"Afera kałowa" w Starbucksie, Costa Coffee i Caffe Nero. Mamy odpowiedź Costy

30.06.2017 13:00

Costa Coffee, Starbucks i Caffe Nero to trzy najbardziej znane, największe sieci kawiarni w Wielkiej Brytanii. W ich restauracjach wykryto bakterie kałowe. Oświadczenie w tej sprawie wydała Costa Coffee Polska.

Starbucks

fot. ons.pl

Badania specjalistyczne polegać miały na sprawdzeniu zawartości napojów serwowanych w lokalach wspomnianych sieci oraz ocenie panującej w lokalach czystości. Wyniki tych badań okazały się zatrważające: w mrożonych kawach odkryto bakterie z grupy coli, czyli bakterie wchodzące w skład flory bakteryjnej jelita grubego.

BBC poinformowało, że w przebadanych próbkach znajdują się "znaczące ilości chorobotwórczych bakterii". W Costa Coffe skażonych było 7 na 10 badanych próbek, natomiast w Starbucksie i Caffe Nero - 3 na 10.

Jak wyjaśniają eksperci, którym zlecono przeprowadzenie badania, wyniki te są niepokojące, bo bakterie coli nie powinny w ogóle znajdować się w produktach spożywczych, ani w miejscach, gdzie takie produkty są serwowane i przygotowywane. Ich obecność może doprowadzić do zatrucia pokarmowego.

Każda ze wspomnianych sieci jest obecna w Polsce. Wszystkie rozpoczęły już działania mające na celu wyeliminowanie bakterii i zapobieżenie wystąpieniu podobnych sytuacji w przyszłości. Rzecznicy kawiarni zapewniają, że higiena jest dla nich sprawą priorytetową. W sieci Costa wdrożone zostały nowe procedury dotyczące przechowywania lodu w magazynach i lokalach. Wymienione mają zostać także kruszarki do lodu. Z kolei Starbucks i Caffe Nero rozpoczęły własne śledztwo.

Aktualizacja

Swoje oświadczenie w powyższej sprawie wydała Costa Coffee Polska.

"Po odnotowaniu nieprawidłowości w Wielkiej Brytanii, COSTA COFFEE Polska niezwłocznie wzmocniła obowiązujące procedury higieny i bezpieczeństwa żywności we wszystkich kawiarniach sieci w Polsce. COSTA COFFEE realizuje restrykcyjną politykę czystości i higieny, jest także regularnie poddawana kontrolom upoważnionych do tego podmiotów zewnętrznych. Mimo że nieprawidłowości nie odnotowano w Polsce, specjaliści COSTA COFFEE z jeszcze większą uwagą monitorują realizację obowiązujących procedur" - zapewniają przedstawiciele sieci w przesłanym do nas oświadczeniu.

RadioZET.pl/newsweek.com/SA