Kiedy nie można zawracać? Wielu kierowców ma z tym problem

20.09.2018 15:24

Zawracanie na skrzyżowaniu może być ogromnym problemem dla kierowców. O ile na skrzyżowaniach z klasycznym oznakowaniem nie ma tylu kłopotów, schody zaczynają się przy sygnalizacji świetlnej, ponieważ w tym momencie kierujący pojazdami zaczynają zastanawiać się, kiedy mogą wykonać ten manewr, a kiedy jest to niezgodne z przepisami.

znak zakaz zawracania fot. Wojtek Laski znak East News

Na początku zajmijmy się tym, gdzie jest to zabronione . Chodzi o tunele, mosty, wiadukty, autostrady, drogi ekspresowe i miejsca, w których w czasie wykonania tego manewru jesteśmy zmuszeni do przekroczenia lub najechania na linię ciągłą. Oprócz tego zabrania się zawracania na drogach jednokierunkowych oraz w miejscach, gdzie mamy znak „zakaz zawracania” albo „zakaz skrętu w lewo”. Jednocześnie należy zaznaczyć, że zakaz skrętu w lewo przestaje obowiązywać po przejechaniu najbliższego skrzyżowania.

Gdzie można zawracać?

Zawracanie polega na zmianie kierunku jazdy na przeciwny. Warunkiem prawidłowego zawracania jest to, aby w trakcie tego manewru kierowca zawczasu zasygnalizował, co zamierza zrobić, upewnił się, że nie stworzy zagrożenia i nie utrudni ruchu innym uczestnikom (nie zmusi ich do hamowania albo zmiany prędkości).

Kiedy dojeżdżamy do skrzyżowania i widzimy tablicę pokazującą pasy ruchu i strzałki wskazujące kierunki i jedna lub więcej strzałek jest skierowana w lewo, to możemy zawracać wyłącznie z lewego skrajnego pasa tego skrzyżowania. Miejsce zawracania pokazują nam również znaki poziome.

Zawracanie: Z czym kierowcy mają największy kłopot?

Najczęstsze problemy dopadają nas, gdy:

a)      sygnalizator ma trzy podstawowe światła i nie ma na nich żadnych strzałek;

b)      na zielonym świetle mamy narysowaną strzałkę;

c)      obok tradycyjnych świateł znajduje się dodatkowa strzałka kierunkowa.

W pierwszej sytuacji możemy zawrócić. Wyjątkiem może być znak zakazu zawracania, który został postawiony przed światłami. W przypadku drugiego sygnalizatora mamy prawo skręcić w lewo, ale zawracając, złamiemy przepisy. Z kolei przy dodatkowej strzałce kierunkowej („zielona strzałka”) pozwala nam na skręcenie w lewo i zawrócenie ze skrajnego lewego pasa. Tylko tutaj musi zostać spełniony warunek, że przed rozpoczęciem manewru, zatrzymamy się przed skrzyżowaniem i ustąpimy pierwszeństwa pozostałym użytkownikom drogi.

TO TEŻ CIĘ ZAINTERESUJE:

RadioZET.pl/MW

Oceń