Zamknij

Przymierzasz się do zakupu hybrydy? To powinno Cię zainteresować

Honda C-HR
fot. materiały prasowe

Samochody hybrydowe to w Polsce dynamicznie rosnący segment rynku. Sprzedaż aut hybrydowych przekroczyła 20 tys. egzemplarzy rocznie, a kierowcy mogą wybierać z bogatej oferty, obejmującej niemal wszystkie segmenty i rodzaje nadwozia. Jeśli chcesz dołączyć do coraz liczniejszego grona posiadaczy hybrydy, oto co warto o nich wiedzieć.

Jaki samochód hybrydowy kupić? Na co zwracać uwagę?

Zastanawiając się nad tym, jaki samochód hybrydowy kupić, trzeba wziąć pod uwagę, na jakich cechach samochodów najbardziej nam zależy. Jeśli najważniejszym kryterium są kwestie finansowe, duże korzyści przyniesie sprawdzenie, z jakimi całkowitymi kosztami utrzymania wiąże się zakup danego modelu. Cena zakupu jest tu oczywiście istotnym czynnikiem, ale nie najważniejszym. O tym, ile kosztuje hybryda, decyduje także niskie zużycie paliwa, niewielkie koszty serwisu, które są skutkiem dużej niezawodności i prostej konstrukcji, a także wysoka wartość odsprzedaży.

Jeżeli przy podejmowaniu decyzji, jakie auto hybrydowe wybrać, bardziej od kwestii finansowych zależy nam na osiągach i komforcie prowadzenia, znajdziemy wśród samochodów hybrydowych dostępnych w Polsce szeroką ofertę dynamicznych aut o dużej mocy, stabilnej konstrukcji i świetnym zawieszeniu. Najnowszym przykładem takiego auta jest nowa Toyota Corolla. Model ten na pierwszy rzut oka nie kojarzy się z osiągami – chyba że ktoś pamięta sportową, tylnonapędową Corollę AE86 – ale debiutująca w tym roku Corolla 12. generacji może zaskoczyć. Corolla z napędem hybrydowym o mocy 180 KM rozpędza się do setki w 7,9 s. W przypadku hybrydowej Toyoty RAV4 AWD-i wynik jest niewiele gorszy – tylko 8,1 s do 100 km/h. Napęd hybrydowy pod maską kryją także typowe auta sportowe, takie jak Lexusy RC i LC, a także luksusowe limuzyny, jak Lexus LS czy Mercedes Klasy S.

Kierowcy, którzy potrzebują przestronnego, wygodnego auta zarówno do codziennej jazdy, i na wycieczkę poza miasto, najchętniej sięgają po SUV-y. Jakie auta hybrydowe znajdziemy w tym coraz popularniejszym segmencie? Wybór jest ogromny – od kompaktowego crossovera Toyota C-HR, przez średniej wielkości SUV-y jak Toyota RAV4 czy Mitsubishi Outlander po luksusowe auta, takie jak Lexus RX, Porsche Cayenne czy Range Rover.

Cena hybrydy

Ile kosztuje auto hybrydowe? Ceny hybryd mieszczą się w tym samym przedziale co porównywalne samochody z silnikiem Diesla o podobnej mocy. Najmniejszy samochód hybrydowy dostępny w Polsce – Toyota Yaris Hybrid o mocy 100 KM – jest oferowany w cenniku na 2019 rok od 68 900 zł za wersję Active, zaś średnia wersja Premium kosztuje o 2000 zł więcej. Kompaktowy Auris Hybrid Active kosztuje od 77 400 zł, zaś nowa Toyota Corolla Hatchback w wersji hybrydowej wchodzi właśnie na rynek w cenie 89 900 zł. Hybrydowa RAV4 4x2, średniej wielkości SUV o mocy 218 KM, jest dostępna od 129 900 zł. Natomiast powracająca na polski rynek Toyota Camry z napędem hybrydowym kosztuje od 141 900 zł.

Ceny samochodów hybrydowych innych marek kształtują się podobnie. Kia Niro kosztuje od 91 990 zł, zaś za hybrydowego Hyundaia IONIQ trzeba zapłacić od 108 400 zł. Ford Mondeo z napędem hybrydowym jest oferowany w wyprzedaży rocznika za 128 950 zł (cena katalogowa 139 730 zł).

Opinie kierowców

Samochody hybrydowe cieszą się bardzo dobrymi opiniami kierowców, ze względu na niskie koszty utrzymania, bezawaryjność, komfortową jazdę z automatyczną przekładnią w standardzie i ciszę we wnętrzu. Potwierdzają to decyzje zakupowe polskich taksówkarzy, którzy bardzo chętnie sięgają po takie modele jak Prius, Prius+ czy Auris TS Kombi Hybrid. Zawodowi kierowcy podkreślają, że wielogodzinna jazda hybrydą jest znacznie mniej męcząca niż konwencjonalnym samochodem. Wynika to z tego, że podczas jazdy na silniku elektrycznym, a zatem nawet przez połowę czasu jazdy w mieście, samochód prawie nie generuje hałasu i wibracji. Pracę ułatwia także automatyczna skrzynia biegów oraz bogate wyposażenie, m.in. w nawigację satelitarną, kamerę cofania, wspomaganie podjazdu pod wzniesienie czy systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense.

Sposób ładowania

Ładowanie samochodu hybrydowego to najprostszy element obsługi auta. A to dlatego, że hybryd się nie ładuje! Wystarczy zatankować paliwo na stacji, by w miejskich warunkach móc korzystać z jazdy na samym silniku elektrycznym średnio przez połowę czasu jazdy. Oczywiście są dostępne na rynku także auta hybrydowe typu plug-in, czyli z akumulatorem ładowanym prądem z zewnętrznej sieci, ale stanowią one margines rynku hybryd, który w 2018 roku osiągnął poziom prawie 24 tys. sprzedanych egzemplarzy.

Jak działa auto hybrydowe?

Napęd hybrydowy w swojej najbardziej zaawansowanej wersji składa się z silnika benzynowego oraz dwóch silników elektrycznych, z których jeden pełni przede wszystkim funkcję napędu, zaś drugi to głównie generator produkujący prąd. Układ hybrydowy obejmuje także baterię trakcyjną, specjalną przekładnię planetarną, działającą jak automatyczna skrzynia biegów, oraz jednostkę sterującą, czyli komputer, który zarządza pracą całego układu.

Jak to możliwe, że samochód nieładowany z zewnętrznej sieci może poruszać się w bezemisyjnym trybie elektrycznym nawet przez połowę czasu jazdy? Aby zrozumieć, jak działa napęd hybrydowy, trzeba zwrócić uwagę na opatentowaną przez Toyotę przekładnię planetarną. Za sprawą tego urządzenia samochód hybrydowy może być napędzany równocześnie silnikiem benzynowym i elektrycznym, samym benzynowym lub tylko elektrycznym. Do zasilania motoru elektrycznego służy prąd generowany podczas hamowania lub w procesie optymalizacji obrotów silnika benzynowego. Proces ten obniża zużycie paliwa i wydłuża żywotność silnika spalinowego.

Wady i zalety samochodów z napędem hybrydowym

Zalety hybryd to przede wszystkim niskie zużycie paliwa i emisja spalin, cicha, komfortowa jazda często przy wyłączonym silniku spalinowym, wygoda automatycznej skrzyni biegów. Do atutów hybryd należy także bogate wyposażenie, m.in. w elektroniczne systemy i ułatwienia, które w hybrydzie działają na postoju dłużej niż w konwencjonalnym aucie za sprawą pojemnej baterii trakcyjnej. Ma to oczywiście największe znaczenie w przypadku systemu audio, klimatyzacji i elektrycznego nagrzewania wnętrza. Zaletą hybryd jest także oszczędna, w połowie elektryczna jazda bez potrzeby ładowania akumulatora z gniazdka. Choć z drugiej strony, z punktu widzenia właściciela domu jednorodzinnego z garażem i panelami fotowoltaicznymi na dachu brak instalacji do ładowania akumulatora samochodu może być postrzegany jako wada.

Wśród wad napędu hybrydowego czasem wymieniane są takie aspekty jak mniejszy bagażnik, ograniczona dynamika jazdy, wysokie ceny czy obawa o trwałość akumulatorów. Opinie tego rodzaju opierają się jednak na przestarzałych danych, które dotyczą coraz mniejszej liczby modeli i producentów. W przypadku Toyoty wszystkie modele hybrydowe już od lat mają tę samą pojemność bagażnika, co ich konwencjonalne odpowiedniki, a ich ceny są na podobnym poziomie co porównywalne samochody z silnikiem Diesla. Akumulatory trakcyjne hybryd objęte są zazwyczaj gwarancją dłuższą niż gwarancja na samochód – nawet do dziesięciu lat. Ich trwałość potwierdzają bogate doświadczenia na całym świecie, zebrane w ciągu 20 lat obecności hybryd na rynku. Co do dynamiki, hybrydy mogą mieć różną charakterystykę, podobnie jak konwencjonalne silniki. Jednak w przypadku takich modeli jak RAV4 Hybrid z napędem 2,5 l o mocy 218 KM czy Corolla Hybrid 2,0 l o mocy 180 KM stanowią one najmocniejszą, najbardziej zrywną wersję napędową danego modelu.

Na które modele hybrydowe warto zwrócić uwagę?

Na polskim rynku jest dostępnych ponad 50 modeli hybrydowych, jednak zainteresowanie nabywców nie rozkłada się między nimi po równo. Liderem hybryd w Polsce jest Toyota – marka, która stworzyła rynek hybryd w naszym kraju. Samochody hybrydowe Toyoty zajmują cztery pierwsze miejsca w rankingu popularności zelektryfikowanych aut. Na pierwszym miejscu figuruje awangardowy crossover Toyota C-HR, na drugim znalazł się kompaktowy Auris, na trzecim miejski Yaris, a na kolejnym popularny SUV średniej wielkości, RAV4. Do pierwszej dziesiątki należą także SUV-y Lexus NX i RX, Kia Niro oraz tzw. miękkie hybrydy marki Audi – Q8, A6 i Q7.

Obok dotychczasowych bestsellerów warto zwrócić uwagę także na nowe modele hybrydowe z 2019 roku, które właśnie wchodzą na rynek. Następcą popularnego Aurisa jest Corolla 12. generacji, dostępna z nadwoziem Hatchback, TS Kombi i Sedan. Nowa Camry wzbogaci o napęd hybrydowy Toyoty segment D/E, zaś hybrydowy RAV4 nowej generacji jest jeszcze bardziej dynamiczny, przyjemny w prowadzeniu i stanowi najmocniejszą wersję RAV4 w historii tego SUV-a.

Nowa Toyota RAV4

Nowa Toyota RAV4 2019 to przestronny SUV o wyróżniającym się designie i bardzo dobrych właściwościach jezdnych. W wersji 4x4 elektryczny, włączający się automatycznie napęd AWD-i współpracuje z układem hybrydowym, łącznie dostarczając 222 KM mocy i rozpędzając auto do 100 km/h w 8,1 s. Dzięki nowoczesnej, modułowej platformie TNGA RAV4 ma nisko położony środek ciężkości, niewielką masę oraz mocne, sztywniejsze o 57 procent nadwozie, które sprawia, że auto prowadzi się stabilnie, pewnie i z dużą przyjemnością. Przemyślane rozłożenie elementów podwozia i napędu powoduje, że wnętrze jest wyjątkowo przestronne i wygodne, a bagażnik osiągnął najlepszą w klasie pojemność 580 litrów (VDA). Na wyposażenie nowej Toyoty RAV4 składają się takie systemy jak zwiększający możliwości terenowe system Trail Mode, najnowsza generacja systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense z funkcją połączenia alarmowego eCall, wirtualne wsteczne lusterko, które może działać jako cyfrowy monitor o znacznie szerszym polu widzenia, oraz system audio JBL. Więcej na temat RAV4 tutaj: https://www.toyota.pl/new-cars/rav4/.

toyota-rav4-2019v2
fot. materiały prasowe

Nowa Toyota Corolla

Toyota Corolla to najpopularniejszy samochód na świecie, którego globalna sprzedaż przekroczyła w ubiegłym roku 1,2 mln egzemplarzy. Nowy model wprowadza do segmentu kompaktów modułową platformę TNGA, która zapewnia świetne właściwości jezdne, sztywne nadwozie i nisko położony środek ciężkości, oraz dwa napędy hybrydowe do wyboru – 122-konny i 180-konny, który rozpędza Corollę do setki w 7,9 s. Debiutujący model zastępuje nie tylko sedana Corolla 11. generacji, ale także Aurisa. Dlatego od tego roku kompaktowa Toyota zarówno z nadwoziem Sedan, jak i Hatchback oraz TS Kombi nosi tę samą nazwę – Corolla.

toyota-corolla-sedan
fot. materiały prasowe

Nowa Corolla Hybrid jest nie tylko dynamiczna i oszczędna, ale także nowocześnie wyposażona. Komfort i bezpieczeństwo podróży zwiększają takie udogodnienia jak wyświetlacz 3D między zegarami, zsynchronizowany z ekranem dotykowym 8 cali i wyświetlaczem Head-up Display na przedniej szybie, a ponadto system multimedialny z nagłośnieniem JBL, usługi Connected Services z połączeniem z internetem, systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense z systemem eCall, który automatycznie powiadamia służby ratunkowe w razie poważnego wypadku, indukcyjna ładowarka do telefonów czy system autonomicznego parkowania SIPA z inteligentnym sonarem odległości, zwiększającym bezpieczeństwo parkowania. Szczegółowo o nowej Corolli tutaj.

Toyota C-HR

Toyota C-HR Hybrid, najpopularniejszy samochód hybrydowy w Polsce, przyciąga kolejnych kierowców bardzo atrakcyjnym designem i świetnymi właściwościami jezdnymi. Ten kompaktowy crossover o zwiększonym prześwicie jest tak zwinny i stabilny w prowadzeniu jak dynamiczny hatchback. Wpływa na to bardzo sztywna konstrukcja nadwozia, nisko położony środek ciężkości oraz zawieszenie wielowahaczowe z tyłu. Toyotę C-HR napędza układ hybrydowy o mocy 122 KM z silnikiem 1,8 l, który rozpędza auto do setki w 11 s, a zużywa średnio od 3,8 l/100 km (wg NEDC). Pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense z adaptacyjnym tempomatem należy do jego standardowego wyposażenia, podobnie jak system multimedialny z ekranem dotykowym 8 cali, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna czy kamera cofania. Więcej na temat Toyoty C-HR na stronie producenta.

toyota-c-hr
fot. materiały prasowe