Zamknij

Warszawski Festiwal Filmowy 2021 – tych filmów nie możesz przegapić [LISTA]

08.10.2021 12:00
Warszaski Festiwal Filmowy - najciekawsze premiery
fot. materiały prasowe Warszawski Festiwal Filmowy

Warszawski Festiwal Filmowy zbliża się wielkimi krokami. Z tej okazji przygotowaliśmy dla Was listę filmów, których nie wolno przegapić na tegorocznej imprezie. Znalazły się na niej tytuły nagradzane na innych festiwalach, a także głośne światowe premiery. Co warto obejrzeć podczas tegorocznej imprezy? Sprawdziliśmy. Na festiwal zaprasza Radio ZET.

Warszawski Festiwal Filmowy rozpocznie się już w piątek 8 października i potrwa do niedzieli 17 października. W tym czasie w kinach w centrum Warszawy – Kinoteka i Multikino Złote Tarasy zostanie zaprezentowanych blisko 170 różnorodnych filmów z całego świata. Jak wybrać te najciekawsze? Przejrzeliśmy dla Was program i wybraliśmy 10 produkcji, których nie wolno przegapić podczas tegorocznej imprezy.

Warszawski Festiwal Filmowy 2021 – Najciekawsze premiery 

„UL“ (ang. „HIVE“), reż. Blerta Basholli 

Zwycięzca festiwalu Sundance w kategorii Najlepszy Film Zagraniczny. Opowieść o Fahrije, której mąż zaginął podczas działań wojennych w Kosowie. Kobieta decyduje się nie siedzieć bezczynnie, oczekując na wieści o mężczyźnie, tylko aktywnie zadbać o swoją przyszłość. Wraz z innymi kobietami w podobnej sytuacji rozpoczyna sprzedać własnej roboty sosy aivar, który miałby konkurować z tym, co już znajduje się na sklepowych półkach. Pomysł jest świety, ale Fahrije musi walczyć na każdym kroku z konserwatywnymi przedstawicielami społeczności, którzy nie wierzą, że kobieta może zostać panią swojego losu.

Nasz wysłannik na amerykański festiwal, Michał Kaczoń pisał o filmie po jego premierze w następujący sposób:

„Film stanowi zapis hartu ducha i niesłabnącej siły charakteru, który każe walczyć o to, by wieść godne życie. Pokrzepiające kino”.

„Wszystko dobrze, dziękuję“, reż. Ernestas Jankauskas 

„Doskonałość jest w dzisiejszych czasach nową religią”. Dramatyczna opowieść o kobiecie, która dążąc do perfekcji w każdym aspekcie swojego życia, nabawia się ataków paniki, które destabilizują jej codzienne funkcjonowanie. Produkcja bliska emocjonalnie bohaterom, unaocznia, w jaki sposób ataki paniki wpływają na postrzeganie rzeczywistości. Litewski dramat celowo bawi się z widzem, wielokrotnie wrzucając go w skórę głównej bohaterki. 

„Podziały“, reż. Catherine Corsini

Zwycięzca Queerowej Palmy w Cannes w 2021 roku to osadzona w trakcie protestu żółtych kamizelek w Paryżu opowieść o grupie poszkodowanych, którzy przebywają w szpitalu podczas zamieszek. Osadzając akcję w takim konkretnym miejscu i czasie, reżyserka i scenarzystka stara się przedstawić portret współczesnej Francji, nakreślając różnorodne problemy społeczno-polityczne w serii scenek rodzajowych z udziałem przedstawicieli różnorodnych klas, zawodów i sytuacji życiowych.

„Bridgitte Bardot Cudowna“, reż. Lech Majewski

Osadzona w Polsce czasów PRL-u opowieść o młodym chłopaku, który próbuje ułożyć sobie życie w zaskakujących warunkach panujących w tamtych czasach. Film bazuje na powieści z wątkami autobiograficznymi samego reżysera „Pielgrzymka do grobu Brigitte Bardot Cudownej” i stanowi kolejne rozliczenie z burzliwym okresem młodości.

„Legenda Molly Johnson“, reż. Leah Purcell

Australia, koniec XIX wieku. Bazująca na opowiadaniu Henry’ego Lawsona i sztuce teatralnej Leah Purcell, opowieść o kobiecie, żyjącej na odludziu ze swoimi dziećmi. Po tym jak mąż zaginął kilka miesięcy wcześniej, Molly sama musi radzić sobie z przeciwnościami dnia codziennego. Sprawy komplikują się, gdy na teren jej posiadłości trafia aborygeński uciekinier, którego poszukuje lokalna policja. Kobieta, chcąc nie chcąc, znajdzie się w samym środku konfliktu, który na zawsze odmieni jej życie.

„Nosorożec“, reż. Oleg Sencov

Osadzona na Ukrainie na początku lat 90. opowieść o młodym złodziejaszku, który wspina się po drabinie hierarchii przestępczej. Pomaga mu w tym twardy, nieokrzesany charakter i dywiza, że pięściami można załatwić każdy spór. Reżyser i scenarzysta zastanawia się jednak skąd wynika takie podejście mężczyzny i co kryje się za gruboskórną powłoką. Czy „Nosorożec” jak mówią na niego koledzy dźwiga jakieś wewnętrzne brzemię? 

„Królowa Wspaniałości“, reż. Nana Mensah

Nagrodzony na Tribeca Film Festival debiut reżyserski Nany Mensah, to opowieść o młodej doktorantce Uniwersytetu Columbia, która postanawia porzucić uczelnię i przeprowadzić się ze swoim żonatym kochankiem do Ohio. Kiedy jednak nieoczekiwanie umiera jej matka, która zostawia jej w schedzie małą chrześcijańską księgarnię, kobieta musi stawić czoła swojemu dziedzictwu i na nowo przemyśleć swoje życiowe wybory. Urokliwa i pełna empatii opowieść o poszukiwaniu siebie. 

„Poza sezonem“, reż. Alexander Hant

Przewrotne kino coming of age. Gdy rodzice Sashy dowiadują się, że ta w wieku piętnastu lat nie jest już dziewicą, wpadają w szał. Ojczym dziewczyny zabrania jej wychodzić z domu i w jakikolwiek komunikować się z Dannym, sprawcą całego precedensu. Sasha nie zamierza się jednak słuchać. Wraz z Dannym ucieka z domu. Nagła wolność uderza im jednak do głowy. Gdy ojczym rozpoczyna obławę na uciekinierów, sprawy wymykają się spod kontroli. „Niegroźna przygoda nastolatków przeradza się w operację aresztowania uzbrojonych przestępców”.

„#Blue_Whale“, reż. Anna Zaytseva

Poruszający thriller, bazujący na prawdziwych wydarzeniach. Kilka lat temu światem wstrząsnęły informacje o nietypowym wyzwaniu internetowym, w którym brali udział młodzi ludzie. Niepokojąca gra społecznościowa polegała na wykonywaniu coraz bardziej pokręconych wyzwań, często związanych z samooaleczeniem. Jednym z nich było wyrycie sobie na ciele „tatuażu” niebieskiego wieloryba. Fabularna opowieść bazuje na prawdziwych przypadkach, do których doszło w Europie Wschodniej. 

„Doskonały Dawid“, reż. Felipe Gómez Aparicio

David pragnie zostać kulturystą idealnym. Już jako nastolatek, pod czujnym okiem matki, zaczyna więc rygorystyczny reżim żywieniowo-treningowy, byle tylko osiągnąć sukces. Przejmujący dramat z elementami thrillera, przyglądający się toksycznej relacji matki-perfekcjonistki i próbującego wyrwać się spod jej ręki syna. Jak zapowiadają materiały prasowe „Doskonały Dawid” to „niepokojący wizualnie, mroczny obraz o kontroli, pożądaniu i samodyscyplinie”.

Czytaj także:  Złota Palma przyznana. Największe zaskoczenia i omówienie wyników festiwalu w Cannes

RadioZET.pl/materiały prasowe Warszawski Festiwal Filmowy