Słuchaj
Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Aga Kołodziejska
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Na polskich drogach będzie więcej niepełnosprawnych kierowców. Powód?

10.01.2019 12:25
xxx zet

Na polskich drogach pojawi się coraz więcej niepełnosprawnych za kierownicą. Wszystko przez to, że częściowy albo całkowity ubytek słuchu przestał być zdrowotną przeszkodą do uzyskania uprawnień do kierowania pojazdami powyżej 3,5 tony.

autostrada fot. Andrzej Zbraniecki East News

Na początku października zeszłego roku w życie weszły zmiany ustawy o kierujących pojazdami. Projekt przełamał granicę dostępu do prowadzenia pojazdów przez osoby z częściowym lub całkowitym ubytkiem słuchu. W praktyce oznacza to tyle, że jeżeli według orzeczenia lekarskiego nie ma żadnych innych przeciwwskazań, to osoba niesłysząca ma prawo ubiegać się o prowadzenie pojazdów powyżej 3,5 tony.

To dobra wiadomość, szczególnie patrząc na poziom deficytu kierowców zawodowych. Branża transportowa przeżywa spore braki kadrowe, które są jednym z największych zagrożeń dla przewoźników. Dzięki ustawie osoby niesłyszące będą mogły starać się o prawo jazdy kategorii C i C1.

Zdaniem ekspertów na tę chwilę na rynku odnotowano potrzebę blisko 30 tys. kierowców zawodowych. Jednak problem przybiera na sile, o czym świadczy fakt, że każdego roku z zawodu odchodzi 25 tys. pracowników. Kłopot może wzrosnąć do rangi, w której luki kadrowe doprowadzą do zastoju gospodarczego oraz w wielu przypadkach do upadłości firm transportowych.

Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców przekonuje, że brak słuchu nie ma dużego wpływu na bezpieczeństwo prowadzenia pojazdów i wykonywaną pracę. W wielu krajach Europy podobny przepis istnieje od dawna i nie zanotowano niebezpieczeństwa. Dla przykładu: we Francji osoby niesłyszące mogą prowadzić m.in. autobusy.

Problemy mogą pojawić się dopiero przy kontroli drogowej, podczas której policjanci mogą mieć kłopoty z porozumieniem się z kierowcą.

TO MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ:

RadioZET.pl/motofakty.pl/MW

Oceń