Słuchaj
Tomasz Kasprzyk, Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Aga Kołodziejska
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Marcin Łukasik
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

PE zatwierdził pułapy emisji CO2 dla samochodów ciężarowych

24.04.2019 12:12

Parlament Europejski zatwierdził pierwsze w historii UE rozporządzenie w sprawie emisji CO2 dla ciężarówek. Celem jest ograniczenie rosnących emisji z transportu drogowego.

pojazdy ciężarowe fot. Piotr Kamionka/East News

Parlament Europejski i rumuńska prezydencja Rady UE ustaliły wstępnie kompromisowy tekst przepisów w lutym. Teraz PE poparł to porozumienie 474 głosami. 47 posłów było przeciw, a 11 wstrzymało się od głosu.

Przepisy ograniczają dozwolone pułapy emisji CO2 z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności o 15 proc. do 2025 r. i o 30 proc. do 2030 r.

Nowe przepisy dla aut ciężarowych: Kiedy wejdą w życie? Co oznaczają?

Do 2025 r. producenci będą musieli zapewnić, aby co najmniej 2 proc. udziału w rynku sprzedaży nowych pojazdów stanowiły pojazdy o zerowej lub niskiej emisji zanieczyszczeń. Ma to pomóc w przeciwdziałaniu stale rosnącym emisjom z ruchu drogowego, za które w jednej czwartej odpowiedzialne są pojazdy ciężarowe o dużej ładowności.

Ponadto, zgodnie z porozumieniem paryskim w sprawie klimatu, podpisanym w grudniu 2015 r., Komisja Europejska będzie musiała zaproponować w 2022 r. nowe pułapy na okres po 2030 r.

– To wielki sukces, że UE podjęła, po raz pierwszy, działania wobec emisji CO2 z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności. Rozporządzenie przyczyni się do zmniejszenia zanieczyszczeń na naszych drogach i do poprawy jakości powietrza. Przyszłość czystszych pojazdów ciężarowych będzie zależeć od innowacji. Przepisy te powinny zatem zachęcać przemysł do stymulowania zmian i postępu technologicznego – powiedział sprawozdawca projektu, europoseł Bas Eickhout (Zieloni).

Nowe przepisy dla aut ciężarowych: Projekt czeka na akceptację Rady UE

Rada UE (ministrowie z państw członkowskich) będzie musiała formalnie zatwierdzić tekst porozumienia, zanim przepisy będą mogły wejść w życie.

Pojazdy ciężarowe odpowiadają za 27 proc. emisji CO2 w transporcie drogowym i za prawie 5 proc. emisji gazów cieplarnianych w UE (dane z 2016 r.). Od 1990 r. emisje z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności wzrosły o 25 proc. – głównie z powodu wzrostu drogowego ruchu towarowego. Przewiduje się ich dalszy wzrost, jeżeli nowe polityki nie zostaną przyjęte i wprowadzone w życie.

RadioZET.pl/PAP/MW

Oceń