Słuchaj
Robert Karpowicz, Marcin Sońta , Aga Kołodziejska
Michał Korościel
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Mateusz Ptaszyński
Justyna Dżbik
Hubert Radzikowski
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Rząd wybuduje fabrykę samochodów elektrycznych

01.04.2019 09:07

– Budowa fabryki polskich samochodów elektrycznych ma kosztować 2 mld zł – powiedział prezes ElectroMobility Poland (EMP) Piotr Zaremba. Budowa zakładu potrwa 2-3 lata, pod uwagę branych jest 17 lokalizacji.

fabryka aut fot. EDYTA STRZELEC REPORTER East News

– Na przełomie 2022 i 2023 roku ruszymy z masową produkcją polskich samochodów elektrycznych – zapowiedział prezes EMP. Dodał, że „początkowo z taśm zjedzie 100 tys. aut rocznie, docelowo produkcja wyniesie 200 tys. modeli w kilku segmentach”.

Zaremba poinformował, że „koszt inwestycji przy produkcji 100 tys. samochodów to 2 mld zł”. „I taką kwotę musimy wyłożyć, żeby fabrykę zbudować w dobrym standardzie, czyli standardzie przemysłu 4.0, bez nadmiernej automatyzacji tam, gdzie nie jest to potrzebne” – podkreślił.

Fabryka aut elektrycznych w Polsce: Gdzie powstanie?

Jak zapowiedział Zaremba, budowa fabryki potrwa 2-3 lata. „Równolegle nasi dostawcy będą produkować maszyny po to, żeby za 2,5-3 lata przyjechały one do fabryki i żebyśmy mogli uruchomić próbną produkcję” – wskazał. Wyjaśnił, że jest to konieczne, by wyeliminować ewentualne błędy konstrukcyjne, zanim samochody trafią do klienta. „Próbna produkcja miałaby ruszyć siedem miesięcy przed docelową” – stwierdził.

Na pytanie, gdzie powstanie nowy zakład, prezes EMP powiedział, że na liście jest 17 lokalizacji. „W najbliższym czasie określimy 3-4 lokalizacje, które trafią na tzw. krótką listę” – zapowiedział Zaremba.

Podkreślił, że nowy zakład stworzy ok. 3 tys. miejsc pracy.

Zaremba poinformował, że w fabryce znajdzie się lakiernia, spawalnia, hala montażu, a w późniejszym terminie – gdy roczna produkcja samochodów wzrośnie znacznie powyżej 100 tys. sztuk – także tłocznia. „Dopiero wtedy będzie to opłacalne” – dodał.

Pytany, czy dostawcami podzespołów do produkcji aut elektrycznych będą polskie firmy, szef EMP powiedział: „Jestem przekonany, że duża część tych partnerów będzie pochodziła z Polski”.

Fabryka aut elektrycznych w Polsce: Elektromobilność ważnym ogniwem

Jak mówił, od 2016 roku, czyli od momentu, kiedy powstał Plan rozwoju elektromobilności Ministerstwa Energii, w zakresie infrastruktury zaszły znaczące zmiany; pojawiły się regulacje sprzyjające budowie stacji ładowania oraz Fundusz Niskoemisyjnego Transportu dostarczający środki na ich budowę.

Rozwój sektora elektromobilności jest jednym ze ważniejszych projektów zapisanych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, czyli tzw. planie Morawieckiego, który złożony jest z pięciu filarów: reindustrializacji, rozwoju innowacyjnych firm, kapitału dla rozwoju, ekspansji zagranicznej oraz rozwoju społecznego i terytorialnego.

Przyjęta przez rząd w lutym 2017 r. strategia zakłada, że do 2025 r. po polskich drogach ma jeździć 1 mln pojazdów elektrycznych, a rozwój elektromobilności miałby pociągnąć za sobą rozwój innowacyjnego przemysłu i rozwój sieci elektroenergetycznych.

TO RÓWNIEŻ CIĘ ZAINTERESUJE:

RadioZET.pl/PAP/MW

Oceń