Fiat kończy produkcję Pandy z silnikiem Diesla

16.10.2018 14:29

Fiat Chrysler Automobiles 1 września wstrzymał produkcję modelu Panda w wersji z silnikiem Diesla o pojemności 1,3 litra – poinformował serwis Automotive News, powołując się na dwa źródła. Takie jednostki są produkowane również w Polsce – w fabryce w Bielsku-Białej.

Fiat Panda fot. Fiat Facebook

Jak podaje Automotive News, decyzję mogło przyspieszyć wprowadzenie nowej procedury pomiarowej emisji spalin WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure), która weszła w życie z 1 września.

Zaznacza również, że decyzja ta wpisuje się w plany włoskiego producenta ogłoszone 1 lipca 2018 r. Zgodnie z zaprezentowaną wówczas pięcioletnią strategią FCA założyło, że większość zelektryfikowanych samochodów pojawi się w sprzedaży w 2020 roku. Chodzi o takie marki jak Jeep, Maserati czy Fiat. FCA zaznaczyło, że chce zrezygnować z silników Diesla w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie do 2021 roku. Natomiast centrum strategii koncernu mają stanowić elektryczne Fiat Panda i Fiat 500 (również ten model jest dostępny z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1,3 litra produkowanym w fabryce w Bielsku-Białej).

– Ograniczenie naszego uzależnienia od ropy jest jednym z największych wyzwań stojących w najbliższych latach przed społeczeństwem. [...] Nie wiemy, jaką rolę odegrają światowe rządy w popularyzacji samochodów elektrycznych, jednak wiemy, że nie możemy ograniczać się tylko do jednego rozwiązania – mówił 1 lipca ówczesny prezes FCA Sergio Marchionne. Długoletni prezes zarządu włosko-amerykańskiego koncernu motoryzacyjnego FCA zmarł 25 lipca w wieku 66 lat.

Fiat kończy produkcję Pandy z dieslem: Co z polską fabryką?

Jeden zakład w Polsce – w Bielsku-Białej – składa Pandę z silnikami o pojemności 1.3 l. Jednak na tę chwilę nie wiemy, jak ta decyzja wpłynie na zatrudnienie w tym zakładzie. Koncern nie skomentował doniesień dotyczących zaprzestania produkcji Pandy z wysokoprężnymi silnikami.

Jak wynika z wyliczeń firmy zajmującej się badaniem rynku JATO Dynamics, stopniowo wycofywana „pięćsetka” z silnikiem Diesla, bazująca na tej samej platformie co Panda, w sierpniu 2018 r. stanowiła zaledwie 4 proc. sprzedaży modelu.

Zgodnie z zapowiedziami byłego prezesa firmy Panda i model 500 mają w przyszłości stanowić rdzeń marki.

JATO Dynamics policzyło również, że w sierpniu 2018 r. do europejskich klientów trafiło łącznie 111 tys. egzemplarzy Pandy (w tym ponad 17 tys. pojazdów z silnikami wysokoprężnymi), co oznacza spadek o 15 proc. względem analogicznego okresu w 2017 r. Egzemplarze obu modeli, które wyjechały z salonów Fiata od stycznia do sierpnia 2018 r. włącznie, stanowiły 47 proc. sprzedaży marki.

Jak podaje Automotive News, nowa bateria dla modelu 500 ma pojawić się w 2020 r. Natomiast Panda ma być zasilana linią silników benzynowych z możliwością uzupełnienia o napęd typu mild-hybrid.

TO TEŻ CIĘ ZAINTERESUJE:

RadioZET.pl/PAP/MW

Oceń
Tagi