Co zrobić w przypadku przegrzania silnika?

06.06.2018 13:14

Zbliża się kolejny upalny weekend. Większość zastanawia się, jak wykorzystać piękną pogodę na świeżym powietrzu. Jednak taka aura sprzyja przegrzaniom silnika w samochodzie. Co zrobić, żeby uniknąć takiej awarii i jak zareagować w przypadku usterki?

przegrzanie silnika fot. Value Stock Images East News

Ponad 30-stopniowe upały powodują, że nie marzymy o niczym innym, jak o wyjeździe nad wodę. Jak się okazuje, takie warunki są niezwykle ciężkie dla naszego samochodu, a dokładniej dla silnika. Zanim zdecydujemy się na podróżowanie przy wysokich temperaturach, powinniśmy przygotować nasz pojazd przed ewentualnym przegrzaniem, które zmusi nas do zatrzymania się na poboczu.

Jak nie przegrzać silnika: Sprawdź stan techniczny swojego auta

Najczęstszą przyczyną przegrzania jednostki napędowej jest stan techniczny pojazdu, a nie tak jak wielu sądzi – pogoda. Sprawny i napełniony układ chłodniczy bez większych kłopotów poradzi sobie z upałami, które nadejdą w ciągu najbliższych dni. Aby tak się stało, należy zwrócić uwagę, żeby w układzie chłodzenia znajdowało się odpowiednie ciśnienie. Dzięki temu nie dojdzie do gotowania się płynu, który w prawidłowy sposób będzie odprowadzał ciepło z agregatu. Należy pamiętać, że nawet najmniejsza dziura powodująca ubytki płynu w niesprzyjających okolicznościach może spowodować, że silnik zacznie się przegrzewać.

Do zaburzenia odprowadzania ciepła z agregatu może doprowadzić również wadliwe działanie jednego z czujników lub zablokowanie zaworu w korku zbiorniczka wyrównawczego. Kierowcy muszą mieć się na baczności, ponieważ usterki, które ciężko zlokalizować, mogą dać się we znaki, powodując spore wydatki. Oto kilka rzeczy, o które można zadbać, zanim wyruszy się w drogę:

1. Sprawdź przewody układu chłodzenia

Najczęściej pękają, kiedy są mocno zużyte i przestarzałe. Możemy je wzmocnić poprzez zastosowanie zbrojonej taśmy albo łatki do dętek rowerowych. Można też zastąpić przewód wodny nieoryginalną rurką do układu chłodzenia. Jednak w tym przypadku należy pamiętać, aby nie zaginać takiego przewodu.

2. Zwracaj uwagę na poziom płynu chłodzącego i oleju silnikowego

W upalne dni silnik nagminnie potrzebuje płynu chłodzącego. W przypadku niedopilnowania jego prawidłowego poziomu, jak i oleju silnikowego dojdzie do tego, że jednostka będzie pozbawiona chłodzenia. Żeby do tego nie doprowadzić, należy pamiętać o regularnym sprawdzaniu i ewentualnym uzupełnianiu.

3. Przyjrzyj się wentylatorowi

Aby sprawdzić, czy wentylator działa, jak należy, wystarczy, że zaparkujemy samochód i zostawimy włączony silnik. Tak, to nie jest zgodne z przepisami, ale w tej sytuacji podejmujemy czynność diagnostyczną. Kolejnym krokiem jest zaciągnięcie hamulca ręcznego, wyłączenie klimatyzacji i pozostawienie pojazdu na wolnych obrotach. Jeśli będzie gorąco, to w większości przypadków już po kilku minutach usłyszymy szum wentylatora chłodnicy.

Jeżeli go nie usłyszymy, a wskaźnik temperatury będzie szedł w górę, to będzie znaczyło, że wentylator nie działa. Właściciele najnowszych modeli będą musieli odwiedzić warsztat.

4. Odpowiedni płyn chłodzący to podstawa

Obecnie na rynku mamy dostępne płyny dostosowane do starszych układów chłodniczych (IAT), a także do tych nowocześniejszych klasy OAT i innych. Różnice polegają na wykorzystaniu różnych rodzajów dodatków przeciwkorozyjnych. Chociaż zmieszanie płynów różnych rodzajów nie odbije się negatywnie na naszej chłodnicy, to nie warto tego stosować na dłuższą metę. Wówczas może dojść do wytrącenia się substancji, które osadzą się na ściankach chłodnicy i zablokują termostaty lub zawory.

Przegrzanie silnika: Co zrobić, gdy do tego dojdzie?

Jeśli jedziemy samochodem i nagle spod naszej maski zacznie wydobywać się dym, powinniśmy jak najszybciej zjechać z drogi i wyłączyć silnik. W żadnym wypadku nie otwierajmy maski auta, ponieważ wysokie ciśnienie w układzie chłodzenia może w każdym momencie rozszczelnić układ i nas bardzo poparzyć.

Dopiero po kilkunastu minutach możemy otworzyć maskę i zobaczyć, co się stało. Jeżeli agregat jest jeszcze ciepły, mamy większe szanse na zlokalizowanie miejsca wycieku. Wówczas warto sprawdzić rury doprowadzające ciecz do chłodnicy. Jeśli górny przewód będzie zimny, to najprawdopodobniej występuje problem związany z krążeniem wody. Za awarię często odpowiada pompa albo termostat. Podwyższona temperatura przewodów to znak, że obieg płynu chłodniczego przebiega w sposób prawidłowy.

Jeżeli uda nam się zobaczyć wyciek, możemy go zatamować np. mocną taśmą. Na stacjach benzynowych możemy kupić specjalne środki, którymi uszczelnimy małe dziury w chłodnicy. Chociaż unikniemy wezwania pomocy drogowej, nie obędzie się bez wizyty w warsztacie.

Zanim udamy się w dalszą podróż, po ostygnięciu jednostki napędowej powinniśmy uzupełnić ubytki płynu chłodniczego. Najlepsza będzie woda destylowana.

TO MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ:

RadioZET.pl/auto-swiat.pl/MW

Oceń