Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Marcin Łukasik
Agnieszka Więdłocha , Maciej Stuhr

10.01.2019 18:23
xxx zet

Przełomowy eksperyment zakończył się pełnym sukcesem. Po raz pierwszy w historii badaczom udało się otrzymać laserowo schłodzoną plazmę o temperaturze niższej niż ta przestrzeni kosmicznej. Pozwoli to na dokonanie wielu nowych odkryć, w tym także przeprowadzania tzw. reakcji termojądrowej w kontrolowanych warunkach. W ramach tego procesu będziemy mogli m.in. wytwarzać energię.

Przełomowy eksperyment! Naukowcy stworzyli plazmę chłodniejszą od przestrzeni kosmicznej fot. YouTube

Pierwszy raz otrzymano plazmę chłodniejszą od przestrzeni kosmicznej

Choć zagadnienie nie należy do najprostszych, informacja o pierwszym w historii otrzymaniu plazmy chłodniejszej od przestrzeni kosmicznej jest ważna nie tylko dla świata nauki. Odkrycie pozwoli m.in. na przeprowadzanie tzw. reakcji termojądrowej (inaczej syntezy jądrowej) w kontrolowanych warunkach, dzięki czemu będziemy mogli m.in. otrzymywać energię. Czego udało się dokonać naukowcom? Choć laser może kojarzyć się wam bardziej z ogrzewaniem materii niż jej schładzaniem, tym razem wykorzystano go właśnie w tym celu. Dzięki wykorzystaniu tzw. chłodzenia laserowego badaczom z Rice University (Houston, Teksas) udało się otrzymać plazmę o temperaturze niższej niż przestrzeni kosmicznej, czyli -273 stopni Celsjusza. Zespół badaczy pracował nad tym projektem od aż 20 lat!

Naukowcy wykorzystali technikę chłodzenia laserowego

Plazma to jeden z czterech podstawowych stanów materii, zaraz po ciałach stałych, cieczach i gazach. Zazwyczaj jest wytwarzana w bardzo gorących miejscach, takich jak np. Słońce. Aby więc schłodzić gorącą plazmę naukowcy wykorzystali 10 laserów o różnych długościach fali. Najpierw konieczne było odparowanie za ich pomocą metalu. Otrzymany w ten sposób gaz wprawiono w stan sprężania i rozprężania się za pomocą pozostałych laserów. Ostatnim krokiem było już stopniowe schładzanie plazmy aż do osiągnięcia przez nią temperatury równej 50 milikelwinom. Do czego posłuży efekt tego eksperymentu? Jednym z potencjalnych zastosowań schłodzonej plazmy jest wspomniane na początku otrzymywanie energii, to jednak nie wszystko. Badania z pewnością zaowocują większą ilością cennych dla nauki odkryć takich jak np. lepsze poznanie mechanizmów zachodzących we wnętrzu białych karłów. "Nie możemy badać właściwości silnie sprzężonej plazmy w miejscach, w której naturalnie występuje. Chłodzone laserowo w warunkach laboratoryjnych neutralne plazmy pozwalają nam na dokonanie odkryć, które w innym wypadku byłyby niemożliwe" - komentował Tom Killian, jeden z fizyków z zespołu pracującego nad projektem.

Pełne wyniki badań znajdziecie tutaj.

RadioZET.pl/źródło:Motherboard;WPTech;WhatNext.pl/AG