Słuchaj
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Konrad Piasecki
Aga Kołodziejska, Tomek Florkiewicz
Marcin Sońta , Mateusz Ptaszyński
Michał Korościel
Justyna Dżbik, Roman Osica
Marcin Wojciechowski
Hubert Radzikowski
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Jak zadbać o domowy ogródek? Podpowiadamy

28.06.2017 12:00

W przydomowym ogródku, na balkonie, na działce – miejsc do pogrzebania w ziemi jest mnóstwo i wielu Polaków właśnie w ten sposób uwielbia spędzać wolny czas. Narzędzia, nasiona i wszelkie inne niezbędne do tego rzeczy coraz częściej kupujemy nie w sklepach stacjonarnych, lecz przez internet. To szybkie, wygodne, a zwykle także tańsze. Nie zawsze jednak jesteśmy zadowoleni z zakupów przez internet, a czasami możemy się nawet spotkać z nieuczciwymi sprzedawcami. 

Jak zadbać o domowy ogródek? Podpowiadamy

fot. mat.prasowe

Warto wiedzieć, jakie są nasze prawa podczas zakupów w internecie. Przeczytajcie porady Marcina Jędrzejaka, eksperta ds. prawa w firmie Trusted Shops, która daje klientom sklepów internetowych gwarancję zwrotu pieniędzy w przypadku problemów. 

Kupiłem tworzywo sztuczne, którym chciałem wyłożyć dno oczka wodnego w ogrodzie. Już po rozpakowaniu okazało się, że materiał jest rozerwany i nie nadaje się do użytku. Czy mogę zwrócić towar, choć został on już rozpakowany?

Oczywiście, to jedno z podstawowych praw konsumenta. Sprzedawca dostarczył produkt, który jest uszkodzony i nie spełnia swojej funkcji. Klient ma dwie opcje. Pierwsza to prawo do odstąpienia umowy bez podania przyczyny. Taka możliwość istnieje przez 14 dni od otrzymania towaru. W takim przypadku możliwe jest jednak poniesienie kosztów transportu wysyłki do sklepu. Kupujący może również domagać się wymiany towaru na nieuszkodzony lub naprawienia wady towaru. Warto także pamiętać, że jeżeli otwarcie produktu nie będzie miało wpływu na jego właściwości lub nie będzie stanowiło zagrożenia dla zdrowia przy ponownym użyciu (kosmetyki, jedzenie itp.), sprzedawca nie może wykluczyć możliwości skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy lub domagać się zwrotu towaru w oryginalnym i nieotwartym opakowaniu.

Zamówiłam w sklepie internetowym meble do ogrodu. Dostałam jednak inny kolor niż chciałam. Czy muszę przyjąć dostawę?

Nie, taka sytuacja jest nie do zaakceptowania, dostawca powinien dostarczyć właściwy towar na swój koszt. Klient ma także możliwość całkowitego odwołania transakcji.

Zamówiłem gipsowe figurki do ogrodu. Okazało się, że są uszkodzone. Czy muszę udowodnić, że stało się to przed przyjęciem dostawy?

To sprzedawca bierze na siebie odpowiedzialność za prawidłowe zapakowanie towaru. Co więcej, istnieje w tej kwestii domniemanie odpowiedzialności sprzedawcy. Oznacza to, że w sytuacjach spornych – o ile przedsiębiorca nie przedstawi przekonujących dowodów – zakłada się, że to właśnie on ponosi odpowiedzialność za wady sprzedawanego towaru. Takie domniemanie istnienia wady już w chwili zakupu obowiązuje w ciągu 1 roku od dnia wydania rzeczy kupującemu.

Kupiłem przez internet nawóz do roślin. Niestety, pomimo jego stosowania zgodnie z instrukcją moje kwiaty nie chcą rosnąć. Czy mogę w związku z tym reklamować kupiony produkt?

Ta sytuacja nie jest jednoznaczna i trudno udzielić odpowiedzi. Na wzrost roślin wpływa nie tylko nawóz, lecz także np. rodzaj gleby, jakość nasion, nasłonecznienie itp. Udowodnienie, że to akurat nawóz jest winny braku oczekiwanych rezultatów może być bardzo trudne..

Kupiłam storczyki w sklepie online. Wyglądają całkiem ładnie, ale mają o wiele mniej kwiatów niż na zdjęciach w sklepie. Czy mogę prosić sprzedawcę o wymianę?

Generalna zasada jest taka, że zdjęcia produktów na stronie sklepu powinny pokazywać przedmiot, który faktycznie otrzyma nabywca. Wszelkie możliwe różnice powinny być wyraźnie opisane. W przypadku roślin sytuacja wygląda nieco inaczej. Konsument musi zdawać sobie sprawę, że nie otrzyma identycznego produktu jak ten, który jest na fotografiach. W tym przypadku reklamacja jest możliwa jedynie wtedy, gdy różnice są bardzo znaczne, np. kwiaty mają zupełnie inny kolor albo otrzymaliśmy inny gatunek rośliny niż zamówiony. Wtedy można domagać się zwrotu pieniędzy lub wymiany produktu. 

Postanowiłem kupić nową kosiarkę spalinową, ale nie jestem zadowolony z efektów, które daje – trawa nie jest według mnie strzyżona wystarczająco dokładnie. Czy mogę ją wymienić?

To zależy. W zasadzie obowiązuje prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od daty zakupu. Jednak jeżeli towar został już wykorzystany i nosi ślady użycia, sprzedawca ma prawo domagać się zwrotu części, a w pewnych sytuacjach nawet całości wartości towaru. Wszystko zależy od stopnia zużycia produktu. O ile wyjęcie towaru z opakowania i jego uruchomienie nie powinno być problemem, to jego użycie w sposób powodujący trwałe zmiany już tak. Jeśli sprzedawca zgłosi roszczenie możemy się z nim oczywiście nie zgodzić, ale wtedy musimy liczyć się z wejściem na drogę sądową.