Słuchaj
Damian Michałowski, Michał Korościel
Damian Michałowski, Michał Korościel
Marcin Sońta , Mateusz Ptaszyński
Justyna Dżbik, Kamil Nosel
Hubert Radzikowski
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Liczba starszych kierowców rośnie. Jak to wpłynie na bezpieczeństwo?

19.04.2018 11:14

Na drogach mamy coraz więcej starszych kierowców. Ich liczba stale rośnie, co wkrótce przyczyni się do zmiany sytuacji na drogach. Sprawdzamy, czy na lepsze.

starsi kierowcy fot. Shutterstock

Nie od dziś wiadomo, że europejskie społeczeństwo się starzeje. Według szacunków w 2030 roku w Polsce około 10 milionów osób będzie miało co najmniej 65 lat. Z kolei w roku 2050 połowa mieszkańców UE będzie liczyła sobie przynajmniej 50 lat. Z tego powodu dojdzie do zmian w wielu obszarach, w tym w ruchu drogowym.

Obecnie w naszym kraju 8 milionów osób posiadających prawo jazdy liczy 50 lat i więcej. W ciągu najbliższych kilku lat ich liczba wzrośnie. Powszechnie panująca opinia o starszych kierowcach nie jest zbyt dobra, dlatego zjawisko starzejącego się społeczeństwa zrodziło pytania na temat bezpieczeństwa na drogach. Niektórzy sądzą, że sytuacja się pogorszy.

Oczywiście im starszy kierowca, tym większe zagrożenie na drodze. Główną przyczyną są ograniczenia fizyczne, które wraz z upływem lat są nieuniknione. Niektórzy kierujący w podeszłym wieku mają kłopoty z szybką interpretacją sytuacji drogowej lub trafną oceną prędkości innych samochodów. Jak pokazują wydarzenia, takie osoby często gubią się na rozjazdach dróg szybkiego ruchu i wjeżdżają pod prąd. Poza tym nie każdy starszy kierowca poszerza swoją wiedzę o najnowsze zmiany w przepisach.

Natomiast młodzi kierujący są mniej lub bardziej na bieżąco z aktualnymi przepisami. Co więcej, dysponują doskonałą koordynacją ruchową i mogą pochwalić się lepszą sprawnością fizyczną. Jednak dość często gubi ich brawura.

Rośnie liczba starszych kierowców: Kto stwarza większe zagrożenie?

Porównajmy, u której z tych grup występuje większe prawdopodobieństwo stworzenia zagrożenia na drodze. Policyjne statystyki z 2017 roku pokazują, że zanotowaliśmy spadek liczby wypadków i ofiar. Mimo to kierowcy, którzy spowodowali najwięcej takich zdarzeń, znajdowali się w grupie wiekowej 60+. W ubiegłym roku spowodowali oni 4,4 tys. wypadków. Jednak nie daje to pewności, że seniorzy są bardziej niebezpieczni za kółkiem od młodych. Biorąc pod uwagę wskaźnik liczby wypadków spowodowanych przez kierowców powyżej 60. roku życia w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców Polski w tym wieku, daje to wynik 4,8. Z kolei w przypadku kierujących w przedziale 18-24 lat wynosi aż 18,3.

Starzenie się społeczeństwa w Europie może pozytywnie odbić się na bezpieczeństwie na drogach. Jednak w tej chwili nie ma żadnych przepisów, które nakazywałyby starszym odbyć badania weryfikujące ich zdolności do prowadzenia pojazdu. Skoro wkrótce po zdobyciu prawa jazdy świeżo upieczeni kierowcy będą musieli uczestniczyć w dodatkowych szkoleniach, to może warto nałożyć taki obowiązek na starszych kierujących?

W 2011 roku Instytut Transportu Samochodowego starał się wprowadzić „Program 50+”, który miał szkolić seniorów. Zajęcia miały obejmować odświeżenie wiedzy z przepisów ruchu drogowego, zajęć z pierwszej pomocy czy prowadzenia pojazdu w ruchu miejskim. Jednak prace nad projektem utknęły w martwym punkcie.

Rośnie liczba starszych kierowców: Europa sobie radzi

Za granicą sytuacja ma się zupełnie inaczej. W Niemczech starsi kierujący mogą dobrowolnie zgłaszać się na kursy edukacyjne, w których poznają najnowsze zmiany w przepisach. W Holandii seniorzy mają możliwość sprawdzenia wzroku i poddania swojego stylu jazdy profesjonalnej ocenie. W dziesięciu państwach Europy obowiązuje zasada skróconego okresu prawa jazdy, według której po upłynięciu terminu trzeba wystąpić z wnioskiem o przedłużenie uprawnień. Dla przykładu w Portugalii prawo jazdy jest ważne dziesięć lat. Kierowca w wieku powyżej 60 lat dostaje dokument, którego ważność obowiązuje przez pięć lat, a po 70. roku życia — dwa lata.

Czy w Polsce podobne przepisy są potrzebne? Na pewno tak. Jeśli zostaną wprowadzone, możemy liczyć na to, że starsi kierowcy poważnie przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa na naszych drogach.

TO MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ:

RadioZET.pl/MW

Oceń