Święty Graal paleontologii odkryty! To najwcześniejsze znane zwierzę na Ziemi

21.09.2018 17:14

Znaleziona przez badaczy skamielina ma ponad 558 milionów lat. Jej odkrycie ostatecznie udowodniło, jakie było najwcześniejsze znane zwierzę na naszej planecie.

Święty Graal paleontologii odkryty! To najwcześniejsze znane zwierzę na Ziemi fot. YouTube

Znaleziono zwierzęcą skamielinę sprzed 558 milionów lat!

Ta zagadka zastanawiała paleontologów od dekad - czy Dickinsonia to rzeczywiście jedno z najstarszych znanych nam stworzeń na Ziemi? Teraz wszystko stało się jasne za sprawą nowego odkrycia skamieliny sprzed ponad 558 milionów lat. Pochodzi z jednego z rosyjskich klifów, a jej wyjątkowość polega na tym, że po dokładnej analizie chemicznej udało się wyodrębnić z niej cząsteczkę tzw. cholesteroidu, jednego z rodzajów tłuszczy. To z kolei stanowi dowód na to, że Dickinsonia była na pewno zwierzęciem, a nie inną formą życia, jak np. porosty czy protisty. Cholesteroidy stanowią bowiem związki lipidowe, bez których niemożliwa jest budowa błon komórek zwierzęcych. Choć więc podobne skamieliny udawało się odnaleźć już wcześniej, żadne nie zawierały nienaruszonej materii organicznej, na podstawie której badacze byliby w stanie potwierdzić swoje przypuszczenia.

Dickinsonia była najstarszym zwierzęciem na Ziemi

Badacze przypuszczają nawet, że Dickinsonia, stworzenie o charakterystycznym, owalnym kształcie, mogło być protoplastą współczesnych owadów. Przedstawiciele tego gatunku żyli na dnie oceanu, przybierając różne rozmiary. Niektóre okazy mogły osiągać rozmiary nawet do 1,4 metra! Wiek skamieliny świadczy także o tym, że stworzenia te występowały na naszej planecie nawet milion lat wcześniej, niż pierwotnie sądzono. "Paleontolodzy zmagali się z tą tajemnicą od 75 lat. Teraz wreszcie jesteśmy w stanie potwierdzić Dickinsonię jako najstarsze znane nam zwierzę na Ziemi. Ta skamielina to prawdziwy Święty Graal tej dziedziny nauki!" - tłumaczył współautor wyników przełomowych badań, profesor Jochen Brocks z Australian National University.

RadioZET.pl/źródło:BBC;TheGuardian/AG