Słuchaj
Michał Korościel, Damian Michałowski
Marcin Sońta , Mateusz Ptaszyński
Justyna Dżbik, Kamil Nosel
Hubert Radzikowski
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Tragiczny wynik popularnego modelu Fiata w testach zderzeniowych [ZDJĘCIA]

06.12.2018 13:37

W kolejnych testach zderzeniowych Euro NCAP sprawdzono dziewięć modeli samochodów. Najgorzej zaprezentował się Fiat Panda, który nie zdobył ani jednej gwiazdki.

Fiat Panda fot. Euro NCAP

W testach zderzeniowych Euro NCAP wzięło udział dziewięć modeli samochodów: BMW X5, Hyundai Santa Fe, Peugeot 508, Volvo S60 i V60, Audi Q3, Jaguar I-Pace, a także Fiat Panda i Jeep Wrangler. O ile pierwsze siedem pojazdów zostało ocenionych na maksymalną liczbę pięciu gwiazdek, o tyle o wiele gorzej zaprezentował się Wrangler, a przede wszystkim Panda. Nowe auto Jeepa otrzymała zaledwie jedną gwiazdkę, a Panda nie zdobyła ani jednej.

Testy zderzeniowe Euro NCAP: Dramatyczny wynik Fiata Pandy

Fiat Panda dostał 45 proc. za ochronę dorosłych pasażerów, a za ochronę dzieci w wieku 6 i 10 lat zaledwie 16 proc. Ochrona pieszych została oceniona na 47 proc., a asystenci bezpieczeństwa tylko na 7 proc.

Przy zderzeniu przednim z barierą słabo chroniony był korpus kierowcy. Słaba ochrona dotyczyła też szyi, głowy i klatki piersiowej pasażera jadącego z tyłu oraz samego kierowcy. W trakcie uderzenia z barierą boczną ochrona klatki piersiowej była marginalna. Słaba ochrona to problem również dla przednich i tylnych siedzeń: istnieje duże ryzyko urazów kręgów szyjnych w razie zderzenia tylnego.

Powodem mizernego wyniku Pandy jest m.in. to, że auto nie dysponuje autonomicznym układem hamowania awaryjnego, a także żadnym systemem wspomagającym kierowcę, który spełniałby wymogi programu Euro NCAP.

Testy zderzeniowe Euro NCAP: Jeep Wrangler z jedną gwiazdką

Zaskakująco słabo na testach pokazał się Jeep Wrangler. Nowy samochód otrzymał jedynie jedną gwiazdkę. Ochronę dorosłych pasażerów oceniono na 50 proc., ochronę dzieci na 69 proc., pieszych na 49 proc., a asystenci bezpieczeństwa dostali tylko 32 proc. Przy zderzeniu czołowym słabo chroniona jest klatka piersiowa kierowcy, a przy zderzeniu z barierą słabo chronieni są zarówno kierowca pojazdu, jak i pasażer. Plusem dla tego modelu jest dobra ochrona przy teście zderzenia bocznego, w którym Wrangler otrzymał maksymalną liczbę punktów.

Chociaż pozostałe siedem samochodów może pochwalić się pięcioma gwiazdkami, w kilku z nich doszło do zaskakujących odkryć. Na przykład w BMW X5 przez źle zamontowaną poduszkę kolanową kierowcy istnieje spore ryzyko urazu nóg kierowcy, a w Hyundaiu Santa Fe w egzemplarzach w wersji z dachem panoramicznym źle rozmieszczone boczne poduszki powietrzne grożą podarciem. Na szczęście koncern dokonał zmian w ich mocowaniu i poprawił je we wcześniejszych modelach.

TO MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ:

 RadioZET.pl/auto-swiat.pl/MW

Oceń