Słuchaj
Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Aga Kołodziejska
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Marcin Łukasik
Marcin Wojciechowski
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Volkswagen i Ford w globalnym sojuszu. Co przyniesie ta współpraca?

16.01.2019 15:15
xxx zet

Niemiecki koncern Volkswagen i amerykański Ford zawarły globalne porozumienie, w ramach którego będą wspólnie produkować vany i pick-upy. Firmy rozważają również współpracę nad pojazdami elektrycznymi i autonomicznymi.

Ford i Volkswagen w globalnym sojuszu fot. PAP/EPA

Jak podała agencja Associated Press, Ford miałby produkować średnich rozmiarów pick-upy oraz większe vany, natomiast VW odpowiadałby za vany miejskie. Sojusz ma pozwolić firmom rozłożyć koszty na więcej pojazdów i obniżyć średnie wydatki związane z produkcją.

Szef Volkswagena Herbert Diess oraz dyrektor generalny Forda Jim Hackett stwierdzili, że pierwsze pojazdy wyprodukowane przez oba koncerny mogą pojawić się na rynku na początku 2022 r. Firmy spodziewają się, że współpraca przełoży się na zyski od 2023 r.

Amerykański i niemiecki koncern podpisały również porozumienie dotyczące możliwego rozszerzenia współpracy w zakresie pojazdów elektrycznych i autonomicznych oraz przy innych przedsięwzięciach. Spółki nie planują jednak wymieniać się udziałami.

Diess stwierdził, że niemiecki producent notuje braki w zakresie lekkich ciężarówek i średniej wielkości pick-upów. – Współdzielenie platform i komponentów z Fordem zapewnia bardzo konkurencyjny efekt skali – zauważył. W jego ocenie współpraca zapewni sojuszowi pozycję lidera w tym segmencie.

Hackett powiedział natomiast, że „z czasem sojusz pomoże obu firmom w tworzeniu wartości i zaspokajaniu potrzeb klientów i społeczeństwa”. Zaznaczył, że porozumienie „zapewni nie tylko znaczną poprawę wydajności i kondycji obu koncernów, ale również da możliwość współpracy nad kształtowaniem nowej ery mobilności”.

AP wskazała, że producenci samochodów inwestują obecnie miliardy dolarów w nowe technologie, rywalizując z firmami w rodzaju Waymo i Ubera. Presję na nie wywierają również m.in. Unia Europejska i Chiny, które obniżają limity emisji zanieczyszczeń. Koncerny borykają się również ze spowalniającą gospodarką, co wymusza poszukiwanie oszczędności.

W ubiegłym tygodniu Ford ogłosił ograniczenie działalności w Europie i wstrzymanie produkcji mniej rentownych modeli. Planowana restrukturyzacja ma się wiązać z likwidacją fabryk i masowymi zwolnieniami.

TO MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ:

 RadioZET.pl/PAP/MW

Oceń