavii jest liczba oferowanych odmian. Klienci do wyboru mają wersję nadwoziową hatchback lub kombi, wiele jednostek wysokoprężnych i benzynowych, współpracujących z ręcznymi lub automatycznymi przekładniami. Moment obrotowy może trafiać na przednie koła oraz obie osie.

Ceny Octavii w polskim salonie startują z pułapu 63 960 zł za wariant Active z 1,2-litrowym silnikiem TSI o mocy 85 KM i 5-biegową skrzynią ręczną. W ramach wyposażenia podstawowego otrzymamy klimatyzację Climatic, radio SWING z 5-calowym ekranem dotykowym, wejściem SD, USB, AUX-IN, elektrycznie sterowane szyby z przodu, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne oraz fotel kierowcy z regulacją wysokości.

Jeśli jednak ktoś ma chrapkę na pokaźniejszych rozmiarów Skodę, powinien się zainteresować nowym SUV-em o nazwie Kodiaq.

Więcej: