Słuchaj
Robert Karpowicz, Marcin Sońta , Aga Kołodziejska
Michał Korościel
Ewelina Pacyna, Michał Adamski
Mateusz Ptaszyński
Hubert Radzikowski
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Dopisanie się do listy wyborców - jak dopisać się do spisu wyborców przez internet?

25.09.2019 14:37

Jak dopisać się do spisu wyborców przez internet? Przed wyborami 2019 wiele osób zastanawia się, czy istnieje możliwość głosowania poza miejscem zamieszkania lub zameldowania. Poniżej podajemy szczegółowe informacje o tym, jak złożyć deklarację o dopisanie do listy wyborców w urzędzie lub jak załatwić tę sprawę przez internet.

Dopisanie się do listy wyborców - jak dopisać się do spisu wyborców przez internet? fot. Shutterstock

Dopisanie się do listy wyborców - jak dopisać się do spisu wyborców przez internet? Deklaracja w urzędzie czy wniosek przez internet - co jest łatwiejsze? Sprawdzamy najważniejsze informacje na temat dopisania się do listy wyborców przed wyborami.

Jak złożyć przez internet wniosek o wpisanie do rejestru wyborców?

Dopisanie się do listy wyborców - jak dopisać się do spisu wyborców przez internet?

Wiele osób tuż przed wyborami zastanawia się, jak dopisać się do rejestru wyborców. Rejestracja na wybory przez internet wymaga od nas posiadania Profilu Zaufanego lub e-dowodu, a następnie złożenia wniosku o wpisanie do rejestru wyborców.

We wniosku musimy podać swoje obywatelstwo, a także wybrać urząd gminy, w której chcemy zagłosować. Dodatkowo do wniosku trzeba załączyć skan lub zdjęcie dokumentu tożsamości. Podajemy również swój adres zamieszkania, zaznaczając oświadczenie, że rzeczywiście tam przebywamy. Wniosek następie podpisujemy elektronicznie i wysyłamy.

Uwaga! Wniosek o dopisanie do spisu wyborców można złożyć tylko do 8 października. Warto również pamiętać, że urzędnik nie dopisze nas do spisu wyborców automatycznie. Najpierw musi on odebrać i rozpatrzyć wniosek. Zrobi to w godzinach pracy urzędu. Przed wyborami należy koniecznie sprawdzić, czy dopisano nas do spisu wyborców. Wniosek zawiera prośbę o powiadomieniu nas na adres e-mail o dopisaniu do spisu wyborców. 

Jeżeli nie otrzymamy odpowiedzi w ciągu 3 dni, należy skontaktować się z urzędem - na przykład telefonicznie, osobiście lub za pomocą pisma ogólnego. Jeśli urzędnik stwierdzi we wniosku braki lub błędy, skontaktuje się z nami telefonicznie, pocztą tradycyjną, e-mailem lub przez skrzynkę ePUAP.

Usługa dopisania się do listy wyborców jest bezpłatna.

Wybory parlamentarne 2019: jak głosować za granicą, korespondencyjnie i poza miejscem zamieszkania?

Dopisanie do spisu wyborców - deklaracja o wpisanie do rejestru wyborców

Można również skorzystać z możliwości dopisania do spisu wyborców w urzędzie. 

Wniosek o dopisanie do spisu wyborców należy napisać samodzielnie i uwzględnić w nim swoje:

  • nazwisko
  • imię albo imiona
  • imię ojca
  • datę urodzenia
  • numer PESEL
  • adres zamieszkania
  • adres pobytu czasowego w dniu wyborów

Deklarację o wpisanie do rejestru wyborców należy złożyć w urzędzie gminy, w której chcemy głosować. Urzędnik może wpisać nas tylko do jednego spisu - dlatego wykreśli nas ze spisu, w którym jesteśmy aktualnie (czyli ze spisu w miejscu twojego zameldowania lub ze spisu, do którego dopisano nas wcześniej na wniosek) - ale tylko na czas najbliższych wyborów. Może to potrwać kilka dni. Najpierw musi sprawdzić dane podane przez nas we wniosku i skontaktować się z urzędem gminy, który wpisał nas do rejestru wyborców.

Z możliwości dopisania do spisu wyborców przez internet lub w urzędzie można skorzystać, jeśli np. nie chcemy lub nie możemy głosować w naszym lokalu wyborczym, a chcemy zagłosować w innym miejscu niż zazwyczaj. Ważne jest to, aby pamiętać przy dopisywaniu się do listy wyborców, aby podać lokal znajdujący się w miejscu, w którym będziemy przebywać w dniu wyborów - nawet jeśli nie mieszkamy w danym mieście.

TO RÓWNIEŻ MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ:

Co trzeba wiedzieć o wyborach parlamentarnych?

Kandydaci do Sejmu i Senatu ze wszystkich list i okręgów:

Programy partii:

RadioZET.pl/KP

Oceń