Słuchaj
Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Aga Kołodziejska
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Marcin Łukasik
Marcin Wojciechowski
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Zmiany na stacjach kontroli pojazdów. To będzie prawdziwa rewolucja

16.04.2019 12:41

Szykują się zmiany przepisów dotyczące stacji diagnostycznych. Dzięki temu rząd chce mieć kontrolę nad tzw. trucicielami, którzy przyczyniają się do powstawania smogu w miastach.

przegląd samochodowy fot. ROBERT STACHNIK/ REPORTER

Zmiany na stacjach diagnostycznych zapowiedział już Piotr Woźny, pełnomocnik premiera ds. programu „Czyste Powietrze”. Jego zdaniem musi dojść do poważnych modyfikacji przepisów, które wyeliminują pojazdy najbardziej zatruwające środowisko.

– Będziemy konsekwentnie „atakować” Ministerstwo Infrastruktury o to, żeby w ramach istniejącego porządku prawnego zmieniło rozporządzenia wykonawcze do starego prawa o ruchu drogowym, aby doszczelnić ten system. Bo o ile w przypadku niskiej emisji wiemy, co należy robić, to w kwestii transportu samochodowego, jesteśmy wciąż przed przełomem regulacyjnym – wyjaśnił Woźny w wywiadzie dla „Portalu Samorządowego”.

Przegląd samochodu 2019: ile kosztuje, ile trwa, kiedy trzeba zrobić? 

Na polskich stacjach diagnostycznych sytuacja nie wygląda zbyt optymistycznie. Dwa lata temu NIK przeprowadził kontrolę, gdzie blisko połowa obiektów badała pojazdy w niepełnym zakresie, posługując się urządzeniami, które nie spełniają wymagań. Mało tego, 19 z 21 skontrolowanych starostw nie organizowało corocznych kontroli stacji kontroli pojazdów lub przeprowadzono je po terminie.

Zmiany na stacjach diagnostycznych: Druzgocący raport NIK

Według informacji uzyskanych przez Najwyższą izbę Kontroli wiele punktów miało funkcjonować poza kontrolą nawet przez kilkanaście lat. Mimo stwierdzenia nieprawidłowości w SKP, po czasie nie podejmowano kolejnych kontroli w tych miejscach. Po opublikowaniu raportu NIK nawoływał do zmiany w przepisach. Chociaż niektóre z nich weszły w życie m.in. konieczność wniesienia opłaty za badanie przed wjazdem na ścieżkę diagnostyczną, doszło do tego, że pojazdy pozbawione filtru cząstek stałych bez żadnych kłopotów przechodzą badania i dalej zatruwają środowisko.

Poza samymi diagnostami problemem są urządzenia, którym posługują się pracownicy. W 41 z 63 SKP wykryto używanie przestarzałego sprzętu, który nie spełniał wymagań do prowadzenia badań diagnostycznych.

Zmiany na stacjach diagnostycznych: Co się musi zmienić w przepisach?

Piotr Woźny zasugerował potrzebę zmian i zapowiedział, że wkrótce do nich dojdzie. NIK zaznacza, że z pewnością należy ograniczyć liczbę stacji diagnostycznych (na tę chwilę mamy ich niemal 4,7 tys.). Innym kłopotem jest słaby poziom wyszkolenia diagnostów i łatwy dostęp do tego zawodu.

TO MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ:

RadioZET.pl/auto-swiat.pl/MW

Oceń