Śpiąc w ten sposób na pewno się wyśpisz

14.07.2017 14:41

Problemy ze snem są zmorą wielu osób. Trudności w zasypianiu czy niedostateczny czas snu sprawiają, że jesteśmy zdekoncentrowani, ospali i zmęczeni. W jakiej pozycji spać, żeby dobrze się wyspać?

spanie na boku

fot. Pixabay

Nie ma chyba osoby, która nie doświadczyła problemów ze snem. Często zdarza się, że choć pozornie jesteśmy wyspani po przebudzeniu, to jednak mamy wrażenie, że "wszystko nas boli". To najpewniej rezultat spania w niewłaściwej pozycji. Choć każdy z nas jest inny i inną pozycję uważa za swoją ulubioną, to jednak kilka z nich jest szczególnie wskazanych i właściwych dla osób z konkretnymi problemami zdrowotnymi. O jakie pozycje chodzi?

Najlepsza pozycja do spania

Za najlepszą i najbardziej odpowiednią dla większości osób pozycję uważane jest ułożenie na plecach. Kręgosłup leży naturalnie, ciało jest zrelaksowane. Pozycja ta zapobiega bólów karku i pleców, redukuje trudności refluksowe, likwiduje nacisk na organy wewnętrzne. Kobiety, które śpią na plecach, zapobiegają problemowi obwisłych piersi, gdyż skóra biustu nie jest narażona na nacisk. Jedynym mankamentem jest możliwość chrapania. Należy jednak wiedzieć, że spanie na zbyt grubej poduszce jest niewskazane.

Drugą pozycją do snu, która uznawana jest za dobrą, jest ułożenie na boku - najlepiej na lewej stronie. Podobnie jak śpiąc na plecach, także i w tej pozycji dajemy kręgosłupowi odpocząć. Pozycja boczna zapobiega chrapaniu,. minimalizuje nacisk na płuca i umożliwia pełne, spokojne oddychanie. Oprócz tego, sprzyja dobremu ukrwieniu serca i jest szczególnie polecana dla kobiet w ciąży. W tej pozycji należy wybrać poduszkę, która, ułożona pod głową, zapewni równe ułożenie kręgosłupa. Należy też pamiętać o tym, by materac nie był zbyt miękki. Ciało nie powinno się w nim zapadać, by nie doprowadzać do nienaturalnego ułożenia kręgów.

Jak nie powinno się spać?

Skoro są pozycje najlepsze, to na pewno jest też taka, która najmniej korzystnie wpływa na nasz organizm. Mowa o... spaniu na brzuchu. Zdaniem specjalistów ta pozycja powoduje ból pleców i szyi - wymusza ułożenie głowy na boku, co utrudnia mięśniom odpoczynek i sprawia, że cały czas są napięte. Przyczynia się do powstawania zmarszczek. Kręgosłup nie jest ułożony w naturalnej pozycji, nacisk na płuca utrudnia oddychanie. Choć spanie na brzuchy zapobiega chrapaniu, to jednak zdecydowanie jest to najgorsza pozycja z możliwych.

sleeping-1159279_1280

Oczywiście nadal trzeba pamiętać, że odpowiednia pozycja ciała podczas snu to nie wszystko. Wpływa na to szereg czynników, takich jak właściwa temperatura w pomieszczeniu, dobrze przewietrzony czy odpowiednie zacieniony pokój. Jeśli będziemy przestrzegać wszystkich zaleceń, to mamy większą szansę na zdrowy, spokojny sen.

A Wy, w jakiej pozycji śpicie?

RadioZET.pl/CNN/SA