Zamknij

Znane praktyki, które stosujemy przy zmianie biegów. Uważaj! Możesz zniszczyć mechanizm!

Redakcja
13.02.2018 12:49
Znane praktyki, które stosujemy przy zmianie biegów. Uważaj! Możesz zniszczyć mechanizm!
fot. Volkswagen

Prawidłowa zmiana biegów to nie tylko płynna i szybsza jazda. Chociaż każdy kierowca doskonale zna się na przełożeniu biegów, to w praktyce często nie zdaje sobie sprawy, że może doprowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów. Zobacz najczęściej popełniane błędy.

Prawidłowe wrzucanie wyższego biegu

W tym momencie dużą rolę odgrywa nadgarstek. Trzeba delikatnie złapać szczyt lewarka i z lekko zgiętą dłonią wykonać szybki ruch do tyłu. Odpowiednie ułożenie nadgarstka zapewni nam komfort przełożenia. Jeśli usztywnimy go, użyjemy zdecydowanie za wysokiej siły, co z kolei nie przełoży się na szybkość i zamiast zyskać, stracimy na czasie, który jest niezbędny do zmiany biegu.

Redukcja biegów

Kiedy chcemy zredukować bieg np. z 4. na 3., musimy zwrócić uwagę na to, żeby środek naszej dłoni oprzeć na lewarku. Jednocześnie nasz nadgarstek powinien być delikatnie ugięty, a palce skierowane ku górze. W tym momencie istotną rolę odgrywa ramię.

Zagłosuj

Czy podczas jazdy przez dłuższy czas trzymasz jedną rękę na kierownicy, a drugą na lewarku?

Liczba głosów:

Dbanie o mechanizm

Właściwe zmienianie biegów powoduje, że wydłużamy czas użytkowania zarówno całego mechanizmu, jak i podzespołów układu przeniesienia napędu. Jednak kiedy często zdarza nam się, że nie wciskamy sprzęgła do końca, czy siłujemy się z lewarkiem lub nie zdejmujemy nogi z gazu, nasz budżet może ucierpieć z powodu kosztownych napraw. Awarii ulegają przede wszystkim koła zębate, łożyska, poduszki mocujące skrzynię, synchronizatory i popychacze. W razie generalnego remontu musimy być przygotowani na spory wydatek w wysokości 4-5 tysięcy złotych.

Zmiana na ukos

Zmiana biegów na ukos polega na przemieszczaniu lewarka praktycznie w linii prostej. Przy tym należy wystrzegać się robienia zygzaka ręką. Potrzebny jest zdecydowany ruch, dzięki któremu dźwignia szybko wskoczy w pożądane miejsce.

Inaczej jest wyłącznie przy zmianie z 2. na 3. bieg. Wówczas na początku lewarek musi wskoczyć na luz, tak aby znalazł się naprzeciwko trzeciego biegu. Dopiero wtedy środkiem dłoni opartej na dźwigni należy z odpowiednią siłą przesunąć lewarek do przodu.

Ręce na kierownicę

Trzymanie jednej ręki na kierownicy, a drugiej na lewarku lepiej pozostawmy tam, gdzie najczęściej są, czyli w filmach. Trzymanie obu rąk na kierownicy gwarantuje nam panowanie nad samochodem w każdej sytuacji. Oderwanie prawej ręki powinno mieć miejsce wyłącznie w przypadku zmiany przełożenia.

Wtedy powinno się chwycić za szczytową część dźwigni i szybkim ruchem zmienić przełożenie. Nie możemy używać do tego nadmiernej siły, ponieważ możemy szybko zużyć drążek manualnego mechanizmu. W najgorszym razie może dojść do jego uszkodzenia, za co będziemy musieli sporo zapłacić.

RadioZET.pl/MW