Jakim typem użytkownika Facebooka jesteś? Są 4 główne kategorie

20.07.2017 14:12

Badacze z uniwersytetu w Brigham postanowili przyjrzeć się użytkownikom Facebooka - najpopularniejszego serwisu społecznościowego na świecie. Każdego dnia stronę odwiedza ponad 1,3 miliarda użytkowników. Zdaniem autorów badania wśród wszystkich podzielić można na cztery główne grupy: budowniczy relacji, autopromotor, ciekawski i herold miejski. Do której grupy się zaliczasz?

Jakim użytkownikiem Facebooka jesteś?

fot. Pixabay

Choć użytkowników Facebooka przybywa, a każdy z nich ma własny charakter, własną osobowość i styl życia, to jednak w podobny sposób korzystają z tego serwisu. Badacze z Brigham Young University wzięli ich pod lupę, by wyodrębnić cztery główne grupy i style "bycia" na Facebooku. Których jest najwięcej, a którym z nich jesteś Ty?

Budowniczy relacji używa Facebooka głównie do podtrzymywania relacji ze znajomymi czy bliskimi. Zamieszcza posty ze zdjęciami czy filmami, odpowiada na posty innych, aktywnie komentuje i widzi w tym serwisie przedłużenie "realnego" życia i relacji z osobami, które istnieją w jego "realnym" życiu. Osoby z tej grupy silnie identyfikują się ze stwierdzeniem: "Facebook pomaga mi wyrazić to, co czuję do moich bliskich, a moim bliskim pomaga wyrazić miłość do mnie".

Autopromotor korzysta z Facebooka, by promować siebie. To on jest tu w centrum uwagi. Tak jak budowniczy relacji zamieszcza filmy i zdjęcia, ale w przeciwieństwie do niego robi to by uzyskać polubienia i wzbudzić zainteresowanie innych. Jak pokazały badania, użytkownik z tej grupy najbardziej identyfikuje się ze stwierdzeniem: "Im więcej powiadomień o lajkach dostaję, tym bardziej czuję się akceptowany przez moich rówieśników". Zdaniem współautorki analizy, Kris Boyle, ten typ użytkownika używa platformy do promowania siebie - niezależnie od tego czy jego facebookowy wizerunek jest prawdziwy, czy kreowany. Mnóstwo oznaczeń gdzie byłem, co jadłem, piękne fotki posiłków w miłych knajpkach, same uśmiechnięte i piękne fotki? Znasz kogoś takiego?

Ciekawski czuje, że warto być na Facebooku, ale nie czuje potrzeby postowania, publikowania zdjęć czy innych osobistych informacji. Jednocześnie lubi wiedzieć, co się dzieje u innych. Korzysta z tego np. podglądając osobę, która mu się podoba, albo kogoś, z kim się pokłócił, ale chce wiedzieć, co u niego.

Herold miejski, jak i ciekawski, chce być na Facebooku, widzi w tym sens. To, co publikuje często wcale nie wiąże się z jego realnym życiem. Herald często dzieli się newsami, które uważa za istotne, udostępnia informacje polityczne, zachęca do podpisywania różnych petycji. Wiele tego, czym dzieli się w sieci, publikuje z przeświadczeniem o tego istotności. Czuje, że jego działania mają pewną misję. Jednocześnie należy do osób, które lubią udowadniać swoją rację, dlatego wejście z nim w dialog może prowadzić do konfliktu.

RadioZET.pl/igimag.pl/byu.edu/SA