Słuchaj
Damian Michałowski, Michał Korościel
Damian Michałowski, Michał Korościel
Marcin Sońta , Mateusz Ptaszyński
Justyna Dżbik, Kamil Nosel
Hubert Radzikowski
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Które stacje benzynowe mają najlepszy olej?

01.03.2018 14:18

Najprawdopodobniejszą przyczyną nieuruchomienia samochodu po mroźnej nocy jest akumulator. Jednak poza nim winowajcą może być kiepskiej jakości paliwo. Sprawdź, gdzie powinieneś tankować, żeby uniknąć rozczarowania.

tankowanie

Skutki ujemnych temperatur najbardziej dają się we znaki dieslom. Jednak i właściciele samochodów innych silników mają problem z uruchomieniem pojazdu. Najczęstszym powodem jest rozładowany akumulator, ale przyczyną może być paliwo.

Według przepisów stacje paliw mogą sprzedawać zimowe paliwo w terminie od 16 listopada do końca lutego. Wówczas sprzedawana benzyna, a raczej jej temperatura zablokowanego zimnego filtra (CFPP) powinna wyróżniać się temperaturą w wysokości -20 stopni Celsjusza. Dzięki temu nie dojdzie do wytrącenia się parafiny, która może skutkować zablokowaniem układu zasilania jednostki napędowej albo układu wtryskowego.

Serwis Wirtualnej Polski sprawdził, co warto tankować i na jakich stacjach benzynowych. Kolejność miejsc ułożono alfabetycznie.

BP

Brytyjskie przedsiębiorstwo naftowe oferuje zimowe paliwo, którego temperatura mętnienia wynosi od -8 do -11 stopni, a temperatura zablokowania zimnego filtru od -20 do -32. Całość związana jest z partią paliwa, które trafia do sprzedaży.

Paliwo premium BP Ultimate składa się z dodatkowych właściwości niskotemperaturowych, dzięki czemu CFPP jest niższe średnio o 3 stopnie Celsjusza w porównaniu do paliwa benzynowego.

Circle K (dawniej Statoil)

Firma na swojej stronie internetowej podaje, że temperatura zablokowania zimnego filtra w paliwie standardowym uzyskuje  -20 stopni Celsjusza. W podstawowych paliwach zimowych wystarczy kilka stopni poniżej zera, żeby kryształki parafiny mogły się wytrącać. Temperatura mętnienia paliwa standardowego osiąga wyniki od -7 do -15 stopni.

Jeśli chodzi o olej napędowy premium, to zablokowanie zimnego filtra osiąga -32 stopnie. Jednak wszystko jest zależne od panujących warunków pogodowych. W najgorszym razie może wynieść nawet -45 stopni Celsjusza. Zdaniem przedsiębiorstwa temperatura mętnienia wynosi co najmniej -22 stopnie.

Lotos

Temperatura zablokowania zimnego filtra (CFPP) w standardowym oleju napędowym liczy -20 stopni. W przypadku zimniejszych dni przedsiębiorstwo zaleca stosowanie arktycznego oleju I Z-40. Powoduje, że CFPP sięga -32 stopni Celsjusza, a jego temperatura mętnienia dochodzi do -22 stopni.

Lukoil

Rosyjski koncern naftowy gwarantuje, że w okresie zimowym temperatura zablokowania zimnego filtru sięga przynajmniej -20 stopni Celsjusza. Jak podaje Wirtualna Polska, temperatura mętnienia nie jest normowana. Jak podaje sama firma, przyczyną jest to, że wartość parametrów zmienia się w zależności od lokalizacji bazy załadunkowej dostawcy paliwa. Informacje są dostępne u operatora stacji, dlatego w razie wątpliwości, klient może sprawdzić wartość obecnych parametrów.

Orlen

Największe przedsiębiorstwo w Polsce podaje na swojej stronie, że zarówno w standardowym oleju napędowym, jak i w premium temperatura zablokowania zimnego filtra osiąga -20 stopni Celsjusza. W przypadku temperatury mętnienia nie mamy żadnych danych.

Shell

Z informacji uzyskanych na stronie brytyjsko-holenderskiego koncernu petrochemicznego możemy przeczytać, że w zimowym oleju napędowym temperatura blokady zimnego filtra ma przynajmniej -20 stopni. Shell zwraca uwagę na paliwa, które mogą przewyższać właściwości. Jeśli chodzi o temperaturę blokowania zimnego filtra, producent zaznacza, że najlepiej jest zapytać o to na stacji przed zatankowaniem.

RadioZET.pl/moto.wp.pl/MW

Oceń