Kto sprzedaje najczystsze turbodiesle w Europie?

Najnowsze badania przeprowadzone przez organizację The European Transport & Environment Commission wykazały, że spośród jednostek wysokoprężnych najmniej tlenku azotu emitują silniki Volkswagena.

To może wydawać się tym bardziej zadziwiające, zważywszy na fakt, że 18 września 2015 roku wybuchła afera Dieselgate. Wczytując się w wyniki badań, szybko zauważymy, że jedno z drugim się nie kłóci. Jednostki wysokoprężne Volkswagena są najczystsze spośród wszystkich sprzedawanych w Europie, jednak wciąż emitują dwukrotnie więcej tlenku azotu niż na to pozwalają regulacje. Za VW uplasowały się kolejno Seat, Skoda, Audi, BMW-Mini i Mazda. Najgorzej wypadły turbodiesle Fiata i Suzuki, które przekraczają normy nawet 15-krotnie.

Komisja zaklasyfikowała 29 milionów aut osobowych i vanów jako „brudne”. Okazuje się, że co czwarty samochód z silnikiem wysokoprężnym zarejestrowany w ostatnich 5 latach na terenie Europy przekraczał normę emisji tlenku azotu co najmniej trzykrotnie.

Najwięcej aut z wadliwymi turbodieslami jeździ we Francji – 5,5 miliona. W Niemczech jest ich zaledwie 0,3 miliona mniej. Wielka Brytania znalazła się na trzecim miejscu w tym niechlubnym zestawieniu z liczbą 4,3 miliona, a na czwartym Włochy z wynikiem 3,1 miliona.

Zdaniem Grega Archera z organizacji Transport & Environment Europa powinna stworzyć nową jednostkę sprawującą kontrolę nad producentami samochodów, zrywając tym samym z obecnymi praktykami, polegającymi na ochronie lokalnych firm.

Więcej: