Słuchaj
Michał Korościel, Damian Michałowski
Marcin Sońta , Mateusz Ptaszyński
Justyna Dżbik, Kamil Nosel
Hubert Radzikowski
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

7 filmów muzycznych, które musisz zobaczyć na 34. Warszawskim Festiwalu Filmowym!

08.10.2018 14:35

34. Warszawski Festiwal Filmowy rozpoczyna się już 12 października i potrwa do 21 października. W jego trakcie nie zabraknie na ekranie wielu interesujących i wartych uwagi filmów poruszających tematy muzyczne. Oto 7 tytułów, które powinniście zobaczyć na WFF.

Warszawski Festiwal Filmowy fot. mat. prasowe (wff.pl)

Muzykanci (1960), reż. Kazimierz Karabasz

Arcydzieło polskiego filmu dokumentalnego. Próba orkiestry dętej warszawskich tramwajarzy staje się w filmie mistrza pokoleń reżyserów Kazimierza Karabasza poruszającą opowieścią o odwiecznej ludzkiej potrzebie tworzenia. Poetycki film przedstawia serię psychologicznych portretów muzyków i ich 84-letniego dyrygenta, a także radość z grania razem.

Blue Note (2018), reż. Eric Friedler

W 1939 roku Alfred Lion i Francis Wolff, dwaj niemieccy przyjaciele, uciekli z Berlina przed nazistowskim reżimem. Osiedli w Nowym Jorku, gdzie założyli legendarną dziś jazzową wytwórnię Blue Note Records, która szybko zyskała świetną reputację i wypracowała sobie niepowtarzalny styl. W czasie, kiedy Afroamerykanie wciąż spotykali się z dyskryminacją, Blue Note Records umieściło fotografie czarnych muzyków na okładkach i szanowało ich jako artystów o równych prawach. Wytwórnia może pochwalić się imponującą listą jazzowych wykonawców, na której są m.in.: Miles Davis, Herbie Hancock, John Coltrane, Sonny Rollins, Wayne Shorter, Thelonious Monk i Quincy Jones. Poruszająca historia dwóch przyjaciół ponad wszystko kochających jazz i głęboko wierzących w równość i wolność dla każdego człowieka.

Kapela (2018), reż. Ladislav Kaboš

Kronika narodzin romskiego zespołu Lomnické Čháve. W jednej z biednych osad wschodniej Słowacji grupa Romów miała wspólne marzenie. Chcieli grać swoją muzykę na wielkiej scenie i pokazać „gadzio” (czyli „nie-Romom”), że też mają talent. Chcieli wydostać się z getta biedy, wykluczenia i zacząć żyć z godnością, stać się pełnoprawną częścią społeczeństwa. Wyruszają więc w podróż, by urzeczywistnić swoje marzenia. Od Koszyc po Bratysławę na wielki, międzynarodowy festiwal, na którym będą mieli szansę zaprezentować swoje umiejętności. Czy wykorzystają szansę, która zdarza się raz w życiu? Film drogi do sukcesu wypełniony romską muzyką, kulturą i poczuciem humoru. Luźna kontynuacja dokumentu „Všetky moje deti” (2013), który poruszył widzów w wielu krajach.

Koncert na dwoje (2018), reż. Tomasz Drozdowicz

Jerzy Maksymiuk, osiemdziesięcioletni dyrygent, kompozytor i pianista, nigdy nie zwalnia tempa. Wymagający dla siebie i innych, bezlitosny w ocenie złego rzemiosła. Wciąż zafascynowany jest muzyką i skupiony na swoich partyturach, do granic szaleństwa. Charyzmatyczny maestro, podziwiany w Londynie, Glasgow i Paryżu, w życiu codziennym całkowicie bezradny bez pomocy żony. Wraz z bohaterem odbędziemy zaskakującą podróż, podczas której poznamy także prywatne życie artysty. Portret pełen barwnych epizodów, drobnych słabości, ale i natręctw zahaczających momentami o granice psychicznej normy. Czy ceną wybitnego talentu jest samotność w przeciętnym, „normatywnym” świecie? Równorzędną bohaterką filmu jest żona Jerzego - Ewa, która nie dzieląc jego talentu, jest mu zarazem absolutnie niezbędna w życiu i procesie twórczym. Opowieść o miłości, wielkiej pasji, talencie i płaceniu za nie wysokiej ceny. 

Kto Ci zaśpiewa (2018), reż. Carlos Vermut

Lila Cassen była najbardziej znaną hiszpańską piosenkarką lat dziewięćdziesiątych, dopóki tajemniczo nie zniknęła. Dziesięć lat później Lila przygotowuje swój triumfalny powrót. Jednak na krótko przed nim w wypadku traci pamięć. Jej asystentka wymyśla plan ratunkowy. Odnajduje Violettę, wielką fankę Lily, która w barze karaoke bezbłędnie naśladuje swoją idolkę i proponuje jej pracę. Violetta ma nauczyć Lilę, jak być znowu Lilą Cassen. Diva po raz pierwszy od lat będzie mogła poczuć, jak to jest śpiewać bez presji sławy i ciężaru oczekiwań. Kulturowa satyra prezentowana na festiwalach w Toronto i San Sebastián.

Gitary z Carmine Street (2018), reż. Ron Mann

Dzielnica Greenwich Village, niegdyś centrum nowojorskiej bohemy, dziś jest pełna luksusowych restauracji i ekskluzywnych butików dla nuworyszów. Jest jednak jeden sklep, który nie poddał się wszechobecnym zmianom zachowując klimat lat 70. – to Carmine Street Guitars. Właśnie tutaj legendarny Rick Kelly i jego młoda pomocniczka Cindy Hulej wykonują ręcznie gitary z drewna pochodzącego ze starych nowojorskich hoteli, kościołów i domów. Każda jest niepowtarzalna i ma własną historię. Żadna gitara na świecie nie wygląda i nie brzmi tak jak ta zrobiona przez Ricka. Grali na nich m.in. Bob Dylan, Lou Reed, Patti Smith czy Jim Jarmusch. Dokument z udziałem wybitnych muzyków i artystów przedstawia 5 dni z życia legendarnego sklepu. Portretuje także zanikający styl życia, z którym związany jest Carmine Street Guitars.

Rockabul (2018), reż. Travis Beard

Travis Beard wielokrotnie odwiedzał Afganistan jako wolontariusz, nauczyciel i organizator festiwalu sztuki alternatywnej. W 2009 roku zafascynowała go skomplikowana historia jedynego w Kabulu rockowego zespołu. W państwie, w którym muzyka rockowa jest dziełem szatana, wyklęci muzycy są celem ataków. Qasem, Pedram, Qais, Lemar i Yousef z grupy District Unknown z trudem zdobywali swoje instrumenty, nie mówiąc o miejscach, w których mogliby ćwiczyć. Odcinano im prąd, grożono, pod sale prób i koncertów podkładano bomby. Chłopaki przetrwali, a dzięki Beardowi stali się znani poza Afganistanem. Stanęli też przed trudnym wyborem: emigrować, kontynuując swoje pasje czy wybrać miłość do ojczyzny, która może ich kosztować życie… Unikalny dokument o podziemiu muzycznym w Kabulu nagrodzony przez Metal Hammer Magazine, najbardziej opiniotwórcze na świecie pismo o muzyce metalowej.

Szczegółowy program 34. Warszawskiego Festiwalu Filmowego jest dostępny na oficjalnej stronie internetowej wydarzenia.

Opisy filmów: mat. festiwalowe/prasowe (wff.pl)

RadioZET.pl/PK

Oceń