Słuchaj
Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Aga Kołodziejska
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Marcin Łukasik
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Legendarna marka powraca. Ruszyła produkcja Alpine A110 we Francji

15.12.2017 12:00
xxx zet

Ruszyła właśnie produkcja najnowszego modelu A110, będącego następcą samochodu o tej samej nazwie, wytwarzanego w latach 60. i 70. XX wieku.

Legendarna marka powraca. Ruszyła produkcja Alpine A110 we Francji fot. materiały prasowe

Renault wskrzesiło kultową markę, znaną niegdyś z tworzenia sportowych aut z zamontowanymi z tyłu silnikami. Najnowszy model ma konkurować na rynku m.in. z Porsche Caymanem oraz Alfą Romeo 4C. W przeciwieństwie do tego ostatniego, Alpine jest na tyle uniwersalnym samochodem, że nadaje się nie tylko do jazdy torowej, ale również i w codziennej eksploatacji.

Za wytwarzanie A110 odpowiada dokładnie ta sama fabryka w Dieppe, we Francji, z której wyjeżdżał pierwowzór tego modelu. Producent zainwestował w linię produkcyjną około 35 milionów euro.

Najnowszy model oparto o aluminiową platformę. Z tego samego tworzywa wykończono nadwozie. Cel był jeden: uzyskać jak najniższą masę własną w myśl zasady, że to najlepszy sposób na uzyskanie pożądanych właściwości jezdnych. Inżynierowie dopięli swego – A110 waży zaledwie 1080 kilogramów w odmianie bez żadnego wyposażenia opcjonalnego. Napędzany jest 1,8-litrowym silnikiem turbodoładowanym legitymującym się 250 KM i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Oznacza to stosunek mocy do masy 231 KM/tonę.

Dzięki temu rozpędzenie się od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 4,5 sekundy, a prędkość maksymalna – ograniczona elektronicznie – wynosi 250 km/h. Moment obrotowy trafia na tylne koła za pośrednictwem 7-biegowej przekładni DCT, specjalnie zestrojonej na potrzeby tego modelu. Kierowca do wyboru ma 3 tryby jazdy – Norma, Sport i Track – które wpływają na pracę silnika, przekładni, układu kierowniczego, ESC, zmieniając ścieżkę dźwiękową oraz grafikę na wyświetlaczach w zależności od wyboru.

Zespół pracujący nad tym samochodem dopracował także kwestie związane z aerodynamiką i siłą docisku, efektem czego jest nadwozie o oporze powietrza wyrażanym w 0,32 Cx oraz aktywny tylny dyfuzor.

O skuteczne hamowanie dbają specjalnie zaprojektowane do A110 hamulce sygnowane przez firmę Brembo, skrywające się za 18-calowymi kutymi felgami Otto Fuchs. We wnętrzu znajdziemy dwa kubełkowe fotele – masa pojedynczego wynosi lekko ponad 13 kilogramów.

Co ciekawe, specjalnie z myślą Alpine A110 powstały opony 205/40 z przodu i 235/40 z tyłu, okalające 18-calowe felgi. Prace nad nimi trwały ponad 2 lata. W tym czasie inżynierowie przetestowali je w warunkach torowych – m.in. w Michelin Technology Center, Charade we Francji i Idiada w Hiszpanii – gdzie łącznie pokonano na nich ponad 3000 kilometrów.

Cena A110 Premiere Edition na polskim rynku rozpoczyna się od 256 000 zł.

RadioZET/MS

Zagłosuj

Podoba Ci się Alpine A110?

Oceń