Słuchaj
Damian Michałowski, Michał Korościel
Konrad Piasecki
Damian Michałowski, Michał Korościel
Tomek Florkiewicz
Marcin Sońta , Mateusz Ptaszyński
Marcin Wojciechowski
Marcin Wojciechowski
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Poznaj nowe sposoby na finansowanie samochodu

27.11.2017 15:00

Rynek klientów indywidualnych w Polsce jest raczej dość skromny, dlatego producenci chcąc wyjść naprzeciw mniej zamożnym klientom, oferują interesujące sposoby finansowania.

Poznaj nowe sposoby na finansowanie samochodu fot. materiały prasowe

Leasing konsumencki

Jedną z ciekawszych propozycji jest tzw. leasing konsumencki. Tak naprawdę wystarczy nawet 500 zł miesięcznie, by móc cieszyć się nowym samochodem. Dla wielu osób to znacznie lepsza propozycja niż zaciąganie kredytu z myślą o zakupie auta. W założeniu klient bierze auto nawet bez wkładu własnego i zwykle przez 3-4 lata spłaca raty wynikające z utraty jego wartości. Co najważniejsze – raty są nawet o połowę niższe niż w przypadku kredytu. Kolejnym atutem tego rozwiązania jest fakt, że w cenę mogą zostać wliczone różne udogodnienia, w tym przedłużona gwarancja, ubezpieczenie OC/AC, czy koszt serwisu. Po zakończeniu umowy konsument mógł zdecydować się na jeden z 3 kroków – oddać auto do dealera, wykupić na własność lub ponownie wziąć leasing.

Wynajem długoterminowy

Alternatywą jest najem długoterminowy pojazdu – zazwyczaj do dwóch lub trzech lat. W tym okresie użytkownik ponosi jedynie koszty za paliwo i ewentualnie ubezpieczenie. Przykładem takiego rozwiązania jest usługa „Happy Miles” – właśnie zgodnie z nią klienci płacą tyle, ile wyjeżdżają. Raty uzależnione są od liczby pokonywanych kilometrów. Za tym przedsięwzięciem stoi Idea Bank.

Wysokość miesięcznej raty leasingowej jest kształtowana na podstawie realnego przebiegu pojazdu. Dodatkowo, do usługi Happy Miles dołączony jest bogaty pakiet rozwiązań technologicznych, które umożliwią przedsiębiorcy uzyskanie kompleksowego obrazu wszystkich aspektów dotyczących floty samochodowej w jego firmie.

W ofercie są różne modele samochodów, w tym m.in. Skoda Citigo, Fiat 500, Opel Insignia, Skoda Octavia, Peugeot 2008, Fiat Tipo, Seat Ibiza, Seat Leon, Seat Alhambra, Skoda Fabia, Nissan Qashqai, Opel Astra kombi. W zależności od wybranego pojazdu, różne są stawki za przejechany kilometr. W przypadku popularnego popularnego Opla Astry zapłacimy 46 gr za kilometr przy miesięcznej opłacie 558 zł.

Wspomniana usługa ma zagwarantować oszczędności w porównaniu z kosztami kredytu na nowe auto. To ciekawa propozycja dla osób prywatnych, szczególnie tych, którzy nie podróżują aż tak dużo. Z oferty skorzystać mogą również firmy.

Podobną usługę oferuje również Hyundai. Tzw. „Hyundai Abonament” wprowadzono do Polski z początkiem 2016 roku, przy współpracy z Masterlease. Umowę zawiera się na 9 miesięcy. Po jej wygaśnięciu klient oddaje auto bez zobowiązań – nie musi się martwić o jego ewentualną odsprzedaż oraz związaną z nią utratą wartości. Dostaje za to propozycję wynajmu nowego pojazdu. Ofertę otwiera Hyundai i20 1.1 CRDi o mocy 75 KM z 6-biegową przekładnią ręczną w podstawowej wersji wyposażeniowej – Classic Plus. Comiesięczny abonament to wydatek 699 zł brutto. To oznacza całkowity koszt za 9-miesięczną usługę w wysokości 6291 zł. Za samochód w tej wersji trzeba w salonie zapłacić od 60 300 zł wzwyż.

Jeśli zatem założyć, że wartość auta po pierwszym roku od jego zakupu spada o 30%, to w tym wypadku po 12 miesiącach i20 byłoby warte o 18 000 zł mniej. Istnieją jednak pewne ograniczenia wynikające z zawartej umowy, mianowicie limit kilometrów – do 15 000. W praktyce codziennie, regularnie można pokonywać do 55 km.

Leasing dla firm

To rozwiązanie polega na tym, że finansujący przekazuje przedsiębiorcy pojazd, który po określonym czasie może zostać przez niego wykupiony. Wygenerowane w ten sposób koszty można odpisać od przychodu. Niekiedy wysokość rat jest równa cenie auta. Ma to i swoje wady – właścicielem pojazdu jest firma leasingowa. W przypadku jej ewentualnej upadłości, samochód przepadnie.

Co musisz wiedzieć?

Jak w przypadku wszystkiego – warto wczytać się w umowę. Wyjątkowo niskie raty, jakimi kuszą firmy, najczęściej są skierowane do przedsiębiorców i nie zawierają podatku VAT, co oznacza dla klientów indywidualnych, że usługa jest o 23% droższa. Dodatkowo, należy mieć świadomość pewnych ograniczeń lub zagrożeń, o które nie trzeba się martwić przy tradycyjnym kredycie. Mowa m.in. o opłacie za przekroczony limit kilometrów (nawet do 1 zł/km), udziale własnym w szkodzie oraz dopłacie za poważniejsze uszkodzenia podczas eksploatacji pojazdu.

Nie zmienia to jednak faktu, że wymienione powyżej formy finansowania stanowią interesujące rozwiązanie dla osób często wymieniających pojazdy.

Jak będzie w przyszłości?

Coraz więcej producentów zastanawia się nad odejściem od tradycyjnych modeli biznesowych. Przykładem jest Volvo, które w przypadku modelu Polestar 1 chce, by klienci zamawiali auta za pośrednictwem internetu, opłacając dwu- lub trzyletni abonament. Do miesięcznej opłaty wliczone mają zostać wszelkie rodzaje opłat i usługi, w tym możliwość wynajmu pojazdów alternatywnych z gamy Volvo i Polestar, a także możliwość zamówienia produktów dostarczanych bezpośrednio do auta.

Jednolita stawka subskrypcji ma pozwolić klientom cieszyć się w pełni bezproblemowym użytkowaniem wybranego przez siebie modelu. A wykorzystanie technologii Phone-As-Key ma umożliwiać wygenerowanie jednorazowych kluczy osobom trzecim, co może ułatwić dostęp do pojazdu na żądanie w celu świadczenia wybranych usług, np. dowozu zakupów.

RadioZET/MS

Zagłosuj

Jesteś zainteresowany wspomnianymi sposobami finansowania samochodu?

Oceń