Zamknij

Nowe przepisy ws. radarów. Kierowcy będą mieć pod górkę

Redakcja
11.02.2019 09:26
policjant radar
fot. East News

Pod koniec zeszłego tygodnia w życie weszły nowe przepisy dla urządzeń do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym. Okazuje się, że przez nowe rozporządzenie kierowcy mogą mieć trudności z dowodzeniem swoich praw przed sądem.

Radary policyjne doczekały się zmian, które są dość obszerne. Przede wszystkim doprecyzowano kilka definicji i usunięto pewne ograniczenia odnośnie do badań tego sprzętu. Dla kierowców najważniejszy jest przepis, który przed modyfikacją brzmiał w ten sposób: „konstrukcja i wykonanie przyrządu powinny zapewniać wskazanie pojazdu, którego prędkość została zmierzona”.

Zasada uległa zmianie i teraz brzmi następująco: „konstrukcja i wykonanie przyrządu powinny umożliwiać ustalenie pojazdu, którego prędkość została zmierzona”.

Zmiany w radarach: Co to oznacza dla kierowców?

W związku z tym, czy kierowcy będą mieć trudniej w dowodzeniu swoich praw przed sądem i unikną mandatu? Wszystkie znaki na niebie i ziemi pokazują, że niestety tak. Zmodernizowane przepisy pozbawiają zmotoryzowanych szans na obronę przed wymiarem sprawiedliwości. Do tej pory kierujący pojazdami potrafili uciec od kary (zwłaszcza gdy pomiar został wykonany Iskrą-1), tłumacząc się przed sądem brakiem możliwości zidentyfikowania samochodu.

Zmiany w radarach: Kierowcy inaczej ominą mandat

Po zmianach przepisów w radarach pojawiła się modernizacja w innym paragrafie, gdzie możemy przeczytać, że „przyrząd powinien rejestrować zmierzoną prędkość, datę i czas dokonania pomiaru oraz obraz lub sekwencję obrazów kontrolowanego pojazdu z jego numerami rejestracyjnymi. Czas dokonania pomiaru prędkości powinien być rejestrowany z rozdzielczością nie mniejszą niż 1 s”. W tym miejscu trzeba podkreślić, że ręczne radary takie jak wspomniana Iskra-1 nie posiadają w wyposażeniu urządzeń optycznych, które mogłyby zarejestrować obraz.

Zmiany w radarach: Co nowego?

Rozporządzenie obejmuje również sytuacje, w których kierowca ma wątpliwości co do zbyt wczesnego wykonania pomiaru. Wobec tego radary zostaną wyposażone w zegary, a ich wskazania nie mogą różnić się o więcej niż 2 minut od „czasu urzędowego”.

TO POWINNO CIĘ ZAINTERESOWAĆ:

 RadioZET.pl/motoryzacja.interia.pl/MW