Tymczasowe oznakowanie podczas remontów: Na co muszą przygotować się kierowcy?

11.09.2018 10:11

Odpowiednie oznakowanie dróg w czasie remontu pomaga zarówno kierowcom, jak i budowlańcom. W związku z tym eksperci zastanawiają się, jakie nowe rodzaje znaków mogą pojawić się przy drodze, aby jeszcze mniej utrudnić ruch. Czego możemy spodziewać się podczas jazdy?

remont drogi fot. MARIUSZ GRZELAK REPORTER East News

Tymczasowa organizacja ruchu

W trakcie remontu dróg istotnym elementem jest stworzenie tymczasowej organizacji ruchu. Projekt zakłada wprowadzenie ograniczenia ruchu, nowego oznakowania i zabezpieczenia miejsc, w których obecnie trwają remonty.

Znaki pionowe i poziome

Kiedy powstała tymczasowa organizacja ruchu, zmotoryzowani muszą uważnie patrzeć na znaki. Oznaczenie pionowe najczęściej ostrzega nas przed prowadzonymi robotami, nakazuje zachowania szczególnej ostrożności i ograniczenia prędkości. Kierowcy muszą być wyczuleni na specjalne oznakowanie, które poinformuje nas o objazdach czy zamkniętych ulicach. Ponadto na alternatywnych trasach powinny znaleźć się dodatkowe znaki informujące nas o przebiegu trasy objazdowej.

Warto zaznaczyć, że nie zawsze na takich drogach da się umieścić znaki w widocznym miejscu. W takich sytuacjach bardzo częstym zabiegiem jest zastosowanie taśmy ze stali nierdzewnej, która pozwala zamontować oznaczenie na innych konstrukcjach np. na słupach.

Z kolei znaki poziome występują pod postacią linii przerywanych, pojedynczych, podwójnych i ciągłych oraz strzałek, ale też innych symboli. W czasie tymczasowej organizacji ruchu obowiązuje żółte oznaczenie.

Taśmy ostrzegawcze

Przy remontach dróg wykorzystuje się je do wygradzania odcinków wyłączonych z ruchu pieszych albo do wygradzania wykopów o głębokości do 0,5 m. Nie stosuje się ich przy wygradzaniu w poprzek jezdni.

Zapory drogowe

Podstawowa metoda odgradzania miejsc prowadzonych robót. Ich minimalna długość to 75 cm, a ustawiane są wzdłuż albo w poprzek drogi. Mają charakterystyczne białe i czerwone pasy, które powinny być pokryte materiałem odblaskowym (w przypadku ustawienia ich w poprzek drogi).

Tablice kierujące

Wjeżdżając na odcinek, na którym prowadzone są roboty drogowe, kierujący pojazdami powinni uważnie obserwować tablice kierujące, ostrzegające ich o nagłej zmianie toru jazdy. Występują podczas m.in. zwężenia drogi. Na tablicach znajdują się biało-czerwone strzałki pokazujące, gdzie uczestnicy ruchu powinni jechać.

Tymczasowa sygnalizacja świetlna

Kiedy w trakcie remontu wprowadza się ruch wahadłowy, a żaden z pracowników nie kieruje nim, wskazane jest zainstalowanie tymczasowej sygnalizacji świetlnej. Urządzenie składa się z dwóch sygnalizatorów, które są ze sobą skoordynowane. Mogą być wyregulowane na dwa sposoby: za pomocą wbudowanych zegarów kwarcowych lub przy użyciu kabla. Bardzo często ekipy budowlane umieszczają je na specjalnych wózkach, co pozwala im na bezproblemowe przemieszczanie się razem z postępem prac.

Pachołki drogowe

Są często używane w czasie remontu dróg i często informują kierowców o stopniowym zwężaniu jezdni, wyznaczają tor jazdy, oznaczają podłużny uskok, rozdzielają kierunek ruchu, mogą zabezpieczać świeżo pomalowane linie na jezdni i wygradzają wzdłuż drogi powierzchnie wyłączone z ruchu.   

Światła ostrzegawcze

Ich głównym zadaniem jest wyznaczanie granicy obszaru prowadzonych robót na wypadek złej widoczności. Poza tym informują zmotoryzowanych o przeszkodach na drodze. Kiedy świecą się na żółto, ostrzegają nas o zwężeniu drogi. W przypadku czerwonej barwy informują kierowców, że droga jest całkowicie zamknięta. W obu tych sytuacjach muszą zapalać się i gasnąć z określoną częstotliwością.

TO TEŻ CIĘ ZAINTERESUJE:

RadioZET.pl/moto.wp.pl/MW

Oceń