Słuchaj
Robert Karpowicz, Marcin Sońta , Aga Kołodziejska
Michał Korościel
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Mateusz Ptaszyński
Marcin Wojciechowski
Hubert Radzikowski
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Zmiany na stacjach kontroli pojazdów. To będzie prawdziwa rewolucja

16.04.2019 12:41

Szykują się zmiany przepisów dotyczące stacji diagnostycznych. Dzięki temu rząd chce mieć kontrolę nad tzw. trucicielami, którzy przyczyniają się do powstawania smogu w miastach.

przegląd samochodowy fot. ROBERT STACHNIK/ REPORTER

Zmiany na stacjach diagnostycznych zapowiedział już Piotr Woźny, pełnomocnik premiera ds. programu „Czyste Powietrze”. Jego zdaniem musi dojść do poważnych modyfikacji przepisów, które wyeliminują pojazdy najbardziej zatruwające środowisko.

– Będziemy konsekwentnie „atakować” Ministerstwo Infrastruktury o to, żeby w ramach istniejącego porządku prawnego zmieniło rozporządzenia wykonawcze do starego prawa o ruchu drogowym, aby doszczelnić ten system. Bo o ile w przypadku niskiej emisji wiemy, co należy robić, to w kwestii transportu samochodowego, jesteśmy wciąż przed przełomem regulacyjnym – wyjaśnił Woźny w wywiadzie dla „Portalu Samorządowego”.

Przegląd samochodu 2019: ile kosztuje, ile trwa, kiedy trzeba zrobić? 

Na polskich stacjach diagnostycznych sytuacja nie wygląda zbyt optymistycznie. Dwa lata temu NIK przeprowadził kontrolę, gdzie blisko połowa obiektów badała pojazdy w niepełnym zakresie, posługując się urządzeniami, które nie spełniają wymagań. Mało tego, 19 z 21 skontrolowanych starostw nie organizowało corocznych kontroli stacji kontroli pojazdów lub przeprowadzono je po terminie.

Zmiany na stacjach diagnostycznych: Druzgocący raport NIK

Według informacji uzyskanych przez Najwyższą izbę Kontroli wiele punktów miało funkcjonować poza kontrolą nawet przez kilkanaście lat. Mimo stwierdzenia nieprawidłowości w SKP, po czasie nie podejmowano kolejnych kontroli w tych miejscach. Po opublikowaniu raportu NIK nawoływał do zmiany w przepisach. Chociaż niektóre z nich weszły w życie m.in. konieczność wniesienia opłaty za badanie przed wjazdem na ścieżkę diagnostyczną, doszło do tego, że pojazdy pozbawione filtru cząstek stałych bez żadnych kłopotów przechodzą badania i dalej zatruwają środowisko.

Poza samymi diagnostami problemem są urządzenia, którym posługują się pracownicy. W 41 z 63 SKP wykryto używanie przestarzałego sprzętu, który nie spełniał wymagań do prowadzenia badań diagnostycznych.

Zmiany na stacjach diagnostycznych: Co się musi zmienić w przepisach?

Piotr Woźny zasugerował potrzebę zmian i zapowiedział, że wkrótce do nich dojdzie. NIK zaznacza, że z pewnością należy ograniczyć liczbę stacji diagnostycznych (na tę chwilę mamy ich niemal 4,7 tys.). Innym kłopotem jest słaby poziom wyszkolenia diagnostów i łatwy dostęp do tego zawodu.

TO MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ:

RadioZET.pl/auto-swiat.pl/MW

Oceń