Zamknij

Millennium Docs Against Gravity 2021: znamy zwycięzców festiwalu filmów dokumentalnych

10.09.2021 09:23
Millennium Docs Against Gravity 2021
fot. Millennium Docs Against Gravity/materiały prasowe

Znamy wyniki konkursu głównego festiwalu Millennium Docs Against Gravity 2021. Które filmy dokumentalne zdobyły prestiżowe nagrody?

Trwa 18. edycja festiwalu filmów dokumentalnych Millennium Docs Against Gravity. Za nami konkurs główny, w którym nagrodzono najlepsze produkcje. O nagrody walczyło aż 14 polskich produkcji. Które z nich wygrały?

Millennium Docs Against Gravity 2021: które filmy wygrały?

Tegoroczny festiwal Millennium Docs Against Gravity odbywa się w dniach 3 -12 września 2021 roku. 9 września w warszawskim kinie Atlantic miała miejsce gala wręczenia nagród. Mimo że znamy już większość zwycięzców, wydarzenie trwa nadal, co oznacza, że w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Katowicach, Poznaniu, Bydgoszczy i Lublinie odbędą się pokazy dokumentów.  Od 16 września do 3 października 2021 roku festiwal przeniesie się do sieci. Widzowie będą mogli oglądać część tytułów z tegorocznej edycji na stronie festiwalu – mdag.pl.

Jak prezentuje się lista zwycięzców 18. edycji Millennium Docs Against Gravity?

Grand Prix – Nagroda Banku Millennium dla filmu "Przeżyć" (Flee), reż. Jonas Poher Rasmussen

Film ten opowiada o prawdziwym, niezwykle ważnym temacie w sposób artystycznie mocny, urzekający i złożony. Oryginalność formy, szczerość głównego bohatera, brak sentymentalizmu i mocny ładunek emocjonalny sprawiają, że ten film jest nie tylko interesującym obrazem dla szerszej publiczności, ale też ważną wypowiedzią na temat prawdziwej sytuacji współczesnych uchodźców: pomaga nam zrozumieć ich losy i wybory, budzi głęboką empatię. Wykraczając daleko poza zwyczajowe granice narracji dokumentalnej, ten mocny film opowiada o tym, jak ważna jest możliwość życia w prawdzie.

Nagroda dla Najlepszego Filmu Polskiego dla filmu "Bukolika" (Bucolic), reż. Karol Pałka

Nagrodę w konkursie na najlepszy polski film – za kino, w którym rzeczywistości nie złożono na ołtarzu odzyskanego mitu, wyrafinowana struktura i forma służą wyłącznie światu i jego mieszkańcom, zaś czułe spojrzenie reżysera zamienia bohaterki w kogoś mniejszego niż natura, ale większego niż życie – otrzymuje Karol Pałka za "Bukolikę".

Nagroda Stowarzyszenia Kin Studyjnych w Konkursie Polskim dla filmu "Ucieczka na srebrny glob" (Escape to the Silver Globe), reż. Kuba Mikurda

Niezależnie od czasów kultura powinna być apolityczna, a artysta wolny w swobodzie tworzenia i wyrażania siebie. Za niezwykle dojrzałą warsztatowo, uniwersalną i ciekawą poznawczo opowieść o ambitnym, niedocenionym twórcy tworzącym w czasach, gdy reżim tłamsił kulturę a jednostka nic nie znaczyła, Nagrodę Stowarzyszenia Kin Studyjnych otrzymuje Kuba Mikurda za film "Ucieczka na srebrny glob".

Nagroda Smakjam za Najlepszą Produkcję w Konkursie Polskim dla Darii Maślony, producentki filmu "Ucieczka na srebrny glob" (Escape to the Silver Globe), reż. Kuba Mikurda

Nagrodę Smakjam za najlepszą produkcję w polskim kinie – za niezłomność i oddanie, które umożliwiły spotkanie popkulturowego mitu i historycznej prawdy, zaś pracę dokumentacyjną i filmoznawczą zamieniły w autonomiczne dzieło sztuki, przyznajemy producentce filmu "Ucieczka na srebrny glob".

Nagroda Amnesty International Polska dla duetu reżyserskiego filmu "Pieśni opresji" ("Songs Of Repression"), reż. Estephan Wagner, Marianne Hougen-Moraga

Za ważką lekcję o złożoności mechanizmów społecznych rządzących światem, mrokach natury ludzkiej i meandrach naszej psychiki, pokazaną przez pryzmat historii niewielkiej społeczności. Reżyserom prostymi środkami formalnymi udało się w historii pozornie utopijnej i odciętej od świata wspólnoty niemieckiej w Chile jak w soczewce uchwycić uniwersalne prawdy o mechanizmach kontroli i zależności, działania zła i manipulacji, konsekwencjach wychowania w przemocy – i wychowania do przemocy. Łatwość, z jaką zło ogarnia jednostki i wikła społeczność przeraża równie mocno jak trwałość, z jaką wsiąka w życie. Film nie zatrzymuje się na portrecie społeczności, lecz idzie dalej: stawia pytania o konsekwencje obcowania ze złem i pokazuje złożoność rzeczywistości, w której żyjemy. Historia niemieckiej wspólnoty w Chile staje się lustrem, w którym przyjrzeć się możemy historii ludzkości - i w którym warto przejrzeć się samemu.

Nagroda za Najlepsze Zdjęcia dla operatorki filmu "Stambuł bez smyczy" (Stray), operatorka: Elizabeth Lo

Za pomysł, czyli opowiedzenie świata z perspektywy psa. Za cierpliwość i umiejętność zbliżenia się z kamerą do nieprzewidywalnych psich bohaterów. Za czułość w patrzeniu na psie i ludzkie życie.

Green Warsaw Award dla reżysera filmu "Skąd przybywamy" (Who We Were), reż. Marc Bauder

Niezwykły film, który przypomina nam o tym, co najważniejsze. Pokazuje z wielu perspektyw, również tej kosmicznej (!),  jak nasze dotychczasowe przekonania, w jakich żyliśmy, kult sukcesu, osiągania zysku i optymalizacji, doprowadziły ludzi do krytycznego punktu – katastrofy klimatycznej. Głęboki, filozoficzny film o ekologii, jej pierwotnym sensie i o tym, jak zapomnieliśmy o więzi z naturą, ale i o tym, skąd pochodzimy. Film o dominacji człowieka nad planetą, a także o dominacji jednych nad innymi. Obraz, który stawia pytanie, czy sens ma jeszcze system, który był budowany na europejskich wartościach i być może teraz trzeba szukać, a może wrócić do tego, co było wartością w kulturach bliżej związanych z naturą. W filmie wiele osób wypowiada się, że może umrzeć za ważne dla nich miejsce, las, rzekę czy idee. Może jednak wystarczy zrozumieć, że jesteśmy połączeni ze wszystkim i wszystkimi, zaakceptować ideę wspólnotowości i znaczenie słowa "my" i tak, jak mówi narrator na końcu – nie patrzeć do przodu, tylko dookoła siebie? Film Skąd przybywamy na pewno skłania do tej refleksji.

Nagroda Nos Chopina dla reżysera filmu "Ucieczka na srebrny glob" (Escape to The Silver Globe), reż. Kuba Mikurda

Zdecydowaliśmy się przyznać nagrodę filmowi, który – choć uniwersalny – rezonuje ze współczesnymi, bliskimi nam wydarzeniami i problemami. Opowiada historię niełatwego bohatera, uchwyconego w najbardziej dramatycznych momentach jego biografii, ale nie zostawia tej postaci bez kontekstu. Pokazuje wydarzenia, do których dziś nie mogłoby dojść, ale też uwikłania sztuki i polityki, do których dojść może. Przynosi wreszcie montaż archiwalnych materiałów, z których twórca ułożył autorską narrację i w atrakcyjny sposób relacjonuje tę jedyną w swoim rodzaju historię.

Nagroda TVP Dokument dla filmu "Odwaga" (Courage), reż. Aleksiej Paluyan

 "Odwaga" w reżyserii Aleksieja Paluyana, który wyróżniamy za perfekcyjne uchwycenie emocji i klimatu historycznego momentu, gdy białoruskie społeczeństwo pokazało, że chce prawdziwej wolności i prawdziwej demokracji i które obecnie poddawane jest kolejnym falom represji stosowanym przez reżim Łukaszenki.

Nagroda Miesięcznika "Zwierciadło" dla Najlepszego Filmu o Tematyce Psychologicznej dla reżysera filmu "Przeżyć" (Flee), reż. Jonas Poher Rasmussen

"Przeżyć" zasługuje na nagrodę z wielu powodów. Porażające jest, jaki kontekst zyskała ta dramatyczna historia właśnie teraz, kiedy Talibowie przejęli w Afganistanie pełnię władzy. Natomiast my zdecydowaliśmy się nagrodzić ten film przede wszystkim ze względu na to, że doskonale pokazuje, jak rodzi się wstyd. Chodzi o wstyd z powodu tego, kim się jest. Główny bohater jest na początku tej historii po prostu dzieciakiem biegającym z walkmanem po podwórkach w Kabulu. A potem nagle dawnego Kabulu już nie ma, a on staje się tym, kto ucieka, ukrywa się, udaje kogoś innego. Wstyd nie jest emocją wrodzoną a nabytą, bierze się stąd, jak traktują nas inni. Flee. "Przeżyć" każe się zastanowić, czy ci inni to przypadkiem także nie my".

Nagroda Miesięcznika "Focus" dla Największej Osobowości Festiwalu dla Grety Thunberg, bohaterki filmu "Jestem Greta" ("I am Greta"), reż. Nathan Grossman

W tym roku tradycyjnie zostanie przyznana Nagroda Miesięcznika "Focus" dla Największej Osobowości Festiwalu. Nagrodę otrzyma Greta Thunberg, bohaterka filmu Jestem Greta w reż. Nathana Grossmana. Greta – nieśmiała dziewczyna z zespołem Aspergera – zaczęła swój jednoosobowy strajk klimatyczny przed szwedzkim parlamentem. Szybko stała się głosem całego pokolenia, a szkolny strajk klimatyczny stał się ogromnym ruchem na całym świecie.

Nagroda dla Najlepszego Debiutu dla filmu "Czarny Jezus" (Black Jesus), reż. Luca Lucchesi

Nagrodę przyznajemy za bogactwo różnorodnych motywów i znakomite pokazanie funkcjonowania współczesnej małej społeczności w zderzeniu z kryzysem uchodźczym. Jury docenia szczególnie ujęcie roli poszukiwania wspólnych wartości w budowaniu porozumienia między ludźmi.

Najważniejsza nagroda festiwalu - wyróżnienia: "Tysiąc małych ran" (A Thousand Cuts), reż. Ramona S. Diaz oraz "Film balkonowy" (The Balcony Movie), reż. Paweł Łoziński

Za aktualność i ważkość tematu, za złożoną, przerażającą analizę społeczeństwa w szponach populizmu, nienawiści i kłamstw, i za odwagę jednej kobiety, która zaryzykowała wszystko w walce o demokrację i wolność mediów.

Za oryginalny, minimalistyczny pomysł i urzekające, artystyczne wykonanie, za człowieczeństwo i czułość obrazu, za wykazanie, że można zobaczyć świat w jednej kropli wody, jeśli umie się patrzeć.

Nagroda Stowarzyszenia Kin Studyjnych w Konkursie Polskim - wyróżnienie: "Film balkonowy" (The Balcony Movie), reż. Paweł Łoziński

W tych niezwykle niestabilnych czasach, gąszczu niepewności o jutro i pędu, żeby zdążyć, "Film Balkonowy" pozwala zatrzymać się i chwilę ochłonąć. Pokazuje to, co ważne, co naprawdę istotne - ludzi i ich emocje. Ludzi pięknych, kruchych, normalnych – naszych sąsiadów. Za słodko-gorzką opowieść o życiu wokół nas wyróżnienie otrzymuje Paweł Łoziński.

Nagroda Amnesty International Polska - wyróżnienie: "Odwaga" (Courage), reż. Aleksiej Paluyan

"Odwaga" to poruszający, pozbawiony patosu portret niezwykłej odwagi codziennych decyzji, które – przez kontekst życia w kraju autorytarnym – nabierają mocy wyborów życiowych. Reżyserowi poprzez wykorzystanie historii teatru udało się także skutecznie pokazać, od jak dawna Białorusini i Białorusinki niestrudzenie walczą o prawa człowieka i jak bardzo walka ta wrosła w tkankę kulturową kraju.

Green Warsaw Award - wyróżnienie: "Ostatnie pokolenie" (The Last Generation), reż. Mikołaj Borowy

Change-makerzy, aktywiści i aktywistki, walczący o klimat – Ostatnie pokolenie jak w soczewce pokazuje od środka rozterki, wyzwania, rzeczywistość  polskich młodych aktywistów – tego najmłodszego i zarazem najbardziej aktywnego pokolenia walczącego w Polsce i na świecie o klimat. To oni i one wychodzą na ulice, protestują, inicjują akcje nieposłuszeństwa obywatelskiego, działają w sieci, edukują, dyskutują i… biorą na swoje barki przyszłość planety. To dokument, w którym główną bohaterką jest Janina Świerżewska, ale i cały ruch Młodzieżowego Strajku Klimatycznego. Niezwykle szczery, inspirujący i motywujący do działania.

Najlepszy film wyłoniło jury w składzie: Christian Frei (reżyser i producent), Agnieszka Holland (reżyserka), Tomasz Wolski (reżyser). Do rozdania zostały jeszcze dwie nagrody - Nagroda Publiczności, o której zadecydują widzowie oraz Nagroda "Co Jest Grane 24" Big Screen Doc, która zostanie wręczona po zakończeniu festiwalu. O jej przyznaniu zadecydują widzowie festiwalu w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni i Poznaniu, wskazując na swój ulubiony film spośród 13 tytułów przedstawiających rozmaite zjawiska popkulturowe, ale i poważniejsze tematy.

RadioZET.pl/Millennium Docs Against Gravity