Słuchaj
Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Aga Kołodziejska
Damian Michałowski
Hubert Radzikowski
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Szwedzi robią to coraz lepiej | Volvo S90

14.03.2019 22:39

Volvo S90 to od zawsze symbol flagowej limuzyny od szwedzkiego producenta, który nie bez sukcesów stara się stawiać czoła konkurencji z wyższych klas. Wszyscy fani motoryzacji pamiętają, jak kilka lat temu Volvo postanowiło zmienić linię stylistyczną. Po premierze kolejnych modeli widzimy, jak statystyki sprzedaży szybują w górę. Jak w tej sztafecie modeli wypada S90? 

Szwedzi robią to coraz lepiej | Volvo S90 fot. ---

Do stylistyki zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Pociągła maska, podkreślona wytłoczeniami i zakończona masywnym grillem z logo producenta. Natomiast prawdziwego szyku nadaje tutaj linia boczna. Stosunkowo długie nadwozie zostało zaprojektowane tak, żeby wyglądało dostojnie i jednocześnie dynamicznie, ale nie ciężko. Drobnym, ale jakże ważnym elementem jest delikatna chromowa linia wzdłuż pojazdu. Jedynym elementem wizualnym, do którego nie jestem specjalnie przekonany, jest tył. Sprawia wrażenie uciętego auta „zbyt szybko”. Tak nagle. Myślę, że spokojnie można by stylistycznie zakończyć samochód w nieco lżejszej formie. 

IMG_2732

Bardzo ciekawie w tym zestawieniu wypada kolor, którego, przyznam się, chyba do tej pory nie spotkałem na ulicy – Maple Brown. Przyznaję, że zaskakująco pasuje do sylwetki S90. Na zdjęciach widzicie egzemplarz w najwyższym z dostępnych pakietów Inscription. Wnętrze pojazdu to prawdziwy pokaz możliwości, jak stylowo i w praktyczny sposób połączyć różne rozwiązania. Wsiadając za kierownicę, czujemy pewnego rodzaju wyjątkowość. Wykonanie, rozplanowanie oraz spasowanie elementów jest na najwyższym poziomie. 

IMG_2717

Jak w środku? 

Szwedzki producent od jakiegoś czasu przyzwyczaja swoich klientów do sporej wielkości tabletu, który pełni rolę centrum multimedialnego. Przy pierwszym kontakcie system może się wydawać aż zbyt prosty – natomiast przy tym jest intuicyjny do bólu. Fakt, nie zaznamy tu żadnych graficznych ekscesów, ale jego prostota idealnie pasuje do eleganckiego wnętrza. Co ciekawe, możliwie ograniczono fizyczne przyciski na pokładzie S90. A co z zegarami? To kolejny wyświetlacz, tym razem o przekątnej 12 cali, który konfigurujemy, jak tylko chcemy. 

Jako człowiek z radia nie mogę nie wspomnieć o nagłośnieniu. Przekornie wcześniej napiszę zdanie o wyciszeniu, bo to zasługuje na pochwałę. Przy wyższych prędkościach nie zaznamy nieprzyjemnych, rozpraszających szumów czy innych dźwięków z zewnątrz. A jeżeli w trasie najdzie nas na odsłuchanie jednego z artystów, którzy zgarnęli tegoroczne Fryderyki, do naszej dyspozycji mamy aż 19 głośników w systemie Bowers&Wilkins. 

IMG_2748

To co, jedziemy? 

Wspólnie z Volvo S90 pokonaliśmy trasę ponad 800 kilometrów, jadąc z Warszawy do miejscowości Gródek nad Dunajcem, do Hotelu Heron Live, po najróżniejszych drogach. Od autostrady, po drogi szybkiego ruchu, aż na drobnych wiejskich trasach kończąc. Zawieszenie na trasie pracuje prawidłowo, czasami miałem nawet wrażenie, że aż za bardzo nastawione jest na komfort. Napęd AWD bez problemu rozprowadza moc i zgodnie współpracuje z 8-biegowym automatem. W wersji T6 z silnika o pojemności 2.0 wyciśnięto aż 310 KM. To klasyczny przykład downsizingu. 

IMG_2724

Narzekanie? 

Nic z tych rzeczy. Osiągając prędkość 100 km/h poniżej 6 sekund, przy tych gabarytach nie możemy narzekać. Do tego możemy dodać w miarę rozsądne spalanie. Podczas spokojnej jazdy w trasie możemy zejść w okolice 9,5/10l/100 km, a jeżdżąc po mieście lub bardziej dynamicznie, nastawmy się na wynik powyżej 12l. Oczywiście, wszystko zależy od tego, jak ciężką mamy nogę oraz jaką konfigurację wybierzemy. Osiągi zależą od trybu jazdy – do wyboru: Eco, Comfort i Dynamic. 

IMG_2744

To jak w końcu? Kupować czy nie kupować? 

Cena Volvo S90 T6 w testowej wersji to koszt 302 300 zł. Czy to dużo? Na pewno, ale na tle rywali cennik szwedzkiego producenta wypada już całkiem korzystnie, tym bardziej że możemy liczyć na bogate wyposażenie w standardzie. 

Jakiś czas temu Volvo, wypuszczając następcę S80, podeszło do ataku na klasę wyższą. Dzisiaj już wiemy, że niemalże są u bram konkurencji, a w wielu przypadkach już rozgościli się na ich podwórku. S90 to świetny wybór dla kierowców, którym albo znudziło się, albo szukają zmiany po Audi A6, BMW serii 5 czy Mercedesie Klasy E. Nie ma w tym nic zaskakującego. To stylowo i designersko wyglądający samochód o mocnym silniku, oferujący również ekonomiczną jazdę. 

Marcin Łukasik 

IMG_2713
IMG_2742
IMG_2753
Oceń