Słuchaj
Damian Michałowski, Michał Korościel
Konrad Piasecki
Damian Michałowski, Michał Korościel
Tomek Florkiewicz
Marcin Sońta , Mateusz Ptaszyński
Marcin Wojciechowski
Marcin Wojciechowski
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Legendarna marka powraca. Ruszyła produkcja Alpine A110 we Francji

15.12.2017 12:00

Ruszyła właśnie produkcja najnowszego modelu A110, będącego następcą samochodu o tej samej nazwie, wytwarzanego w latach 60. i 70. XX wieku.

Legendarna marka powraca. Ruszyła produkcja Alpine A110 we Francji fot. materiały prasowe

Renault wskrzesiło kultową markę, znaną niegdyś z tworzenia sportowych aut z zamontowanymi z tyłu silnikami. Najnowszy model ma konkurować na rynku m.in. z Porsche Caymanem oraz Alfą Romeo 4C. W przeciwieństwie do tego ostatniego, Alpine jest na tyle uniwersalnym samochodem, że nadaje się nie tylko do jazdy torowej, ale również i w codziennej eksploatacji.

Za wytwarzanie A110 odpowiada dokładnie ta sama fabryka w Dieppe, we Francji, z której wyjeżdżał pierwowzór tego modelu. Producent zainwestował w linię produkcyjną około 35 milionów euro.

Najnowszy model oparto o aluminiową platformę. Z tego samego tworzywa wykończono nadwozie. Cel był jeden: uzyskać jak najniższą masę własną w myśl zasady, że to najlepszy sposób na uzyskanie pożądanych właściwości jezdnych. Inżynierowie dopięli swego – A110 waży zaledwie 1080 kilogramów w odmianie bez żadnego wyposażenia opcjonalnego. Napędzany jest 1,8-litrowym silnikiem turbodoładowanym legitymującym się 250 KM i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Oznacza to stosunek mocy do masy 231 KM/tonę.

Dzięki temu rozpędzenie się od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 4,5 sekundy, a prędkość maksymalna – ograniczona elektronicznie – wynosi 250 km/h. Moment obrotowy trafia na tylne koła za pośrednictwem 7-biegowej przekładni DCT, specjalnie zestrojonej na potrzeby tego modelu. Kierowca do wyboru ma 3 tryby jazdy – Norma, Sport i Track – które wpływają na pracę silnika, przekładni, układu kierowniczego, ESC, zmieniając ścieżkę dźwiękową oraz grafikę na wyświetlaczach w zależności od wyboru.

Zespół pracujący nad tym samochodem dopracował także kwestie związane z aerodynamiką i siłą docisku, efektem czego jest nadwozie o oporze powietrza wyrażanym w 0,32 Cx oraz aktywny tylny dyfuzor.

O skuteczne hamowanie dbają specjalnie zaprojektowane do A110 hamulce sygnowane przez firmę Brembo, skrywające się za 18-calowymi kutymi felgami Otto Fuchs. We wnętrzu znajdziemy dwa kubełkowe fotele – masa pojedynczego wynosi lekko ponad 13 kilogramów.

Co ciekawe, specjalnie z myślą Alpine A110 powstały opony 205/40 z przodu i 235/40 z tyłu, okalające 18-calowe felgi. Prace nad nimi trwały ponad 2 lata. W tym czasie inżynierowie przetestowali je w warunkach torowych – m.in. w Michelin Technology Center, Charade we Francji i Idiada w Hiszpanii – gdzie łącznie pokonano na nich ponad 3000 kilometrów.

Cena A110 Premiere Edition na polskim rynku rozpoczyna się od 256 000 zł.

RadioZET/MS

Zagłosuj

Podoba Ci się Alpine A110?

Oceń