Zamknij

Brak opon zimowych może być fatalny w skutkach. Nawet dla portfela

Redakcja
21.11.2018 11:38
opony zimowe
fot. Shutterstock

W Polsce nie ma nakazu zmiany opon na zimowe. Nie oznacza to jednak, że zmotoryzowani bagatelizują ten fakt, ponieważ ci, którzy tego nie zrobią, mogą mieć poważne kłopoty.

W Polsce mamy symboliczną datę 1 listopada. To właśnie po Wszystkich Świętych kierowcy najczęściej zastanawiają się nad wymianą opon z letnich na zimowe. Jednak z powodu tegorocznej aury nie było wielkiego poruszenia. Mimo że początek miesiąca był ciepły i słoneczny, teraz do naszego kraju wkraczają mrozy. W związku z tym w zakładach zajmujących się wymianą opon można spodziewać się większych kolejek.

Chociaż w Polsce nie ma obowiązku zmiany opon na zimowe, kierowcy i tak je wymieniają ze względu na bezpieczeństwo. Ci, którzy twierdzą, że jazda na letnim ogumieniu zimą jest wystarczająca, mogą ponieść straty finansowe, ponieważ pogorszenie się warunków pogodowych może doprowadzić do niechcianej stłuczki.

Kiedy dojdzie do wypadku spowodowanego zimą, a nasze auto znajdowało się na oponach letnich, w przypadku autocasco  ubezpieczyciel może nie zgodzić się na wypłatę odszkodowania, powołując się na przepisy o niezastosowaniu właściwego ogumienia.

Opony zimowe: Jakie kary obowiązują w Europie?

W wielu państwach Starego Kontynentu istnieją przepisy, które nakazują kierowcom jazdę na zimowym ogumieniu w konkretnych terminach. Za nieprzestrzeganie zasady grożą wysokie kary. W Austrii kierujący muszą jeździć na zimowych oponach od 1 listopada do 15 kwietnia. W Czechach od 1 listopada do 31 marca. Z kolei na Słowacji jest jeszcze inaczej, ponieważ na tamtym terenie zmotoryzowani powinni jeździć na zimowym ogumieniu od 15 listopada do 31 marca.

W innych krajach, takich jak Francja, Niemcy czy Słowenia, nie ma takiego nakazu. Niemniej jednak w razie jazdy na letnich oponach w czasie opadów śniegu policja może ukarać kierowców mandatem w wysokości od 60 do 135 euro.

TO TAKŻE CIĘ ZAINTERESUJE:

RadioZET.pl/tvn24bis.pl/MW